تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد خبر : 25161

در کلاس های پیش از ازدواج، باید مهارت های زندگی را تدریس کنیم

در کلاس های پیش از ازدواج، باید مهارت های زندگی را تدریس کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان  تاکید کرد: *آموزش مهارت های زندگی، مشکلات زناشویی و تنش های شغلی را کاهش می دهد* *در کلاس های پیش از ازدواج، باید مهارت های زندگی را تدریس کنیم* عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت

Print Friendly, PDF & Email

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان

 تاکید کرد:

*آموزش مهارت های زندگی، مشکلات زناشویی و تنش های شغلی را کاهش می دهد*

*در کلاس های پیش از ازدواج، باید مهارت های زندگی را تدریس کنیم*

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان گفت: آموزش صحیح مهارتهای زندگی به زوجین، از بروز مشکلات زناشویی و اختلافات خانوادگی، به میزان قابل توجهی، پیشگیری می کند.

به گزارش دنیای اسرار،دکتر «زهرا امینی» با بیان اینکه ریشه بسیاری از اختلافات زناشویی، ناآگاهی زوجین از نحوه مواجهه با مشکلات و مسائل زندگی خانوادگی است، افزود: کلاس های پیش از ازدواج، فرصت مناسبی برای تعلیم زوجین است که اگر مورد بازنگری قرار گرفته و محتوای آموزشی آن، غنی سازی شده و شیوه ارائه مطالب نیز، خلاق و مفرح گردد، می تواند از بروز بسیاری از اختلافات زناشویی در سالهای آغازین زندگی پیشگیری کند.

وی مهارتهای زندگی را مجموعه توانایی های روانی، اجتماعیو رفتاری برای مواجهه با چالش های متنوع زندگی و حفظ سازگاری و سلامت روانی خود واطرافیان برشمرد و تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی، این مهارت ها را در ده فصلطبقه بندی نموده که بسیاری از کشورها، از همان سالهای نخستین آموزش رسمی در مدارس،به تعلیم آنها به دانش آموزان می پردازند که حاصل آن، کاهش مشکلات خلقی و تنش هایبین فردی و افزایش بهداشت روانی جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اعتیاد، بهعنوان یکی از آسیب ها و ناهنجاری های شایع اجتماعی که سلامت فرد و جامعه را بهمخاطره می اندازد و بنیان خانواده را از میان می برد، اشاره نمود و تصریح کرد: آموختنمهارت های ساده ای همچون «توانایی نه گفتن» در مقابل دیگران، «مقاومت در برابرفشارهای گروه همسالان» و «صرف نظر نمودن از لذت های آنی» و زودگذر، می تواند افرادرا در مقابله با این تهدید بزرگ اجتماعی بیمه نموده و مانع از ابتلا به این آسیباجتماعی مخرب شود.

وی، مهارت های ارتباطی، خوب شنیدن و گفتگوی منطقی به دور از خشم و هیجانات افراطی را از دیگر مهارت های موثر در حفظ سلامت خانواده ها ذکر نمود و خاطرنشان کرد: در جلسات مشاوره خانواده، بسیاری از زوجین، از بی توجهی همسرانشان به صحبت های آنها و عدم برخورداری از مهارت خوب شنیدن گلایه مند هستند حال آنکه  اگر از همان سنین ابتدایی به نسل آینده بیاموزیم، درخصوص مسائل پیش آمده گفتگو کنند، حرف های یکدیگر را به دقت، بشنوند و با تقویت تاب آوری و کنترل هیجانات افراطی و زودگذر، خشم خود را به تعویق بیندازند، بخش قابل توجهی از درگیری های خانوادگی و نزاع های شغلی و اجتماعی از میان می رود.

