تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۷:۵۱
کد خبر : 2165

باید از تبدیل چهارشنبه سوری نماد خردمندی ایرانیان به تهدید جلوگیری کرد

باید از تبدیل چهارشنبه سوری نماد خردمندی ایرانیان به تهدید جلوگیری کرد

پایگاه خبری ارک خبر-بوشهر: جشن پیوند مهر و دوستی ایرانیان باید از تبدیل چهارشنبه سوری نماد خردمندی ایرانیان به تهدید جلوگیری کرد  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: جشن چهارشنبه سوری از نمادها خردمندی ایرانیان است و باید با فرهنگ سازی از تبدیل آن به تهدید و نشانه بی خردی جلوگیری کرد.

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری ارک خبر-بوشهر:

جشن پیوند مهر و دوستی ایرانیان

باید از تبدیل چهارشنبه سوری نماد خردمندی ایرانیان به تهدید جلوگیری کرد

 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: جشن چهارشنبه سوری از نمادها خردمندی ایرانیان است و باید با فرهنگ سازی از تبدیل آن به تهدید و نشانه بی خردی جلوگیری کرد.

دنیای اسرار به نقل ازایرنا:عباس عاشوری نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ایرانیان باستان براین باور بودند که آتش نور و روشنایی به همراه دارد، پلیدی ها را از بین می برد و از آن برای پخت و پز استفاده می شود.
وی با بیان اینکه آتش نقش ارزشمندی در زندگی مردم آن زمان داشت و برای آنان مقدس بود ادامه داد: نیاکان ایران زمین انسان های بزرگ و خردمندی بودند که ارزش آتش را می دانستند و برای آن احترام و جایگاهی رفیع قائل بودند.
عاشوری نژاد اضافه کرد: در کتاب اوستا پنج گونه آتش شامل آتش بزرگ، آتش درون بدن جانوران و کالبد آدمی است، آتش در ساقه و تنه گیاهان و درختان، آتش آذرخش و رعد و برق و آتش ایزدی آمده است.
وی بیان کرد: ایرانیان باستان به این فهم و شعور رسیده بودند آن چیزی که می تواند به زندگی آنها آرامش دهد بایستی مورد احترام باشد.
رئیس انجمن دوستداران حافظ بوشهر با اشاره به اسطوره سازی ایرانیان از آتش گفت: ایرانیان برای اینکه کیفیت زندگی خود را افزایش دهند اطراف آتش داستان سرایی کردند که از جمله آنها آیین چهارشنبه سوری است.
وی یادآور شد: آنها براین باور بودند که در پایان سال با برپایی آتش و پریدن از روی آن به نوعی از کارهای گناه توبه و گناهان انسان بخشیده می شود.
عاشوری نژاد اضافه کرد: آنها تصور می کردند با پریدن از روی آتش زردی که نشانه بیماری و گناه است به آتش و سرخی آتش که نشانه سلامتی روح و روان بوده از خدای بزرگ اهورا مزدا به آنها می رسد.
وی تاکید کرد: اما امروز این آیین بسیار خردمندانه و کاربردی نیاکان ما به یکی ازنشانه های بی خردی ما ایرانی ها تبدیل شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بوشهر گفت: امروز با انجام برخی کارهای خطرناک بیشتر خانواده ها از ترس جان خود نگرانند و از خانه های خود بیرون نمی آیند.
وی اظهار کرد: انعکاس و پخش تصاویر وحشتناک آیین چهارشنبه سوری در سایر رسانه های دنیا همزمان با آغاز سال نو باعث می شود آنها ما را تحقیر کنند و این آیین فرزانه و زیبا که می تواند شادی، نشاط و همبستگی را نمایش دهد تبدیل به تهدید و خجالت ما ایرانیان شود.
عاشوری نژاد بر ضرورت معرفی اصالت و خرمندانه بودن آیین چهارشنبه سوری به جوانان و نوجوانان توسط خانواده و جامعه و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه تاکید کرد.
وی یادآور شد: انجام برخی کارهای خطرناک در آیین چهارشنبه سوری باعث شده جشنی که جامعه را می تواند رو به جلو هدایت کند و به زندگی گرما دهد به عزاداری عمومی تبدیل شود.
Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.