تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
کد خبر : 11836

تمرکز بهزیستی بر توانمندسازی مددجویان

تمرکز بهزیستی بر توانمندسازی مددجویان

تمرکز بهزیستی بر توانمندسازی مددجویان مدیرکل بهزیستی استان اصفهان: ریز فعالیت‌های بهزیستی در ۴۰ سال گذشته ۹ برابر رشد داشته است. به گزارش دنیای اسرار:مرضیه فرشاد به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شعار امسال هفته بهزیستی ” بهزیستی در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی” است گفت: این

Print Friendly, PDF & Email

تمرکز بهزیستی بر توانمندسازی مددجویان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان: ریز فعالیت‌های بهزیستی در ۴۰ سال گذشته ۹ برابر رشد داشته است.

به گزارش دنیای اسرار:مرضیه فرشاد به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شعار امسال هفته بهزیستی ” بهزیستی در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی” است گفت: این شعار اشاره مستقیمی به بیانیه گام دوم انقلاب دارد.
وی افزود: این بیانیه به عنوان تکلیفی برای همه مردم، رسانه‌ها و دستگاه‌هاست و این بیانیه در بسیاری از مسائل منطبق با وضعیت کنونی جامعه به خصوص در حیطه اجتماعی است.
فرشاد با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در نقطه ایده‌آل خود نیست اظهار کرد: باید بپذیریم ۲۰ واحد مسئولیتی که در سال ۵۸ به بهزیستی سپرده شد در برنامه ششم کنونی به بیش از ۱۸۰ ریز فعالیت افزایش یافته است که با رشدی ۹ برابری در ۴۰ سال گذشته مواجه بوده است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان جایگاه شفافیت را برای این سازمان بسیار مهم دانست و تاکید کرد: از اواخر سال ۹۷ بهزیستی استان اصفهان به طور جدی به این موضوع پرداخته است و از همین رو تمام قراردادها، پرداخت‌های مستمری و دیگر خدمات را به صورت شفاف جهت اطلاع‌رسانی به افراد ذیربط در سایت این سازمان قرارگرفته است.
مرضیه فرشاد با بیان اینکه توانمندسازی همیشه مدنظر بهزیستی بوده است گفت: هدف ما ماهی گرفتن نیست، بلکه هدف این است که به مردم یاد بدهیم خودشان تور ماهیگیری ببافند و می‌خواهیم به مردم بگوییم که آن‌ها می‌توانند تصمیم‌گیری کرده و از خودشان دفاع کنند و می‌توانند برای خودشان برنامه داشته باشند و ما هم در کنار آن‌ها هستیم تا در ارتقای سلامت اجتماعی قدم برداریم.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان نیز با بیان اینکه معاونت امور اجتماعی به طور خاص به گروه‌های هدف شامل زنان، کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیر و همچنین بعضی از زنان خودسرپرست یا بدسرپرست یا سرپرست از کار افتاده نیاز به خدمات معیشتی، حمایتی دارند خدمات ارائه می‌دهد گفت: حدود ۹ هزار و ۳۰۰ زن در استان اصفهان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و حمایت‌های مستمر را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند.
وی به افزایش حمایت‌های این سازمان در سال گذشته به دلیل مشکلات مالی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک خانواده ۵ نفره در مجموع مبلغ ۷۴۴ هزار تومان  مستمری و خانواده یک نفری ۲۰۷ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.
ناجی در ادامه افزود: این مبالغ هزینه‌های پایه هستند و مددجویان  کمک‌هایی نظیر خدمات کمک تحصیلی برای فرزند دانش‌آموز و دانشجو و کمک‌های مردمی نیز دریافت می‌کنند.
