تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
کد خبر : 31178

بخش پیوند آلوژن مغز استخوان در اصفهان راه اندازی شد

بخش پیوند آلوژن مغز استخوان در اصفهان راه اندازی شد

رئیس بخش پیوند سلول های بنیادی خونساز بیمارستان الزهرا اصفهان گفت:بخش پیوند آلوژن مغز استخوان با ۶ تخت بستری دربیمارستان الزهرا راه‌اندازی شد.   به گزارش دنیای اسرار به نقل از مهر :فرزانه اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های گذشته بخش پیوند اتولوگ مغز استخوان در بیمارستان تک تخصصی سید الشهدا

Print Friendly, PDF & Email

رئیس بخش پیوند سلول های بنیادی خونساز بیمارستان الزهرا اصفهان گفت:بخش پیوند آلوژن مغز استخوان با ۶ تخت بستری دربیمارستان الزهرا راه‌اندازی شد.

 

به گزارش دنیای اسرار به نقل از مهر :فرزانه اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های گذشته بخش پیوند اتولوگ مغز استخوان در بیمارستان تک تخصصی سید الشهدا راه اندازی شد که در این پیوند بیمار سلول‌های بنیادی را نه از یک اهدا کننده بلکه از بدن خود دریافت می‌کند.

 

وی بیان داشت: در پیوند اتولوگ سلول‌های بنیادی بیمار از مغز استخوان خود بیمار خارج و فریز و ذخیره می‌شود سپس بیمار درمان با دوز بالای شیمی درمانی ویا پرتودرمانی شده و پس از درمان مجدداً سلول‌های بنیادی به خون بیمار برگردانده می‌شود.

 

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خونساز بیمارستان الزهرا اصفهان نیز پیوند آلوژن مغز استخوان را روندی مشابه پیوند اتولوگ خواند با این تفاوت که بیمار سلول‌های بنیادی را از یک اهدا کننده دیگر شامل خواهر، برادر و فرد غریبه ای که بافت وی دقیقاً با بافت بیمار همخوانی دارد، تصریح کرد: از آنجائیکه پیوند آلوژن مغزاستخوان نیازمند تخصص‌های مختلفی است بنابراین از حدود ۴ سال پیش با تصمیم رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونت درمان در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا بسترهای لازم برای راه اندازی این بخش فراهم شد که به علت شیوع کرونا راه اندازی آن به تأخیر افتاد و از ماه گذشته بیماران برای درمان پذیرش شدند.

 

وی انجام پیوند آلوژن مغز استخوان را برای بیماران سرطان خون که زیر ۵۰ سال سن دارند، مناسب خواند و افزود: در ۵۰ درصد موارد پیوندها نتیجه بخش خواهد بود و در ۵۰ درصد موارد نتیجه مطلوب دریافت نمی‌شود و شاهد بروز عوارض پیوند بر بیمار هستیم.

 

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خونساز بیمارستان الزهرا اصفهان از لیست انتظار بیماران برای پیوند آلوژن مغز استخوان خبر داد و افزود: یک بخش ۳۰ تخت خوابی را برای پذیرش بیماران پیوند مغز استخوان به یک اتاق شش تخت در استانداردترین شرایط مبدل ساختیم که هزینه ارزیابی شده برای درمان هر بیمار ۱۷۰ میلیون تومان دیده شده است که بخشی از این اعتبارات را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و بخش ناچیز آن از سوی بیمار پرداخت می‌گردد.

 

وی هزینه عمل پیوند مغز استخوان در کشورهای همسایه را معادل ۱۵۰ هزار دلار عنوان کرد و بیان داشت: این در حالی است که این پیوند در ایران با هزینه بسیار کم قابل انجام است.

 

اشرفی با اشاره به یک تیم پیوند مغز استخوان در بیمارستان الزهرا گفت: تیم پیوند شامل متخصص ایمنی شناسی، متخصص آزمایشگاه، متخصص ژنتیک، خون، سرطان بالغین و پرستاران آموزش دیده است.پیوند مغز استخوان یک کار مشترک شیمی‌درمانی، سلول‌گیری و تزریق سلول است.

 

وی پیوند را یک کار پرریسکی خواند که نه تنها جسم بلکه روح و روان کادر درمان را درگیر می‌کند، گفت: در حال حاضر کمبودی از نظر تعداد متخصصان پیوند مغز استخوان در اصفهان نداریم.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.