تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر : 29944

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری پلیس: پلیس، رتبه دوم اعتماد اجتماعی را کسب کرد

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری پلیس: پلیس، رتبه دوم اعتماد اجتماعی را کسب کرد

به گزارش دنیای اسرار: طبق آخرین نظرسنجی که از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) صورت گرفت پلیس توانست رتبه دوم اعتماد اجتماعی را در بین سازمان ها و نهادهای مورد سنجش به دست آورد. به گزارش پایگاه خبری پلیس؛ در پی کسب رتبه دوم اعتماد اجتماعی توسط فراجا در نظرسنجی ایسپا مصاحبه ای با دکتر

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار: طبق آخرین نظرسنجی که از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) صورت گرفت پلیس توانست رتبه دوم اعتماد اجتماعی را در بین سازمان ها و نهادهای مورد سنجش به دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس؛ در پی کسب رتبه دوم اعتماد اجتماعی توسط فراجا در نظرسنجی ایسپا مصاحبه ای با دکتر “مهدی رفیعی بهابادی” رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ترتیب داده شد تا توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهد که در ادامه به صورت پرسش و پاسخ به این موضوع می پردازیم.

پرسش: لطفا در ابتدا توضیحی در خصوص پیمایش اخیر سنجش اعتماد اجتماعی در ایران که توسط مجموعه شما به انجام رسیده اعم از تعداد نمونه و روش نمونه گیری بفرمایید.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران: نظرسنجی در خصوص اعتماد اجتماعی در اسفند ماه ۱۴۰۰ با تعداد نمونه ۲ هزار و ۵۰ نفر در مناطق شهری و روستایی ایران و به صورت تلفنی انجام شده است. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با نمونه‌گیری تصادفی از شماره‌های ثابت و همراه شهروندان انجام شده است.

پرسش: به طور کل، سنجش چنین مفاهیمی چه اهمیتی در جامعه ایرانی دارد؟

دکتر مهدی رفیعی بهابادی: سنجش شاخص‌های اجتماعی از این جهت ضروری است که به نوعی نبض‌ جامعه را اندازه‌گیری می‌کند. این‌گونه نظرسنجی‌ها برای جامعه همان نقش آزمایشگاه در علم پزشکی را ایفا می کند و به نوعی به آسیب‌شناسی جامعه می‌پردازد. به طور خاص سنجش اعتماد اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که اعتماد در واقع مانند چسب در جامعه عمل می‌کند و باعث همبستگی اجتماعی می‌شود. اعتماد باعث تعهد افراد به جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی می‌شود و از این جهت به توسعه جامعه کمک می‌کند.

پرسش: مهمترین نتایج بدست آمده در این پیمایش را تشریح بفرمایید.

رئیس ایسپا: در این نظرسنجی از مردم سؤال شد که «آیا با این جمله موافقید که اکثر مردم قابل اعتمادند» در پاسخ ۳۰٫۲ درصد پاسخ مثبت دادند و اکثر مردم را قابل اعتماد دانستند اما در مقابل ۶۸٫۲ درصد پاسخ منفی داده‌اند. در بخش دیگری از این نظرسنجی از مردم در خصوص اعتماد به برخی اقشار و اصناف سؤال شد. ۶ صنف و گروه مدنظر قرار گرفتند و در پاسخ مردم به سؤال اعتماد به این اقشار و اصناف ۵۹٫۲ درصد مردم اعتماد زیادی به معلمان داشتند. در رتبه دوم پلیس قرار دارد که ۵۸٫۲ درصد مردم اعتماد زیاد به آن داشتند و ۱۹٫۴ درصد نیز تا حدودی اعتماد داشته‌اند. اعتماد زیاد به اساتید دانشگاه ۵۰ درصد، ورزشکاران ۴۸٫۲ درصد، پزشکان ۴۰٫۴ درصد و هنرمندان ۳۵٫۸ درصد بوده است.

پرسش: پلیس چه جایگاهی در اعتماد اجتماعی ایرانیان دارد؟

دکتر رفیعی: همان‌طور که اعلام کردم در بین ۶ قشر و گروهی که در سؤال از مردم پرسیده شده‌اند پلیس بعد از معلمان و در فاصله اندک با آن در رتبه دوم قرار گرفته است.

پرسش: آیا این جایگاه در سال های اخیر دستخوش تغییر بوده است؟ لطفا توضیح بفرمایید.

رئیس ایسپا: در پیمایش سرمایه اجتماعی سال ۹۳ که توسط وزارت کشور انجام شد و در آن ۲۳ گروه و صنف مورد بررسی قرار گرقتند پلیس رتبه ۸ را به خود اختصاص داده بود که طی آن ۷۴٫۶ درصد اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط به پلیس داشته‌اند. در پیمایش سال ۱۳۹۷ نیز از بین ۲۷ گروه مورد بررسی پلیس و کلانتری رتبه ۳ را به خود اختصاص داده که ۶۹٫۵ درصد اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط داشته‌اند. در نظرسنجی اخیر ایسپا نیز از بین ۶ گروه مورد بررسی پلیس رتبه ۲ را کسب کرده که ۷۷٫۶ درصد اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط داشته‌اند. البته نظرسنجی اخیر تلفنی بوده و از این نظر با پیمایش‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ متفاوت است که با روش حضوری انجام شده بود و شاید بخشی از این تفاوت ناشی از روش گردآوری اطلاعات باشد.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.