تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر : 33057

به مناسبت هفته “ماما” برگزار می شود؛ برپایی کارناوال سلامت مادران در اصفهان

به مناسبت هفته “ماما” برگزار می شود؛ برپایی کارناوال سلامت مادران در اصفهان

  مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از برپایی کارناوال سلامت مادران در اصفهان خبر داد و گفت: دوازدهمین کارناوال سلامت مادران از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت امسال در اصفهان با هدف ارائه خدمات مشاوره به مردم توسط ماماها و بطور رایگان برپا می شود، با بیان‌اینکه این برنامه از ۱۴ سال گذشته و

Print Friendly, PDF & Email

 

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از برپایی کارناوال سلامت مادران در اصفهان خبر داد و گفت: دوازدهمین کارناوال سلامت مادران از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت امسال در اصفهان با هدف ارائه خدمات مشاوره به مردم توسط ماماها و بطور رایگان برپا می شود، با بیان‌اینکه این برنامه از ۱۴ سال گذشته و همزمان با “هفته ملی ماما” اجرا می شود.

 

به گزارش دنیای اسرار: زهرا جوانمردی در جمع خبرنگاران با اشاره به ۱۵ اردیبهشت روز جهانی ماما افزود: با توجه به الزام‌آور بودن قانون جوانی جمعیت باید بستر لازم برای جذب و استخدام تعداد بیشتری ماما در نظام بهداشت و درمان کشور و استان اصفهان فراهم شود.

 

وی با بیان‌اینکه مقرر است وزارت بهداشت در سال جاری در این زمینه اقدام کند، ادامه داد: سال گذشته استخدام تعدادی ماما در استان انجام شد اما چندان کمک کننده نبود زیرا عمده آنها تبدیل وضعیت کارکنان موجود بود.

 

وی همچنین با بیان‌اینکه طرح نیروی انسانی مامایی در زمان حاضر اختیاری است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده است که این طرح، اجباری شود زیرا این کار به جذب تعداد بیشتری از ماماها کمک می کند.

 

وی با اشاره به ماده‌های ۴۹ و ۵۰ قانون جوانی جمعیت گفت: این مفاد قانونی بطور مستقیم با نقش و عملکرد شاخص ماماها در زمینه جوانی جمعیت مُرتبط است.

 

جوانمردی اظهار داشت: حدود یکهزار و یکصد ماما در بیمارستان‌های استان شاغل هستند که حدود ۶۵۰ نفر از آنها در بیمارستان‌های دولتی و زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه‌های مختلف از جمله بلوک زایمان، زایمان طبیعی، نوزادان، مراقبت‌های بارداری پُرخطر و درمان ناباروری فعالیت دارند.

 

افزایشی در سقط جنین ثبت شده در بیمارستان‌ها نداشتیم

 

وی در باره سقط جنین توضیح داد: آمار رسمی در باره سقط جنین غیرقانونی در کشور و استان اصفهان وجود ندارد اما بررسی آمار سقط های ثبت شده در بیمارستان های استان در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که افزایشی در این زمینه نداشتیم.

 

وی به خبری که روزهای اخیر در باره سقط جنین منتشر شده است، اشاره کرد و افزود: طبق گزارش‌ها، کمتر از ۳۰ درصد از موارد سقط غیرقانونی توسط کادر درمان بوده است.

 

جوانمردی ادامه داد: در بیمارستان‌ها آمار سقط جنین در مواردی مانند سقط خودبه‌خودی، مجوزهای پزشکی قانونی و عوارض ناشی از سقط های غیرقانونی در سامانه ای مختص به آن ثبت می شود.

 

به گفته وی، بسیاری از سقط جنین‌های غیرقانونی از طریق سفارش‌های اینترنتی صورت می گیرد و داروهای خریداری شده در منزل استفاده می شود، همچنین بسیاری از موارد عوارض ناشی از سقط غیرقانونی به بیمارستان ها مراجعه نمی کنند.

 

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حدود ۵۴ هزار زایمان ثبت شد که ۵۹ درصد از آنها بصورت سزارین و ۴۱ درصد طبیعی بود.

 

وی با تاکید بر اینکه ترویج زایمان طبیعی به کار گروهی نیاز دارد و فقط مختص ماماها نیست، افزود: فرهنگ‌سازی و برگزاری کلاس آموزشی در این زمینه ضروریست.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: اصفهان از نظر استفاده از روش های کم درد و بدون درد زایمان طبیعی در کشور، رُتبه نخست را دارد.