وی در ادامه به آمار این سازمان در خصوص طریقه ارائه خدمات اشاره کرد و ابراز داشت: براساس گفته رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور  ۹۲ درصد خدمات بهزیستی از طریق سازمان‌های مردم ‌نهاد و خیران با حمایت و راهبری سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه به دنبال وابسته کردن جامعه هدفمان  به کمک‌های ماهانه نیستیم تشریح کرد: قانون‌گذار یک زمان دوساله را برای مستمری مددجویان تعیین کرده است و در این مدت باید بر روی منافع و توانمندی‌های خانواده کار شود تا به توانمندی برسند و بتوانند با روش‌هایی چون خوداشتغالی، ازدواج یا تحصیل زندگی مستقلی با حمایت بهزیستی برای خود ایجاد کنند.
به گفته وی سامانه دیجی همیار برای فروش محصولات مددجویان بهزیستی طراحی شده است تا آن‌ها  محصولاتشان را از این طریق به فروش برسانند و کسب درآمد کنند.
ناجی به خروج سالیانه ۱۰ درصد از مددجویان بهزیستی از چرخه حمایت این سازمان اشاره کرد و افزود: بدین منظور طرح‌هایی مانند تشکیل گروه‌های همیار اجرا شده است که در این طرح تعدادی از زنان با هم یک اشتغال مولد را راه‌اندازی می‌کنند.
وی در خصوص اشتغال‌زایی زنان روستایی گفت: طرح  تأمین مالی خرد در روستاها ایجاد شده که زنان روستایی با سرمایه خود و تسهیلات بانک کشاورزی می‌توانند به اشتغال‌زایی بپردازند.
به گفته ناجی صد درصد وام‌های دریافت شده در این شیوه برگشت داده شده و این طرح در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اجرا  و ۴۰۰ میلیارد تومان وام شش درصد به آن اختصاص یافته که همه این اعتبار توسط این دو استان جذب شده است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی  استان اصفهان تعداد زنان سرپرست خانوار بیمه شده در استان را یک هزار و ۶۰۰  نفر اعلام و تصریح کرد: حق بیمه این زنان توسط بهزیستی به صورت ماهانه پرداخت و مانند بیمه‌های خویش‌فرما این افراد می‌توانند پس از مدت مشخصی بازنشسته شوند.
ناجی با اشاره به اینکه در استان اصفهان خانواده‌های دارای فرزند چند قلو تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند گفت: در حال حاضر ۵ خانواده پنج قلو، ۱۶خانواده چهار قلو، ۳۸۰ خانواده سه قلو و ۱۸۰۰ خانواده دو  قلو در استان اصفهان وجود دارد.
وی در خصوص دلایل افزایش چندقلویی در استان اصفهان اظهار کرد: پژوهش های در این زمینه انجام نشده است ولی بسیاری از این خانواده‌ها تحت درمان ناباروری بوده‌اند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در ادامه به سامانه الکترونیک تصمیم اشاره کرد و گفت: این سامانه در یازده استان کشور با هدف کاهش طلاق راه‌اندازی شده است و زوجین متقاضی طلاق قبل از اقدام قضایی باید در این سامانه ثبت‌نام و به مراکز مشاوره مراجعه کنند.
ناجی با اشاره به اینکه در چهار ماهه امسال یک هزار و ۶۰۰ زوج برای طلاق مراجعه کرده اند تشریح کرد: این زوجین به  ۴۰ مرکز مشاوره بهزیستی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۱۸.۷ درصد از طلاق منصرف و انصراف هفت درصد آنها به صورت مشروط بوده و دو درصد از آن‌ها مراجعه دیگری نداشته‌اند.
وی به ۶۰ دلیل طلاق که در پرسش نامه ذکر شده است اشاره و ابراز داشت: بیشترین دلایل طلاق زوجین شامل بی‌توجهی همسر ۸ درصد، بی‌احترامی ۶.۶ درصد، پایین بودن آستانه تحمل ۶.۴ درصد و بد دهنی همسر ۶ درصد بوده است .
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: هفت درصد متقاضیان طلاق مرد، ۳۵ درصد خانم و ۵۸ درصد طلاق‌ها به صورت توافقی بوده است.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.