تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
کد خبر : 33180

باغات انجیر استهبان چهارمین میراث کشاورزی جهانی در ایران می شود

باغات انجیر استهبان چهارمین میراث کشاورزی جهانی در ایران می شود

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی: باغات انجیر استهبان چهارمین میراث کشاورزی جهانی در ایران می شود عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پس از بازدید پرفسور لی نماینده فائو باغات انجیر دیم استهبان رسما به

Print Friendly, PDF & Email

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی:
باغات انجیر استهبان چهارمین میراث کشاورزی جهانی در ایران می شود
عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پس از بازدید پرفسور لی نماینده فائو باغات انجیر دیم استهبان رسما به عنوان چهارمین میراث کشاورزی با اهمیت جهانی (GIAHS) در ایران به ثبت خواهد رسید.

به گزارش  دنیای اسرار، جانعلی بهزاد نسب در دیدار با مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه موسسه متبوع وی نقطه تماس فائو در زمینه ثبت نظام‌های میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی (GIAHS) تاکنون موفق به ثبت سه نظام شده است، تصریح کرد: آخرین مرحله بازدید نماینده سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) از “نظام باغات انجیر دیم استهبان” در دهه اول خرداد ماه انجام می شود.

به گفته او؛ اولین نظام میراثی ثبت شده ایران تولید کشاورزی در کاشان با استفاده از آبیاری قنات است و تولید انگور در دره جوزان ملایر و تولید زعفران با آب قنات در روستای سنو شهرستان گناباد استان خراسان رضوی دومین و سومین نظام های ثبت شده هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امیدوار است با ثبت نظام باغات انجیر دیم استهبان به عنوان میراث کشاورزی با اهمیت جهانی مزایای آن به جوامع محلی بازگردد، اظهار کرد: فائو برای این که نظام‌های میراثی که واجد ارزش های تاریخی در کشورها هستند از شرایط تغییر و تحولات اقلیمی و شهرسازی و تبدیل اراضی کشاورزی به کاربری‌های دیگر تا حدی صیانت شوند آنان را به عنوان میراث کشاورزی با اهمیت جهانی به ثبت می رساند.

وی با بیان اینکه کشور های چین، کره جنوبی و ژاپن در اجرای این برنامه جهانی پیشرو هستند و کشور چین بیشترین میراث کشاورزی با اهمیت جهانی ثبت شده را دارا است، ابراز کرد: حدود ۳۸ کشور در این برنامه مشارکت دارند و هدف این است که یک نظام کشاورزی که ریشه در تاریخ یک منطقه دارد و امروزه هم همچنان در معیشت مردم تاثیرات خودش را می‌گذارد شناسایی کنند و بر اساس یک برنامه عملیاتی که برای آن تهیه می شود بتوانند از آن صیانت کنند.

به گفته وی؛ این نظام ها ویژگی های خاصی مثل ریشه در تاریخ، فرهنگ، فناوری، فولکلور جامعه، مناسبات اجتماعی و انسانی، خوراک، پوشاک و نظایر آن منطقه را دارا هستند و در واقع با زندگی و حیات و ممات مردم عجین هستند و در شرایط فعلی هم کارکرد اقتصادی خودشان را حفظ کرده اند.

او با این توضیح که ثبت جهانی به مفهوم توافق دولت کشور با سازمان خواربار جهانی به منظور صیانت و بهره‌برداری پایدار و توسعه‌ی بهره‌برداری‌ها برای نشان دادن دادن تشخص جایگاه و ارزش‌های وجودی این نظام در سطح ملی و بین‌المللی است، افزود: این موضوع برای نشان دادن همکاری های متقابل و اجرای برنامه ها تازه شروع کار خواهد بود.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: نظام‌های میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی در واقع یک تصمیم ملی و یک اراده‌ی فراگیر ملی برای صیانت پایدار از آن نظام های کشاورزی با استفاده از کمک های فائو است.

بهزادی نسب اضافه کرد: کمک های فائو می تواند در قالب اعزام کارشناسان خارجی به کشور برای ارائه آموزش های لازم در موضوعات مورد نظر یا دعوت از کارشناسان و کشاورزان به کشور های مختلف جهت فراگیری و یا می تواند با ابزار های جهانی که در دست دارند به توسعه‌ی گردشگری کمک کنند.

به بیان او: GIAHS به نوبه خود یک برند و فرصت بین‌المللی است که می توان از ظرفیت کشورهایی که علاقه‌مند به مصرف محصولات با کیفیت و دارای نظارت بین‌المللی و دارای استانداردهای لازم هستند بهره برد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.