تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
کد خبر : 11754

دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه دانشگاه اصفهان، مرکز رونق تجاری‌سازی است

دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه دانشگاه اصفهان، مرکز رونق تجاری‌سازی است

دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه دانشگاه اصفهان، مرکز رونق تجاری‌سازی است به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا:تجاری‌سازی طرح‌های فناوری و ایده‌های جدید یکی از زنجیره‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است و در این پیوند، دانشگاه اصفهان اقدام به راه‌اندازی دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه کرد تا مرکزی برای رونق این کار باشد. تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل علوم و فناوری‌های جدید به

Print Friendly, PDF & Email

دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه دانشگاه اصفهان، مرکز رونق تجاری‌سازی است

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا:تجاری‌سازی طرح‌های فناوری و ایده‌های جدید یکی از زنجیره‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است و در این پیوند، دانشگاه اصفهان اقدام به راه‌اندازی دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه کرد تا مرکزی برای رونق این کار باشد.

تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل علوم و فناوری‌های جدید به محصولات موفق تجاری و سلسله فعالیت‌هایی است که برای بهره‌برداری از دانش، ایده‌ها، اختراع و نوآوری‌ها در قالب تولید محصولات با خدمات قابل ارائه، جهت فروش در بازار صورت می‌گیرد. این دانش و ایده‌ها به‌طور معمول در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی شکل می‌گیرند که تجاری سازی آنها نقش بسزایی در رونق اقتصادی دارد.

بحث تجاری‌سازی با شکل‌گیری مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و گسترش فعالیت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان در کشور در ۲ دهه اخیر جایگاه خاصی یافته است و مراکز مختلف در صدد ایجاد زمینه‌های مناسب برای رونق آن و جذب سرمایه‌گذاران به سمت حمایت از طرح‌های فناورانه هستند.

به گفته کارشناسان، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد برای تجاری‌سازی ایده‌های خود نیازمند حمایت‌هایی مانند ایجاد زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، سیاست‌های تشویقی، تسهیل روابط بین‌المللی، تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین و ملزم کردن صنایع و اداره‌ها به استفاده از کالای ایرانی هستند که مراکزی مانند دانشگاه اصفهان تلاش کردند تا با ایجاد دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه به این موضوع کمک کنند.

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به راه اندازی دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه در این مجموعه گفت: این مرکز در جهت تقویت مباحث علمی و پژوهشی و جذب سرمایه و بهره مندی از آن به‌منظور تولید محصولات فناورانه با هدف رفع مشکلات کشور تأسیس شد.

حمیدرضا کوفیگر روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مخاطبان اصلی این دفتر، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور هستند، افزود: در این مکان مذاکره سرمایه گذاران و فناوران با هدف تعامل مؤثر و ایجاد هم‌افزایی برای ارتقای سطح فعالیت‌های فناورانه با حمایت سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها می‌توانند از خارج دانشگاه باشند، توضیح داد: در برخی موارد، شرکت‌های دانش بنیان به تنهایی نمی‌توانند در بحث جذب سرمایه‌گذار و تجاری‌سازی موفق عمل کنند به همین نیاز به ساختار برای حمایت از آنها جهت تحقق این کار است.

کوفیگر با بیان اینکه دفتر سرمایه‌گذاری فناورانه با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق پژوهش و فناوری اصفهان، راه‌اندازی شد، اظهار داشت: تعداد دیگری از دانشگاه‌ها در این جهت گام برداشته‌اند هرچند عنوان این دفتر در آنها ممکن است تفاوت داشته باشد.

وی یکی از ویژگی‌های این دفتر را تخصیص بهره مالکانه (رویالتی) به دانشگاه اصفهان از محل قراردادهای منعقد شده در این دفتر ذکر و خاطرنشان کرد: این یکی از روش‌های درآمدزایی برای دانشگاه‌هاست که در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا با هدف قطع وابستگی آنها به دولت در حال انجام می‌باشد.

بهره مالکانه یا رویالتی مبلغی است که به منظور بهره برداری از امتیاز منابع دارای ارزش اقتصادی یا برای بهره گرفتن از امتیاز حقوق مالکیت معنوی و حق تکثیر، حق امتیاز، نشانه تجاری یا دانش فنی و فناوری به دولت یا مالک پرداخت می‌شود.

کوفیگر، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان را ۳۲ واحد اعلام و اضافه کرد: با راه اندازی ساختمان جدید این مرکز، ظرفیت پذیرش ۶۰ شرکت را داریم.

دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیأت علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در استان اصفهان فعال است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.