تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر : 12379

جهاد دانشگاهی از تکرار دوری کرده و مدام به روز می‌شود

جهاد دانشگاهی از تکرار دوری کرده و مدام به روز می‌شود

جهاد دانشگاهی از تکرار دوری کرده و مدام به روز می‌شود رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، گفت: مدل های تجربه شده منویات رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به وفور در اقدامات جهاد دانشگاهی دیده می شود و جهاد در واقع از معدود نهادهایی است که مرتبا خود را به روز کرده و به

Print Friendly, PDF & Email

جهاد دانشگاهی از تکرار دوری کرده و مدام به روز می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، گفت: مدل های تجربه شده منویات رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به وفور در اقدامات جهاد دانشگاهی دیده می شود و جهاد در واقع از معدود نهادهایی است که مرتبا خود را به روز کرده و به دور از تکرار و درجا زدن بوده است.

به گزارش دنیای اسرار، محمود مراثی، اظهار کرد: دانشگاه‌های ما در سال های اولیه پس از انقلاب وضعیت اسفناکی داشتند، کلاس های دانشکده ها مملو از گروهک ها و گروه های سیاسی و غیر اسلامی چپ و کومله شده بود که ستاد عملیات این گروهک ها در دانشگاه ها برقرار  می شد و دانشگاه  را عملا از وظیفه اصلی خودش دور و روند کار علمی را مختل می کرد.

وی افزود: ضرورت رسیدگی به وضعیت دانشگاه‌ها سببصدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی شد که پس از تشکیل اولین جلسات شورای انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی به عنوان بازوی اجرایی این شورا تأسیس شده و شروع به کار کرد و تا به  امروز بنابه ضرورت های مختلف ایجاد شده در کشور ، مأموریت های جهاد باز تعریف شده و با قوت دنبال شده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: پس ازاستقرار آرامش و ایجاد جو علمی واقعی در دانشگاه ها که وظیفه اصلی محول شده به جهاد دانشگاهی بود، این نهاد برنامه ریزی های مختلفی را در راستای اعتلای سطح علمی دانشگاه‌ها آغاز کرد که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، راه اندازی نهضت تألیف وترجمه کتب دانشگاهی بود. در سال های اولیه پس از انقلاب و پیش از تعطیلی دانشگاه‌هادر انقلاب فرهنگی، کلاس های دانشگاهی به صورت جزوه محور اداره می‌شد که این روش مشکلات زیادی را به دنبال داشت.

مراثی تصریح کرد: به همین دلیل جهاد دانشگاهی شروع به تألیف و ترجمه کتب مناسب دانشگاهی کرد و با تشکیل انتشارات جهاد دانشگاهی این کتاب‌ها را به چاپ رسانده و وارد بازار نشر و کتب دانشگاهی کرد که بخش اعظمی از نیاز دانشجویان ما با این کار برطرف شد.

پروژه ساخت پهپاد از جهاد دانشگاهی واحد اصفهان آغاز شد

وی گفت: جهاد دانشگاهی در سال های دفاع مقدس علاوه بر حضور مستقیم در جنگ، وظیفه بسیج و اعزام دانشجویان و همچنین ساماندهی و اعزام بهیاران و پرستاران را در پشت جبهه بر عهده داشت. همچنین در همان برهه جهاد دانشگاهی اصفهان، کار جدی در پروژه ساخت پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین را برای استفاده در جبهه‌ها آغاز کرد، که پس از مراحل اولیه علمی و مطالعاتی و تهیه ماکت، طرح به سپاه پاسداران سپرده و مراحل تولید آن طی شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نقش مؤثر جهاد دانشگاهی در دوران سازندگی بی بدیل بود، در این دوران جهاد دانشگاهی اقدامات موثر و گسترده بسیاری را انجام داد. از ساخت دکل‌های اکتشاف نفت و وسایل مخابراتی تا ایجاد پژوهشکده‌های پزشکی مثل پژوهشکده رویان. پس از آن هم رویکرد کلی در مجموعه جهاد، رویکرد پژوهشی شد و همچنان نیز این نگاه در مجموعه پررنگ است.

مراثی اضافه کرد: اهداف جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش را کمک به پیشرفت کشور و نیل به خودکفایی ملی، در حوزه فرهنگی کمک به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و گسترش و تعمیق شناخت ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب ، در حوزه آموزش، ارتقا سطح دانش و بینش و مهارت متخصصین و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و در حوزه اشتغال، بهبود وضعیت کسب و کار و توانمند سازی و اشتغال دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌دانم.

جهاد دانشگاهی مرتب خود را به روز می‌کند

وی تاکید کرد: باید این موضوع را جدی بگیریم که جهاد دانشگاهی یک واحد غیر دولتی است، مزیت غیر دولتی بودن جهاد دانشگاهی عدم تأثیرگذاری شدید نوسانات درآمدهای دولتی بر این سازمان است ،کما اینکه جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ۸۰ درصد درآمد خود را از حوزه‌های آموزشی به دست آورده و در حوزه‌های فرهنگی و با رویکرد دانشجویی و پژوهشی هزینه می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به سخن رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی که فرمودند”جهاد دانشگاهی از معدود رویش‌های اصلی انقلاب” است، گفت: مدل های تجربه شده منویات رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به وفور در اقدامات جهاد دانشگاهی دیده می شود و جهاد در واقع از معدود نهادهایی است که مرتبا خود را به روز کرده و به دور از تکرار و درجا زدن بوده است.