امینی، «خودآگاهی»، «همدلی»، «ارتباط موثر» و «روابط بینفردی» را چهار دسته اصلی از مهارت های زندگی برشمرد و اظهار داشت: مهارت خودآگاهیبه فرد کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد، برای آینده اش برنامه مشخصیداشته باشد و بدون هدف، وارد زندگی مشترک نشود، از این رو تعلیم این مهارت پیش ازازدواج موجب می شود، ازدواج فرد، مثمر ثمرتر بوده و با انتخاب گزینه ای همخوان باروحیات و سلیقه خود، با تعارضات زناشویی کمتری مواجه گردد.

وی مشکلات متنوع اجتماعی اعم از بیکاری، افزایش مخارجخانوار، روابط خارج از عرف، اعتیاد رسانه ای و… را مسائلی دانست که برخی ازخانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و افزود: برای مواجهه درست با این مسائلو حفظ بنیان خانواده، به تقویت همدلی، مسئولیت پذیری و مشارکت در زوجین نیاز داریمتا به محض بروز مشکل، راه حل اصلی را در طلاق و جدایی جستجو نکنند و برای حل مسائلخود، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

عضو گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، «تصمیم گیری»، «حل مساله»، «تفکر خلاق» و «تفکر انتقادی» را اقسام دیگری از مهارت های ده گانه زندگی عنوان نمود و گفت: زندگی پیچیده امروزی، محال است بدون مسائل و مشکلات مختلف طی شود از این رو باید توانایی تحلیل مسائل، سنجش پیامدهای هر عمل و قدرت تصمیم گیری مناسب را در افراد تقویت کنیم تا به هنگام بروز پیشامدهای ناگوار، ضمن مشورت با اهل تجربه، مطالعه کتاب و رجوع به مشاورین متخصص، به واکاوی مشکل خود پرداخته و تصمیمی درست و منطقی اتخاذ کنند.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، «مقابله با هیجانات» و «مدیریت استرس» را دو مهارت دیگر زندگی برای حفظ سلامت و نشاط فرد و اجتماع معرفی نمود و تصریح کرد: بسیاری از مشکلات جسمانی همچون بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و… یا منشا روانی داشته و یا در اثر فشار روانی، شدت می یابد از این رو باید مهارت های مقابله با استرس و هیجان های مضر، نظیر خودگویی مثبت، کنترل وسواس های فکری، تاب آوری و افزایش عزت نفس، پرهیز از اغراق در توصیف موقعیت های پر فشار، تن آرامی و… را به دقت بیاموزیم و به کار ببندیم.

این پزشک متخصص، با تاکید بر نقش مهم نظام تعلیم و تربیت کشور در آموزش صحیح مهارت های زندگی، خاطرنشان کرد: پرورش، همواره مقدم بر آموزش است، لذا چنانچه صدها متخصص در علوم مختلف تربیت کنیم اما هیچ کدام، مسلط به مهارت های زندگی نباشند، در آینده نزدیک با حجم قابل توجهی از جوانانی مواجه خواهیم بود که در زندگی زناشویی، محیط های شغلی و روابط بین فردی خود، با مسائل عدیده ای دست به گریبان هستند و آرامش کافی برای پیشرفت و آبادانی کشور، ندارند.

 امینی، رسانه ملی و نهادهای تاثیرگذار فرهنگی همچون وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… را متولیان آموزش و ارتقای دانش و بینش جامعه ذکر نمود و یادآور شد: باید عزم و ارده ای استوار برای تعلیم خلاق و اثربخش مهارت های زندگی در مدیریت کلان کشور شکل گرفته و هریک از این دستگاه ها ضمن بهره گیری از قالب های اثربخشی همچون فیلم، سریال، انیمیشن، کتاب، شعر، موسیقی و… فضای جامعه را به سمت خردورزی و مهارت پروری پیش ببرند.

گفتنی است، واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان در بهار سال جاری، ضمن دعوت از کارشناسان علوم تربیتی و متخصصین علوم روانشناختی، به صورت هفتگی به تحلیل و بررسی هریک از مهارت های ده گانه زندگی خواهد پرداخت.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.