تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
کد خبر : 34112

رویکرد شهرداری اصفهان حمایت از صنایع دستی و گردشگری است/ احیای طرح دولت‌خانه صفوی

رویکرد شهرداری اصفهان حمایت از صنایع دستی و گردشگری است/ احیای طرح دولت‌خانه صفوی

شهردار اصفهان گفت: رویکرد این نهاد حمایت همه‌جانبه از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و کمک به توسعه تمام مقوله‌های آن است به گزارش دنیای اسرار: علی قاسم‌زاده، در نشست خبری به مناسبت “هفته‌ جهانی صنایع‌ دستی”(۲۰ تا ۲۷ خرداد) افزود: شهرداری بطور مستقیم در موضوع صنایع دستی وظیفه‌ای بر عهده ندارد اما بصورت

Print Friendly, PDF & Email

شهردار اصفهان گفت: رویکرد این نهاد حمایت همه‌جانبه از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و کمک به توسعه تمام مقوله‌های آن است

به گزارش دنیای اسرار: علی قاسم‌زاده، در نشست خبری به مناسبت “هفته‌ جهانی صنایع‌ دستی”(۲۰ تا ۲۷ خرداد) افزود: شهرداری بطور مستقیم در موضوع صنایع دستی وظیفه‌ای بر عهده ندارد اما بصورت غیرمستقیم می‌کوشد هنرمندان این صنعت را مورد حمایت قرار دهد، برای مثال شهرداری بیشتر هدایای اهدا شده به میهمانان خود را از صنایع دستی برمی‌گزیند.

شهردار اصفهان با تاکید بر مفید بودن برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری برای توسعه گردشگری و ارتقای فضای عرضه صنایع دستی گفت: اینگونه برنامه‌ها در کنار تفریح و سرگرمی سبب افزایش خرید آثار هنری صنایع دستی می‌شود و از طرفی فرصتی برای معرفی اصفهان به هموطنان یا گردشگران خارجی به شمار می‌رود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: اصفهان شهری زنده و پویاست و اگر روزانه میزبان یک رُخداد نو و مناسب باشد، صنعت گردشگری و صنایع دستی نیز در آن بهبود می‌یابد، رویکرد ما استفاده از چهره‌های هنری ملی و استانی در این گونه برنامه‌هاست تا از ظرفیت‌های استانی نیز بهره‌مند شویم.

وی در باره برپایی بازارچه‌های صنایع‌ دستی با مشارکت شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز خاطرنشان کرد: این ظرفیت پیش‌بینی و مقرر شده است تا الگویی برای هر شهر با در نظر گرفتن نوع و میزان استقبال مردم آنها از انواع صنایع‌ دستی ایجاد شود.

قاسم‌زاده افزود: اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی، تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی، ساخت بزرگترین سُفره قلمکار به طول ۳۵۰ متر در دروازه دولت، برپایی نمایشگاه صنایع دستی استان‌های کشور، کارگاه تولید آثار هنرمندان صنایع دستی کشور و برنامه چهارباغ هنر از جمله این رُخدادها خواهد بود.

وی گفت: برگزاری مدرسه تابستانی هنر و صنایع دستی، نشست تخصصی صادرات و بازاریابی بین‌المللی صنایع‌ دستی، بازدید از هنرمندان پیشکسوت و برنامه میهمان هنرمندان را نیز برای هفته نامبرده در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان مطرح کرد: احیای طرح دولت‌خانه صفوی

به گزارش دنیای اسرار: علیرضا ایزدی  دراین نشست اظهار کرد: تعامل شهرداری و اداره میراث فرهنگی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری توسعه پایدار شهر و اقتصاد گردشگری دارد و یکی از اصول مهم مدیریتی محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به همه مردم ایران به ویژه اصفهان که خاستگاه هنر کشور است، تصریح کرد: هنر ارزشمند و متعالی ایران‌زمین را باید حفظ کنیم و به نسل آینده که نیازمند المان و ابزار هویتی هستند، انتقال دهیم، لذا امیدواریم این شروع، آغازی پرشکوه برای تعالی ایران‌زمین به ویژه هنر اصفهان زیبا باشد.

