تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر : 7823

جرم کهکشان راه‌شیری اندازه‌گیری شد

جرم کهکشان راه‌شیری اندازه‌گیری شد

جرم کهکشان راه‌شیری اندازه‌گیری شد ستاره‌شناسان به تازگی موفق به اندازه‌گیری جرم کهکشان راه شیری شدند. به گزارش  دنیای اسراربه نقل از فارس، «وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟» این سوالی است که پاسخ آن به نظر غیرممکن می‌رسد اما اکنون ستاره‌شناسان توانستند به این سوال پاسخ دهند. براساس گزارش «نیواطلس»، ستاره‌شناسان با استفاده از

Print Friendly, PDF & Email

جرم کهکشان راه‌شیری اندازه‌گیری شد

ستاره‌شناسان به تازگی موفق به اندازه‌گیری جرم کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش  دنیای اسراربه نقل از فارس، «وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟» این سوالی است که پاسخ آن به نظر غیرممکن می‌رسد اما اکنون ستاره‌شناسان توانستند به این سوال پاسخ دهند.

براساس گزارش «نیواطلس»، ستاره‌شناسان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ‌های فضایی «هابل» و «گایا» توانستند با دقت بیشتری جرم کهکشان را اندازه‌گیری کنند.

پیش از این جرم‌های احتمالی زیادی برای این کهکشان ارائه شد که از ۵۰۰ میلیارد تا ۳ تریلیون جرم خورشیدی (یکای جرم کهکشان‌ها، خوشه‌های ستاره ای و سحابی‌ها) بود.

در حال حاضر رقم جدیدی که ستاره‌شناسان به آن دست پیدا کردند حدود ۱٫۵ تریلیون جرم خورشیدی است، اما ستاره شناسان چگونه این جرم را اندازه‌گیری کردند؟ این کهکشان دارای اجرام سنگین و بزرگی است که با سرعت به دور آن می‌چرخند، بنابراین ستاره‌شناسان با ردیابی سرعت این اجرام، جرم کهکشان را محاسبه کردند.

گفتنی است؛ اجرامی که ستاره شناسان برای محاسبه استفاده کردند خوشه‌های ستاره‌ای کروی (خوشه‌های باستانی کهکشان راه شیری) است.

این تیم ستاره‌شناسی، از اطلاعات هابل و گایا دو تلسکوپ فضایی استفاده کرد تا میزان سرعت ده‌ها خوشه ستاره‌‌ای را در سراسر کهکشان اندازه‌گیری کند. این دو تلسکوپ فضایی دارای مزایای متفاوتی هستند به گونه‌ای که هابل مناطق کوچک اما دورتر را نشان می‌دهد و گایا نواحی بزرگ‌تر اما با دیدی سطحی را از فضا اسکن می‌کند.

طبق این گزارش، این اطلاعات حاصل اندازه‌گیری ۳۴ خوشه کروی با فاصله ۶۵ هزار سال نوری توسط گایا و اطلاعات محاسباتی ۱۲ خوشه‌ ستاره‌ای با ۱۳۰ هزار سال نوری فاصله توسط هابل است که ترکیب این دو اطلاعات، ستاره‌شناسان را قادر به انداز‌گیری جرم کهکشان راه شیری کرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.