تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
کد خبر : 30798

بُروز “هاری” در گربه‌ها به معضل مهمی تبدیل شده است

بُروز “هاری” در گربه‌ها به معضل مهمی تبدیل شده است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بُروز بیماری “هاری” در گربه‌های شهری به معضل مهمی تبدیل شده است و اگر این امر مورد غفلت قرار گیرد دچار مشکلات اساسی در آینده خواهیم شد. به گزارش  دنیای اسراربه نقل از ایرنا، شهرام مُوحدی، روز دوشنبه در دوازدهمین همایش کشوری کارشناسان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان(زئونوز)

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بُروز بیماری “هاری” در گربه‌های شهری به معضل مهمی تبدیل شده است و اگر این امر مورد غفلت قرار گیرد دچار مشکلات اساسی در آینده خواهیم شد.

به گزارش  دنیای اسراربه نقل از ایرنا، شهرام مُوحدی، روز دوشنبه در دوازدهمین همایش کشوری کارشناسان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان(زئونوز) در اصفهان افزود: اگر جمعیت گربه‌های شهری مبتلا به هاری افزایش یابد، کنترل آنها بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است نتوانیم از عهده رسیدگی به موارد حیوان‌گزیدگی ناشی از گربه ها در مراکز درمانی برآییم.

وی با بیان‌اینکه گربه‌های مُبتلا به هاری بطور عمده رفتار خشن دارند و به سر و صورت انسان حمله می‌کنند، ادامه داد: بدلیل اینکه گربه‌ها پنجه خود را می‌لیسند، اگر این حیوانات به هاری مبتلا باشد، پنجه های آنها نیز به این ویروس آلوده است.

موحدی با اشاره به اینکه تداخل گربه‌ها با سگ‌های بدون صاحب در شهرها، معضل حیوان گزیدگی را تشدید کرده است، تصریح کرد: حل این معضل به همکاری بین بخشی از جمله شهرداری، دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارد.

به گفته وی، شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب اقدامات خوبی انجام داده اند اما کافی نیست و به احتمال زیاد، بیشتر مشکلات آنها در این زمینه به اعتبارات برمی‌گردد.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با اشاره به واکسیناسیون علیه هاری در جمعیت سگ‌های ولگرد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۵ هزار قلاده سگ در این استان واکسینه شدند که این کار با حوادثی برای تعدادی از کارشناسان دامپزشکی همراه بود.

به گفته وی، سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر از کارکنان دامپزشکی استان در فرایند واکسیناسیون سگ های گله، دچار حادثه و مصدوم می شوند.

موحدی، کنترل بیماری در حیات وحش را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: کنترل هاری در حیات وحش بسیار جدی است زیرا بسیاری از گاوداری‌ها مورد حمله شغال‌ها قرار می گیرند.

وی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان که در سازمان دامپزشکی اولویت دارد را بروسلوز دامی(تب مالت)، سل گاوی، هاری، مشمشه، شاربن، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و آنفلوآنزای حاد پرندگان عنوان کرد و گفت: یکی از روش های تشخیص تب مالت، خونگیری از دام‌هاست که این کار در استان اصفهان با نظارت دامپزشکی انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان اضافه کرد: هرچه پوشش واکسیناسیون دام‌ها بیشتر باشد، تخت‌های اِشغال شده در بیمارستان و هزینه‌ درمانی نیز کاهش می یابد بنابراین لازم است که اعتبارات مورد نیاز برای این کار به موقع تامین شود.

وی با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد از مسائل حوزه بهداشت به بخش‌های غیر از دانشگاه علوم پزشکی، برمی‌گردد، تصریح کرد: این موضوع از دید مسوولان کشوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و لازم است اعتبارات مورد نیاز آن نیز تامین شود.

بیشترین حمله حیوانات توسط گرگاس‌ها صورت می گیرد

رییس گروه بیماری‌های حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در این همایش گفت: بیشترین حمله حیوانات به انسان توسط “گرگاس ها” صورت می گیرد که این حیوان، حاصل آمیزش سگ و گرگ است و گونه هیبریدی به‌شمار می آید.

سیامک مسعودی با بیان اینکه این حیوان از نظر زیست محیطی جایگاهی ندارد، افزود: همچنین گزارش های غیررسمی درباره ” سگ توره” (حاصل آمیزش سگ و شغال) در کشور داشتیم که عده‌ای بطور غیرقانونی در حال ایجاد این گونه هستند که بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه سگ توره نیز در تنوع زیستی، جایگاهی ندارد، تصریح کرد: این حیوان نیز در موارد مُبتلا به هاری، نقش زیادی دارد.

مسعودی با بیان اینکه سگ، روباه، شغال و گرگ از مهمترین ناقلان بیماری هاری در ایران هستند، افزود: حدود ۹۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی که سبب انتقال بیماری هاری به انسان شده از سگ بوده است.

وی با اشاره به اینکه مواردی از ابتلای خرس و پلنگ به هاری نیز در کشور داشتیم، خاطرنشان کرد: ما خفاش خون آشام در ایران نداریم و از ۴۷ گونه خفاش شناسایی شده در کشور یک گونه میوه خوار و بقیه حشره خوار هستند.

به گفته وی، تا کنون مورد مشکوکی از هاری بین خفاشان در کشور نداشتیم اما به هر صورت، ورود به غارها باید با هماهنگی و تزریق واکسن هاری انجام شود.

مسعودی با اشاره به اینکه تداوم واکسیناسیون برای کنترل هاری در حیات وحش ضروریست، اظهار داشت: گرگ ها و روباه‌ها در کشورمان واکسن خوراکی هاری را نمی‌خورند و لازم است این واکسن با توجه به نوع گونه های ایرانی، بومی سازی شود.

مسعودی به برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل آنفلوآنزای حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: افزایش حفاظت فیزیکی تالاب‌ها و امحای بهداشتی لاشه حیوانات مشکوک به این بیماری از جمله این برنامه هاست.

مسعودی، تغییرات اقلیمی و آلودگی های محیط زیست را از جمله تهدیدات تنوع زیستی در کشور دانست و گفت: این عوامل سبب شیوع بیماری در بین حیات وحش می‌شود.

وی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک را از جمله بیماری های حیات وحش عنوان و اضافه کرد: این بیماری را در بیشتر مناطق کشور داشتیم و موجب تلفات زیادی بین حیات وحش از جمله قوچ وحشی و کل و بُز شده است.

رییس مرکز سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: مباحث مربوط به بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان با تنش‌های مختلف اجتماعی و حتی سیاسی مواجه بوده است.

جعفر جندقی افزود: یکی از این مباحث به کنترل جمعیت سگ های ولگرد برمی‌گردد زیرا زنده‌گیری آنها به راحتی قابل انجام نیست، از طرفی نگهداری آنها هزینه سنگینی دارد و لازم است از روش‌هایی مانند عقیم سازی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید دوستداران محیط زیست در این زمینه توجیه شوند، ادامه داد: اگر جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل نشود، جمعیت آنها در آینده از انسان‌ها بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین همایش کشوری کارشناسان بیماری‌های قابل اتقال بین انسان و حیوان(زئونوز) با حضور مسوولان و کارشناسان وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشت استان‌ها و دستگاه های اجرایی دیگر مانند محیط زیست و دامپزشکی، امروز دوشنبه ۲۳ آبان در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز برگزار می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.