تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 8427

دندان های شیری فرزندان خود را به پژوهشکده رویان هدیه دهید

دندان های شیری فرزندان خود را به پژوهشکده رویان هدیه دهید


  پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان بمنظور انجام یک طرح تحقیقاتی بر روی سلول‌های بنیادی دندان، نیازمند دندان ‌های شیری کشیده شده است.

به گزارش دنیای اسرار به نقل ازایرنا:قائم مقام رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: همانگونه که خون بند ناف دارای سلول های بنیادی و قابل ذخیره برای استفاده در آینده است، دندان های شیری دارای سلول های ارزشمندی می باشد که به نوعی بنیادی بشمار می آید.
مهدی حاجیان افزود: این سلول ها را می توان از دندان شیری استخراج، خالص سازی، ذخیره و تکثیر کرد تا در طرح های تحقیقاتی و حتی درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در صدد اجرای طرح تحقیقاتی ‘ بررسی سلول های پالپ دندان ‘ است، تاکید کرد: ما برای انجام این پژوهش نیاز به سلول های دندان شیری داریم و مردم می توانند با اهدای این دندان ها در اجرای آن مشارکت و همکاری داشته باشند.
حاجیان با بیان اینکه برای این کار باید دندان شیری با شرایط خاص و توسط دندانپزشک کشیده شود تا سلول های آن از بین نرود، توضیح داد: دندان های شیری که لَق شده و افتاده باشد برای این کار مناسب نیست زیرا سلول های مفید آن از بین رفته است.
این پژوهشگر از مردم خواست چنانچه با تشخیص دندانپزشک، دندان شیری فرزندشان بمنظور درمان‌ های مختلف مانند ارتودنسی کشیده می‌ شود پس از مشورت با دندانپزشک از وی بخواهند که دندان کشیده شده را به جای دور انداختن به پژوهشگاه رویان تحویل دهند.
وی با بیان اینکه با برخی از دندانپزشکان و کلینیک های دندانپزشکی برای مشارکت در این طرح، مذاکره شده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که از دندان های اهدایی در طرح تحقیقاتی پژوهشکده زیست فناوری رویان استفاده شود، تسهیلاتی بمنظور استفاده از خدمات ذخیره‌ سلول ‌های بنیادی دندانی برای اهدا کنندگان در نظر گرفته می شود.
حاجیان تصریح کرد: هرگونه همکاری و مشارکت مردم در اهدای دندان های شیری باعث می شود تا طرح های تحقیقاتی در آینده منجر به ارتقای سطح سلامت جامعه شود.
پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان یکی از سه پژوهشکده پژوهشگاه رویان می باشد که تاکنون موفق به شبیه سازی گوسفند، بُز و گوساله شده است.
از جمله طرح های در دست اجرای این پژوهشکده می توان به احداث بیمارستان سلول درمانی در اصفهان، طرح مطالعاتی و تحقیقاتی شبیه سازی و تولد یوز ایرانی، شبیه سازی جانوران در معرض انقراض مانند قوچ قمیشلو، طرح مطالعاتی تولید اندام انسانی در بدن حیوانات، جدیدترین روش های درمان ناباروری و تولید داروی مخصوص سکته قلبی از شیر اشاره کرد.
سلول بنیادی (Stem Cell)، مادر تمام سلول هاست و توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول ها از جمله سلول های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارد.
سلول های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت های مختلف بدن موثر بوده و می توانند به درون بافت های آسیب دیده ای که بخش عمده سلول های آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.