مراثی ادامه داد: از سوی دیگر پس از گذشت ۳۹ از تولد جهاد دانشگاهی رهبر معظم انقلاب این نهاد را یکی از ارکان اصلی ابتکار در کشور می‌دانند و در این زمینه در تیر ماه سال جاری در جمع ائمه جمعه فرمودند، “مراجعه به جوان‌هایی که اهل ابتکار هستند از طرف دستگاه‌های دولتی جوانی مانند جهاد دانشگاهی زیاد شده است؛ دستگاه‌های خوبی که توانایی‌های زیادی دارند، این‌ها همواره منتظرند کسی به آن‌ها مراجعه کنند و از این‌ها کار بخواهند، خیلی به ما شکایت می‌کردند که دستگاه‌های دولتی از ما کار نمی‌خواهند و کاری که ما تولید کردیم را از ما نمی‌خرند اما به حمدالله دل بریدن از بیگانگان باعث شده به این دستگاه‌ها مراجعه شود و یک جوشش درونی در کشور به وجود آمده است”.

فاصله از بودجه نفت و دولت از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی است

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که جهاد دانشگاهی توانسته در جامعه موفق باشد این بود که از بودجه نفت و دولت فاصله گرفت و امروز فقط ۲۰ درصد این نهاد با بودجه دولتی اداره می‌شود و مابقی درآمد با ایده‌های نو و فناورانه و دانش بنیان پیش می‌رود. جهاد دانشگاهی بالغ بر بیست و اندی سال پیش یکی از مجموعه‌های دانش بنیان بود و دانش محوری را در پیش گرفت و رویان نمونه بارز این موفقیت است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: مطالعات شهری از زمینه‌های تخصصی است که جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در حیطه پژوهشی خود دنبال می‌کند و این اتفاق به دلیل نیازسنجی‌های متعدد انتخاب شده است و فعالیت‌های متعددی در این زمینه انجام شده و ادامه دارد. محتوای پژوهشی و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی در واقع پشتوانه عملگرایی همراه با تعقل برای دیگر نهادهای کشور است.

مراثی اضافه کرد: در شرایطی که امروز جامعه نیازمند نگاه به درون است، جهاد دانشگاهی ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان از آن در جهت بهبود نه تنها خود جهاد دانشگاهی بلکه نهادهای دیگر استفاده کرد. در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان امروز مزیت‌هایی چون مرکز افکار سنجی ایسپا به عنوان مرکز معتبر در کشور، خبرگزاری ایسنا به عنوان یکی از خبرگزاری‌های برتر کشور و همچنین خبرگزاری ایکنا به عنوان یک خبرگزاری تخصصی، مرکز گردشگری و انتشارات جهاد دانشگاهی وجود دارد که نگاه به درون را بیش از پیش تقویت می‌کند.

وی افزود: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی با زمینه تخصصی “مطالعات شهری” سه گروه مطالعاتی “مطالعات اجتماعی-فرهنگی شهر”، “مطالعات گردشگری شهر” و “مطالعات کالبدی شهر” به سوی چشم اندازهای جهاد دانشگاهی در حرکت است، هرچند که این همه ماجرا نیست و این معاونت بر روی مباحث تخصصی بهداشتی درمانی نیز تمرکز کرده است و آزمایشگاه جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های مجهز سطح شهر اصفهان و همچنین درمان در منزل توانسته است در این زمینه نیز پیشروی جدی در سطح شهر اصفهان داشته باشد.

استفاده از نیروی جوان از اهداف جهاد دانشگاهی است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که جهاد دانشگاهی همواره در حال تغییر به سوی بهترین‌ها است و استفاده از نیروهای جوان و به روز از اهداف اصلی این نهاد انقلابی در استان اصفهان بوده و سعی کرده همیشه جوانان را در کنار با تجربه‌ها به کار بگیرد و در واقع پرورش سرمایه انسانی با فرهنگ انقلابی را در دستور کار قرار دهد.

مراثی اظهار کرد: اثرگذاری فعالیت‌های جهاددانشگاهی تاکنون در حوزه‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، علمی و تحقیقات و به ویژه در حوزه فرهنگی بوده و این  مهم در شرایطی اتفاق می‌افتد که خدمات و فعالیت‌های صورت گرفته توسط اغلب فعالان و متولیان این امور وابسته به منابع مالی سنگین است و در این شرایط حضور نهادهایی همچون جهاددانشگاهی در چنین عرصه‌هایی به خودی خود یک ظرفیت محسوب می شود.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استفاده از نیروی جوان را در دستور کار جدی خود قرار داده و انتظار دارد که مسئولان استان در این زمینه هم این نهاد انقلابی را که بدنه خود را از جوانان تشکیل داده کمک کنند و هم خود سازمان‌ها استفاده از جوانان را در دستور کار خود قرار دهند.

جهاد دانشگاهی بستر و شیوه حرکت در جامعه را به نهادها ارائه می‌کند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به پژوهش‌ها، آموزش‌ها و ارزیابی‌های فرهنگی که در طول سال انجام می‌دهد می‌تواند بستر و شیوه حرکت در جامعه را با برنامه‌های صحیح به نهادها ارائه کند، پس به نظر می‌رسد که سازمان‌های مستقر در استان می‌توانند با ایجاد ارتباط نزدیکتر با این نهاد بستر برنامه ریزی های بهتر را با استفاده از قوای جوان جهاد دانشگاهی برای خود فراهم آورند.

مراثی ادامه داد: برای مثال مدیریت شهری اصفهان می‌تواند از گروه‌های مطالعات شهری جهاد دانشگاهی که تخصصی بر روی این مبحث کار می‌کنند استفاده کند از سوی دیگر استانداری می‌تواند در هر سه بعد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی سود ببرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.