تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر : 7181

ذخیره برفی خراسان شمالی ۶ برابر کاهش یافته است

ذخیره برفی خراسان شمالی ۶ برابر کاهش یافته است

بجنورد_ معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: تغییر اقلیمی سبب شده تا میزان ذخیره برف این استان نسبت به سال های گذشته ۶ برابر کاهش یابد. دنیای اسرار-خراسان شمالی: وحید واسطه با بیان اینکه سطح پوشش برف خراسان شمالی به سه هزار کیلومتر رسیده، اظهار کرد: این رقم در سال

Print Friendly, PDF & Email

بجنورد_ معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: تغییر اقلیمی سبب شده تا میزان ذخیره برف این استان نسبت به سال های گذشته ۶ برابر کاهش یابد.

دنیای اسرار-خراسان شمالی: وحید واسطه با بیان اینکه سطح پوشش برف خراسان شمالی به سه هزار کیلومتر رسیده، اظهار کرد: این رقم در سال های گذشته ۱۸ هزار کیلومتر بوده است.

واسطه در ادامه به میزان بارش سال آبی امسال تاکنون اشاره کرد و افزود: در این مدت بیش از ۱۲۹ میلی متر بارش در خراسان شمالی داشته ایم در حالی که این میزان بارندگی در بازه زمانی سال گذشته ۸۳ میلی متر بوده که رشد ۵۴ درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان بارندگی خراسان شمالی مربوط به غلامان و یکی از  روستاهای مرزی شهرستان راز و جرگلان بوده اما از مرز خارج می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین به وضعیت ذخیره سدهای استان اشاره کرد و گفت: از حجم ۲۲۱ میلیون مکعبی مخزن سدهای خراسان شمالی تنها ۲۲/۵ درصد معادل ۵۰ میلیون مکعب آب موجود است.

مسدودسازی ۶۰ حلقه چاه غیر مجاز در خراسان شمالی

واسطه در ادامه با اشاره به شناسایی سه هزار و ۸۹۲ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان شمالی، گفت: از این میزان چاه غیر مجاز ۳۷ متر مکعب آب برداشت شده است.

وی اظهار کرد: امسال ۶۰ حلقه چاه غیر مجاز در خراسان شمالی مسدود شده که تا پایان سال به ۱۰۰ حلقه خواهد رسید.

این مسئول مطرح کرد: افراد متخلف در رابطه با حفر چاه های غیر مجاز به دلیل خسارت های وارده به منابع زیرزمینی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

واسطه درباره نحوه شناسایی چاه های غیرمجاز بیان کرد: در این رابطه ۱۷ گروه گشت و بازرسی فعال هستند و همچنین گزارش های مردمی در امر شناسایی چاه های غیرمجاز کمک می کند.

وی افزود: با اجرای طرح تعادل بخشی از ابتدای سال ۸۵ تا کنون یک هزار و ۵۷۰ حلقه چاه غیر مجاز در خراسان شمالی مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان شمالی درباره سرعت عمل کند مسدودسازی چاه های غیر مجاز گفت: عامل اصلی کندی سرعت عملیات مسدود سازی چاه های غیرمجاز کمبود اعتبار است.

واسطه همچنین تنش اجتماعی را علت دیگر در سرعت عمل پایین چاه های غیرمجاز عنوان کرد.

وی مطرح کرد: چاه های غیرمجازی که در شعاع یک کیلومتری چشمه ها، قنات و چاه های مجاز قرار دارند در اولویت مسدودسازی قرار دارند.

منبع:مهر

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.