تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
کد خبر : 30003

۳درصد از اهداکنندگان خون بانوان هستند/ کاهش میزان اهدای خون جوانان

۳درصد از اهداکنندگان خون بانوان هستند/ کاهش میزان اهدای خون جوانان

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت:حدود ۳ درصد از اهداکنندگان خون بانوان هستند. باید درخصوص اهدای خون جوانان و بانوان فرهنگ سازی شود. علی فتوحی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به ۹ مردادماه روز تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: در بسیاری از کشورها کرونا منجر به کاهش اهدای خون به

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت:حدود ۳ درصد از اهداکنندگان خون بانوان هستند. باید درخصوص اهدای خون جوانان و بانوان فرهنگ سازی شود.

علی فتوحی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به ۹ مردادماه روز تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: در بسیاری از کشورها کرونا منجر به کاهش اهدای خون به میزان بیش از ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در کشور ما این میزان کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت و در استان اصفهان نیز هشت درصد بود. همچنین هنگام شیوع بیماری کووید ۱۹ با وجود تعطیل بودن برخی دستگاه‌ها، فعالیت دستگاه انتقال خون تا حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته بود.

وی با بیان اینکه پلاسمای کووید نیز دستاوردی بود که در کشور محقق شد و در استان اصفهان سومین رتبه تولید این پلاسما را داشت، اضافه کرد: هنوز روش درمان کرونا از طریق پلاسمای کوویدی در پژوهش‌های ما موجود است، در کشور این روش درمانی به یکباره حذف شد واین در حالی است که در روش‌های درمان در دیگر کشورها هنوز وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: از زمان راه‌اندازی رسمی انتقال خون فروش خون را نداریم، اهدای خون در ایران به صورت داوطلبانه پیش می‌رود و هیچ کشوری نظیر ایران در اهدای خون و افزایش کیفیت اهدای خون موفق نبوده است.

فتوحی ادامه داد: کمبود پایگاه‌های اهدای خون در استان اصفهان چالشی است که برای حل این چالش با نهادهای مختلف رایزنی کرده‌ایم،ما نیاز به دو پایگاه در اندازه خواجو داریم و برای این امر همکاری خیران را مطلبد.

وی اضافه کرد: اتباع خارجی مجاز با شرایط خاص امکان اهدای خون دارند اما به صورت روتین امکان اهدای خون را ندارند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه با تغییر سبک زندگی، افرادی که تتو و خالکوبی کردند تا یک سال از اهدای خون معاف هستند، تصریح کرد:افراد از ۱۸ سال تمام تا ۶۵ سال، می‌توانند اهداکننده خون باشند. اهداکنندگان مرد چهار بار در سال و زنان تا سه بار در سال امکان اهدای خون دارند.

فتوحی با بیان اینکه اداره انتقال خون دچار بحران مالی است، افزود: اعتبارات این سازمان تا نیمی از سال پاسخ‌گوی فعالیت خود نیست؛ چگونه می‌توان اقدامات اهدای خون را یا اعتبارات موجود گسترش داد؟ اصفهان از نظر مطبوعاتی باید فعالیت بیشتری داشته باشد و هم‌عرض این فعالیت‌ها، وضعیت نیز بهبود پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: خون از نعمت‌های مجهول محسوب می‌شود و متأسفانه مشکل موجود این است که اصفهان به عنوان یک شهر برخوردار محسوب می‌شود و اعتبارات خاصی به آن اختصاص داده نمی‌شود و این در صورتی است که سازمانی نظیر سازمان اهدای خون نیازمند اعتبارات است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تشریح کرد:طرح پلاسما پلاکت آفرزیس سال‌هاست در کشور اجرایی می‌شود و در سال گذشته سه هزار و ۸۲۲ واحد در استان تولید شده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید را داشته است. اصفهان در تولید پلاکت آفرزیس بعد از تهران جایگاه دوم را دارد.

خبرنگار: مهتاب خیری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.