تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر : 27785

تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته گری شماره ۶ بخش فولادسازی با موفقیت انجام شد

تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته گری شماره ۶ بخش فولادسازی با موفقیت انجام شد

به گزارش دنیای اسرار:  مهندس محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری وتعمیرات وکارگاههای ساخت کارخانه در خصوص اجرای تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته گری شماره (۶) فولادسازی گفت :با توجه به فرسودگی تجهیزات مجموعه سرد کننده ایستگاه ریخته گری شماره (۶)،  برنامه ریزی جهت تعویض کلیه قطعات مکانیکی و بازسازی و تعویض سازه های فلزی آن در

Print Friendly, PDF & Email
به گزارش دنیای اسرار:  مهندس محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری وتعمیرات وکارگاههای ساخت کارخانه در خصوص اجرای تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته گری شماره (۶) فولادسازی گفت :
با توجه به فرسودگی تجهیزات مجموعه سرد کننده ایستگاه ریخته گری شماره (۶)،  برنامه ریزی جهت تعویض کلیه قطعات مکانیکی و بازسازی و تعویض سازه های فلزی آن در دستور کار مدیریت مهندسی نت قرار گرفت . با بررسی های جامع انجام شده روی فعالیت ها و سوابق مشابه در ایستگاه ریخته گری شماره (۳)، گراف تعمیراتی با در نظر گرفتن کلیه تداخل کاری ها در اجرای فعالیت ها، در نهایت به صورت ۹ شبانه روزه تدوین و با موفقیت اجرا و به اتمام رسید.
وی در خصوص اهمیت اجرای این تعمیرات گفت: با توجه به نقش مهم این ایستگاه در تولید شمش های صادراتی، تمامی ظرفیت ها و امکانات این مهندسی جهت اتمام با کیفیت و سریع فعالیت ها به کارگرفته شده و طبیعتا اطمینان لازم از آماده به کار بودن کلیه تجهیزات مجموعه سرد کننده طی سالهای آتی حاصل شد.
وی افزود: با توجه به عدم بازسازی کامل در مجموعه سرد کننده پس از تغییر طرح ایستگاه در سال های گذشته، عملیات تعویض قطعات مکانیکی و تعویض و بازسازی سازه های فلزی این مجموعه ایستگاه ریخته گری از اهمیت خاصی برخوردار بود. رعایت کلیه استانداردها، حفظ همزمان کیفیت و سرعت کاری، رعایت موارد و مسائل ایمنی بخصوص با توجه به تداخل کاری پرسنل این مدیریت با مدیریت های تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان و پرسنل تکنولوژی بخش فولادسازی، به دلیل محدودیت فضای کاری و تراکم فعالیت ها در این ناحیه، مخاطرات متعددی را در این تعمیرات ایجاد کرد که با برنامه ریزی دقیق و روزانه، کلیه فعالیت ها در تمامی شیفت های کاری طبق گراف پیش بینی شده وبدون حادثه فردی یا تجهیزاتی اجرا و طی ۹ شبانه روز به اتمام رسید.
وی در انتها ضمن قدردانی از حمایتهای معاون بهره برداری و معاون خرید و مدیر امور مهندسی های بهره برداری در اجرای کیفی تعمیرات افزود:
لازم است از زحمات بی دریغ وشبانه روزی مدیر بخش فولادسازی وکلیه همکاران سختکوش این بخش در معاونتهای مختلف مکانیک، برق، انرژی، اتوماسیون، دفترفنی و….. که در تمامی مراحل تعمیرات و در کنار نیروهای اجرایی مدیریت مهندسی نت حضور ومشارکت فعال داشتند و نیز معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت وشرکت توسعه صنعت لنجان وهمچنین مدیریتهای اجرایی وپشتیبانی تعمیرات از جمله مدیریتهای تعمیرات ونوسازی راه وساختمان،راهبری ماشین آلات ،تولید وتوزیع برق،اتوماسیون وارتباطات،HSE ،خرید تجهیزات،سفارشات وکنترل کالا،بیمارستان شهیدمطهری،خدمات وامور رفاهی قدردانی نمود.