 

با توجه به قانون جوانی جمعیت، ماماها نقش اساسی در اجرای قانون و ارتقای سلامت خانواده و جامعه دارند

 

رییس گروه سلامت مادران باردار و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: با توجه به قانون جوانی جمعیت، ماماها نقش اساسی در اجرای قانون و ارتقای سلامت خانواده و جامعه دارند.

 

نادیا رحیمی هشدار داد: در چند سال اخیر با کاهش موالید و حرکت جامعه به سمت سالمندی مواجه شدیم که اگر این مسیر و سرعت آن کنترل نشود با عواقب پیری جمعیت روبه‌رو خواهیم شد.

 

وی از خانواده‌ها و مادران خواست تا با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود از امتیازهای قانون جوانی جمعیت آگاه و برخوردار شوند و گفت: در مراکز بهداشتی به مادران خدمات آموزشی، مشاوره و مراقبتی بطور رایگان ارائه می شود

۲۰ درصد از مادران باردار در اصفهان به مراکز بهداشت مراجعه نمی‌کنند

 

رحیمی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از مادران باردار در اصفهان به مراکز بهداشت مراجعه نمی‌کنند بلکه فقط از خدمات بخش خصوصی استفاده می کنند، افزود: توصیه ما به این دسته از مادران این است که از خدمات مراکز بهداشتی مانند کلاس‌های آمادگی برای زایمان و مراقبت دوران بارداری استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۴ هزار و ۴۸۶ زن باردار به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند، گفت: ۱۴ هزار و ۱۰۶ نفر از آنها در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کردند و اصفهان، بهترین درصد حضور زنان باردار در این دوره‌های آموزشی را در سطح کشور دارد.

 

وی ادامه داد: انتظار ما این است که حداقل حدود ۵۰ درصد از زنان باردار در این کلاس‌ها شرکت کنند و در این زمینه لازم است اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.

 

رحیمی با اشاره به اینکه حدود یکهزار دانش‌آموخته مامایی در حال خدمت رسانی در مراکز بهداشتی و جامع سلامت استان اصفهان هستند، گفت: امید است با توسعه اجرای طرح پزشکی خانواده شهری، اتفاق‌های خوبی برای جذب نیروهای مامایی بیفتد.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار کارنامه بسیار خوبی دارد، افزود: با این حال مرگ حتی یک مادر باردار نیز برای نظام بهداشت و درمان زیاد است و باید تا جای ممکن آن را با ارائه خدمات قبل و حین بارداری به حداقل رساند.

 

وی با بیان‌اینکه این برنامه از ۱۴ سال گذشته و همزمان با “هفته ملی ماما” اجرا می شود، افزود: در ۲ سال همه‌گیری کرونا، این برنامه اجرا نشد.

 

والیانی خاطرنشان کرد: در این برنامه از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت در سه منطقه حصه جنوبی، زینبیه و دارک اصفهان، پایگاه سلامت شهید سالمی فعالیت دارد و در زمینه هایی مانند بلوغ دختران، ازدواج و بارداری زنان، یائسگی زنان و اختلالات جنسی خدمات مشاوره ای ارائه می‌شود.

 

وی ادامه داد: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز خدمات مشاوره در سه پایگاه ثابت در میدان‌های نقش جهان، امام حسین(ع) و انقلاب و ۶ دستگاه اتوبوس سیار در چهارباغ بالا، سی و سه پل و میدان‌های بزرگمهر، قدس و لاله با حضور ماماها و اعضای هیات علمی به مردم ارائه می شود.

 

والیانی همچنین در این نشست خواهان ثبت “روز جهانی ماما” در تقویم کشور شد.

 

مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با تاکید براینکه زایمان طبیعی، قانون طبیعت برای فرزندآوری است، گفت: استفاده از روش سزارین برای زایمان در کشورمان به فرهنگ تبدیل شده است در حالی که این رویکرد باید تغییر کند.

 

پژمان عقدک با بیان اینکه مادران، کلید توسعه جامعه هستند، افزود: برای ارتقای سلامت خانواده و جامعه باید روی سلامت مادران کار شود و آنان نباید براحتی زیر تیغ جراحی سزارین بروند.

 

۱۵ اردیبهشت مصادف با پنجم مِی “روز جهانی ماما” نامگذاری شده است.

 

در کشورمان از ۱۱ تا ۱۸ اردیبهشت امسال بعنوان “هفته ماما ” گرامی داشته می‌شود؛ شعار این هفته ” ماما، حامی فرزندآوری و سلامت خانواده” است.معه باید روی سلامت مادران کار شود و آنان نباید براحتی زیر تیغ جراحی سزارین بروند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.