تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر : 17630

با مرگ بیگانه نشویم تا از مرگ دوست و اقوام ناله و شکایت سر ندهیم

با مرگ بیگانه نشویم تا از مرگ دوست و اقوام ناله و شکایت سر ندهیم

کارشناس اخلاق و تربیت مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی:با مرگ بیگانه نشویم تا از مرگ دوست و اقوام ناله و شکایت سر ندهیم به گزارش دنیای اسرار:باشیوع ویروس کرونا و جان باختن جمعی از هم وطنان بسیاری از مردم به غم از دست دادن عزیزان خود گرفتارشدند و حتی کسانی هم که به دلایلی

Print Friendly, PDF & Email

کارشناس اخلاق و تربیت مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی:
با مرگ بیگانه نشویم تا از مرگ دوست و اقوام ناله و شکایت سر ندهیم


به گزارش دنیای اسرار:باشیوع ویروس کرونا و جان باختن جمعی از هم وطنان بسیاری از مردم به غم از دست دادن عزیزان خود گرفتارشدند و حتی کسانی هم که به دلایلی غیر از ویروس کرونا در این ایام عزیزان خود را از دست دادند مجبور شدند به خاطر پیشگیری از این بیماری واگیر دارعزیزان خود را غریبانه و مظلومانه به خاک بسپارند و این غریبانه بودن و محدودیت برای حضور بر سر قبر عزیزان برای افراد بسیار سنگین است به همین جهت حجت الاسلام محسن دهقانی کارشناس اخلاق و تربیت مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در باره مرگ به عنوان اولین منزل از منزلهای آخرت و آخرین منزل از منزل های دنیا به خبرنگار دنیاز اسرار پاسخ میدهد.
حجت الاسلام محسن دهقانی با بیان اینکه مرگ مخالف بقا نیست ومرگ بازگشت به سرای ابدی و لقای خداوند رحمان است گفت:
مرگ اولین منزل از منزلهای آخرت و آخرین منزل از منزلهای دنیاست .
وی با اشاره به اینکه باید طرز نگاه را به مرگ تغییر دهیم اظهار داشت
چه زیبا گفته اند: دنیای شما را دنیای باورهای شما می سازد وباید
با مرگ بیگانه نشویم تا از مرگ دوست و اقوام ناله و شکایت سر ندهیم.
حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه با مرگ تنها انتقال اتفاق می افتد، پس آنها هستند و خواهند بودو این ما هستیم که باید برای آنها کمک و خیرات بفرستیم و دستگیر و نجات بخش آنان گردیم اظهار داشت:
در ابتدا باید چند نکته را بدانیم:
نکته اول؛ افرادی که از دنیا به برزخ کوچ کرده اند و ما آنها را مرده می پنداریم به کمک ما نیازمندند، به جای بی تابی به آنان باید کمک کرد تا آرامش یابندو برزخیان متوجه کمک ما از دنیا می شوند و ما را مورد دعای خیر خود قرار می دهند.
نکته دوم اینکه مصیبت و بلا سخت است، ولی امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس از مومنین که به بلا و مصیبتی دچار شد، اگر بر آن بلا و مصیبت صبر کند اجر هزار شهید برای او می باشد.
وی در ادامه به سومین نکته در این زمینه اشاره کرد و افزود:امام صادق علیه السلام فرمودند : کسی که ” انا انزلناه” را هفت مرتبه نزد قبر مومنی بخواند، خدای متعال فرشته ای را به آنجا فرستاده تا خدا را در همان مکان عبادت کند و برای خواننده و میت، ثواب عبادت آن فرشته منظور می شود، و وقتی خداوند میت را از قبر بیرون آورد، بواسطه آن فرشته موکل، هول و هراس را از او برطرف می کند تا داخل بهشتش نماید‌.
کارشناس اخلاق و تربیت مرکز ملی پاسخگویی در ادامه از راههای کمک به اموات یاد کرد و
چهارده وظیفه فرزند پس از مرگ والدین را بیان نمود و گفت:
در روایات اسلامی به فرزندان نسبت به والدین چنین توصیه شده است که برای پدر و مادر
استغفار کند. وی از جانب والدین نماز خواندن، روزه گرفتن و صدقه دادن را از دیگر وظایف فرزندان پس از مرگ والدین دانست و اذعان داشت: پرداخت دیون و ایفای نذر پدر و مادر و اجرای وصیت آنان، صله رحم کردن با خویشان آنها و احترام گذاشتن به دوستان صالح آنهاهمچنین پرهیز از انجام اموری که موجب بدگویی و دشنام پدر و مادر می شود وخواندن نماز قضا و گرفتن روزه قضا والدین نیز بر عهده فرزندان است.
وی ادامه داد:طلب حاجت نزد قبر والدین وانجام هر عملی که نسبت به زیارت اهل قبور وارد شده است، مانند تلاوت قرآن و همچنین برقراری و حفظ رابطه با دوستان خوب پدر بعد از فوت او از دیگر وظایف فرزندان پس از مرگ والدین می باشد.
حجت الاسلام دهقانی در ادامه از هشت روش برخورد با مرگ آشنایان یاد کرد و اظهار داشت
بر طبق توصیه ائمه اطهار علیهم السلام، هشت کار مهم در برخورد با مصیبت سفارش شده است:
۱. صبر کردن بر مصیبت که اجرش بهشت الهی است.
۲. خواندن نماز و گرفتن روزه که روش پیامبر خدا در برخورد با مصیبت بود.
۳. ذکر مصائب پیامبر اسلام که بالاترین مصیبتها بر آن حضرت وارد شد.
۴. گفتن حمد الهی که باعث آرامش جان است.
۵. گفتن ” انا لله و انا الیه راجعون ” که سبب بخشش گناهان است و دستور خدای متعال در برخورد با مصیبتها در سوره بقره آیه ۱۵۶ است.
۶. دوری از زدن خود و فریاد زدن که باعث از بین رفتن اجر و بیزاری پیامبر اسلام است.
۷. خواندن سوره های ویژه نزد قبر مومن که امام صادق علیه السلام فرمودند: نزد قبر مومن، بعد از حمد، سوره ” انا انزلناه” را هفت بار بخوان، سپس ” معوذتین” یعنی سوره ناس و فلق و سپس سوره” قل هو الله احد ” و سپس ” آیه الکرسی ” را هر کدام سه مرتبه قرائت کن.
وی در پایان به هشتمین مورد از کارهایی که در مصیبت آشنایان باید انجام شود اشاره کردواظهار داشت خیر رسانی به اموات به عنوان یکی دیگر از کارها در مصیبت درگذشت آشنایان است چندان که وقتی در مورد بهترین کار برای خیررسانی به اموات از آیت الله بهجت سوال شد که با فضیلت ترین عملی که می توان برای م

برای میت انجام داد چیست؟
گفت کاری که در ترویج مذهب حق، از قبیل نشر کتب و … انجام دهد و ثواب آن را به او هدیه کند.

خبرنگار:الهام خانی

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.