مهندس خواجوی مدیر بخش فولادسازی در خصوص تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ ریخته گری گفت : ایستگاه شماره ۶ ریخته گری وظیفه تولید ۲۵درصد از شمش تولیدی کارخانه و ۵۰ درصد از شمش صادراتی را بر عهده دارد و بدلیل اهمیت این ایستگاه ، تعمیرات اساسی آن می بایست در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن صورت می گرفت که با همت و تلاش شبانه روزی کلیه همکاران در مدیریتهای مختلف این امر با بهترین کیفیت و در زمان برنامه ریزی شده صورت پذیرفت که بدینوسیله از کلیه همکارانی که در انجام این تعمیرات فعالیت داشتند تشکر و قدردانی می نمایم .
مهندس هاشمی ، سرپرست کارگاه ریخته گری نیز ضمن تشکر از کلیه همکاران مکانیک ، برق ، اتوماسیون و انرژی اظهار داشت : که نکته با اهمیت در این تعمیرات تعویض اکران های قوسی سرد کننده بود که برای اولین بار از زمان بهره برداری از این ایستگاه ، با دقت و کیفیت بسیار بالا صورت پذیرفت .
مهندس محمدی مهندس تعمیرات مکانیک ایستگاههای ریخته گری فولادسازی ، ضمن اشاره به اهم فعالیتهای انجام شده در این تعمیرات مانند تعویض ۶ عدد اکران قوسی ، تعویض ۷ عدد ستون زیر ریل رام نوسان ، تعویض ۴ عدد ستون زیر بالک و همچنین تعویض سایر تجهیزات معیوب و سرویس کلیه تجهیزات ایستگاه از زحمات کلیه همکاران قدردانی نمود .
مهندس شمس ، مهندس ارشد ریخته گری نیز اظهار داشت : این تعمیرات بدون هیچگونه توقفی در روند تولید و با بهره برداری از سایر ایستگاههای ریخته گری و با انجام کلیه تعهدات تولیدی در کمترین زمان ممکن صورت پذیرفت .
مهندس محمود شفیعی معاون تعمیرات تجهیزات مکانیکی مدیریت مهندسی نت در این ارتباط گفت:یکی از مهمترین فعالیت هایی که جهت تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ پیش بینی شده بود بازسازی یا Revamping سردکننده ایستگاه بود.که درزمان تعمیرات کلیه تجهیزات سردکننده شامل تجهیزات مکانیکی ،اسکلت فلزی وسقف و دیواره های بتنی به طور کامل تعویض و بازسازی شده وکلیه ضایعات داخل سردکننده اعم از پوسته های فلزی وباقی مانده های ذوب ازچندسال گذشته جمع آوری وبه بیرون از سرد کننده انتقال داده شد.که این حجم از فعالیت ها در تعمیرات اساسی مذکور در نوع خود بی سابقه بوده وباتوجه به زمان بسیارمحدود یک رکورد محسوب می شود.لازم به ذکراست که کلیه فعالیت های مکانیکی تعریف شده جهت تعمیرات فوق به مدت ۶شبانه روز به طور کامل انجام شدوباقی مانده زمان گراف در اختیار مدیریت تعمیرات ونوسازی راه وساختمان جهت بازساز ی سقف ودیواره های سردکننده وجمع آوری وانتقال ضایعات به بیرون وهمچنین تست و راه اندازی تجهیزات ایستگاه درزمان راه اندازی بود..در ضمن تعمیرات مشابه درایستگاه ریخته گری شماره ۳درسال گذشته به مدت ۱۲ شبانه روز انجام شد که انجام تعمیرات وبازسازی سردکننده ایستگاه ۶ به مدت ۹شبانه روز یک رکورد تعمیراتی محسوب می گردد.
مهندس حشمت الله جعفری نسب سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات در ادامه افزود:تعمیرات اساسی ریخته گری ۶ از روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ شروع و در پایان شیفت سوم تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ تحویل نسوز و مکانیک بخش جهت راه اندازی داده شد. مدت زمان پیش بینی شده در گراف مصوب ۹شبانه روز و در حداقل زمان ممکن با کیفیت بالا در ۸ شبانه روز توسط پرسنل مجرب کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱) انجام گردید که در نوع خود رکوردی بی نظیر می باشد.
مدت زمان دمونتاژ تجهیزات در ۵ شیفت کاری (یک شیفت زودتر از گراف) انجام گردید.۳ روز از گراف در اختیار مدیریت تعمیرات ونوسازی راه وساختمان جهت بازسازی اسکلت بتنی سرد کننده قرار داده شد. مونتاژ تجهیزات در ۳ شبانه روز با سرعت و دقت بالا که یک روز زودتر از گراف به اتمام رسید.لازم به ذکر است در طول مدت تعمیرات ریخته گری ۶ همزمان گراف تعمیرات جاری و فعالیت های مهم کارخانه نیز برنامه ریزی و اجرا گردید.
اهم فعالیت های انجام شده در تعمیرات اساسی ریخته گری ۶  به شرح زیر بوده است :
۱-نفر ساعت اختصاص داده شده در تعمیرات به میزان ۱۲۴۰۰ نفر ساعت شامل فعالیت های مونتاژکاری , مکانیکی , جوشکاری , داربست بندی و نقشه برداری می باشد
۲-دمونتاژ تجهیزات و نوسازی کامل سردکننده ریخته گری که مهمترین و نقطه بحرانی در تعمیرات محسوب می شد
۳-دمونتاژ و مونتاژ شیلنگها و لوله های آب داخل سرد کننده
۴-دمونتاژ و تعویض رولیکها وفیکس سکتورها ورگلاژآنها با خط کش در داخل سردکننده به وزن تقریبی    ۲۱۰۰۰کیلو گرم
۵-بازسازی مونتاژ و تعویض کلیه پلیتهای حفاظهای بین شاخه های داخل سرد کننده
۶-تعویض لوله ها و والوهای آب داخل سردکننده
۷-دمونتاژ و سرویس و مونتاژ ۶ عدد کشاننده وگیربکسهای کشاننده ها
۸-دمونتاژ و مونتاژ ۶ عدد رامهای نوسان و گیربکس ها
۹-دمونتاژ و سند بلاست و مونتاژ ۷ شاخه ریل رام های نوسان
۱۰-نوسازی بالک و اسکلت فلزی داخل سرد کننده
۱۱-نوسازی آجرگیر های نسوز داخل سرد کننده
۱۲-تعویض ۸ عدد درب سرد کننده
۱۳-بازسازی حفاظها و نرده ها و نشیمنگاه پاتیل فولاد وجوشکاری ترکهای برج گردان ، اصلاح صفحات لودسل
۱۴-تعویض حفاظ وجوشکاری شعله پوشهای مشعلهای چتری
۱۵-دمونتاژ و مونتاژ و رگلاژ تراورس وحفاظها و ناودانیهای تاندیشکارها
۱۶-تعویض رولیک های ناحیه ترانسفرکار
۱۷-دمونتاژ و مونتاژ ماشینهای برش و سرویس چرخ و گیربکس حرکتی هر ۶ شاخه
۱۸-دمونتاژسرویس و مونتاژ ارابه ها(تلشکیهای) جمع کننده
۱۹-رگلاژ گام بردار و مهارکردن تیرهای متحرک و ثابت تعویض مهارکشها وبازسازی حفاظهای بسترگام بردار
۲۰-تعویض سیلندرها وشیلنگهای بسترجمع کننده
۲۱-نوسازی نرده ها و حفاظ های بستر و سطح ریخته گری

همزمان با انجام تعمیرات مکانیکی، تعمیرات بخش انرژی ایستگاه ریخته گری ۶ توسط کارگاه تعمیرتجهیزات(۵۱) و شرکت توسعه صنعت انجام گردید
اهم فعالیت های انجام شده در بخش انرژی ایستگاه ریخته گری :
۱-تعویض کامل کانال مکنده بخار به همراه ساخت شاسی و تعویض حلزونی مکنده از سطح ریخته گری تا به روی سقف فولادسازی توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۲-تعویض ۲۴ عدد لوله های خرطومی رام نوسان توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۳- سرویس کلیه والوهای آب ایستگاه ریخته گری ۶ توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۴- تعویض لوله های استایاکی وافشانک های آب فیکس سکتورهای داخل سردکننده توسط کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱)
۵- تعویض لوله های آب داخل سرد کننده ( شرکت توسعه صنعت لنجان )

مهندس حامد محمدی سرپرست برنامه ریزی وپایش تعمیرات در این ارتباط افزود:
اجرای فعالیت های سردکننده با توجه به تراکم شدید مسیر لوله های آب مدار باز و مدار بسته اکران های قوسی مجموعه سرد کننده، قبل از آغاز تعمیرات مورد بررسی قرار گرفته و در طول تعمیرات با دقت تعویض شد. علاوه بر فعالیت های مکانیک و انرژی سرد کننده، سرویس سیستم های هیدرولیکی و سیستم گریس برج گردان و مکانیزم های حرکتی و بالابر تاندیشکار، دمونتاژ مجموعه مکنده بخار شماره(۱) و اصلاح شاسی آن، سرویس کشاننده ها، سرویس و تعویض قطعات ماشین های برش، بازسازی سیستم گریس TRT ، تعویض یک عدد ارابه ترانسفرکار، تعویض کانال های خروجی مکنده بخار ضلع شمالی و فعالیت های اسکلت فلزی در کلیه نواحی ایستگاه ریخته گری، از مهمترین فعالیت های اجرا شده در این تعمیرات ۹ شبانه روزه بوده است. 
Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.