بیمه هنرمندان صنایع دستی؛ اولویت وزارت میراث فرهنگی

وی در رابطه با بهره‌مندی از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان برای توسعه صنایع دستی اظهار کرد: شهرهای خواهرخوانده همواره فرصتی بی‌بدیل در معرفی و توسعه صنایع دستی اصفهان بوده‌اند و می‌توانند به جذابیت این هنر کمک کنند، در این راستا نشست‌های خوبی با کشورهای مختلف جهان همچون روسیه و چین برگزار شده است.

وی تاکید کرد: امروز شرایط مناسب‌تری را در عرصه بین‌المللی برای اصفهان فراهم می‌بینیم، از این‌رو یکی از نقاط هدف‌گذاری ما در سال جاری حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و صنایع دستی است.

از دست دادن طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم (از مسجد جامع تا کلیسای وانک) را در ۱۰ سال گذشته از دست دادیم، گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها احیای این بخش مغفول‌مانده در اصفهان بود، در این راستا تلاش می‌کنیم با همت مجدد مجموعه شهرداری اصفهان دوباره پرونده ثبت محور تاریخی فرهنگی اصفهان قدیم را در یونسکو به جریان بیندازیم.

وی افزود: ثبت این محور تاریخی فرهنگی و احیای آن در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گرفته است، علی‌رغم آن که می‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد

صفر شدن صادرات صنایع دستی امکان ندارد

وی با بیان اینکه صفر شدن صادرات صنایع دستی امکان ندارد، گفت: غالب صادرات ما به صورت چمدانی است، از این‌رو حتی در بدترین شرایط هم به صفر نرسیده است.

ایزدی افزود: یکی از دغدغه‌های میراث فرهنگی، بیمه هنرمندان صنایع دستی است، زمانی انجام این کار سهل بود، اما اکنون دچار مشکلاتی شده است، زیرا وزارتخانه سهمیه‌ای را مصوب کرده است، از این‌رو در تلاش هستیم تا سهمیه استان را افزایش دهیم.

فعال بودن ۷۰ هزار نفر در عرصه صنایع‌دستی استان اصفهان

ایزدی بابیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار نفر در استان اصفهان در عرصه صنایع‌دستی فعال هستند، خاطرنشان کرد: هنرمندان پرچم هویتی اصفهان را برافراشته و در این راستا ما بر آن‌ها ارج می‌نهیم.

وی اظهار کرد: امروز ادعا داریم صنایع چینی و جعلی در بازار اصفهان ازجمله میدان نقش‌جهان بسیار کم است، سنگ‌های تزئینی تنها صنایع‌دستی بوده که شامل محصولات چینی است و آن‌هم به دلیل نبود چرخه تأمین و تجهیزات تراش آن سنگ‌ها در بازار موجود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مجوز برگزاری نمایشگاه‌های فروش محصولات هنری به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تفویض اختیار شده است، بنابراین امروز زمینه برای فعالیت هنرمندان حقیقی و مؤسسات حقوقی فعال در عرصه هنر فراهم است.

وی افزود: آثار هنری هنرمندان برجسته قابل قیمت‌گذاری نیست و فردی نمی‌تواند قیمت اصلی و واقعی آثار هنرمندان را تعیین کند، در این راستا ما نیز به دنبال قیمت‌گذاری آثار هنری نیستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در مورد سرنوشت موزه ریسباف گفت: پیگیری‌های مجدانه و فشرده‌ای پیرامون تعیین تکلیف موزه ریسباف اصفهان از زمان سفر رئیس بنیاد مستضعفان به اصفهان صورت گرفت، در این راستا جلسات متعددی از سوی مسئولان ارشد استان، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی انجام‌شده است.

ایزدی تصریح کرد: اقدامات در این راستا مثمر ثمر بود به‌طوری‌که نامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه ارسال و ابلاغ شد و تکاپوهایی از سوی بانک ملی انجام گرفت و درنهایت هفته گذشته در کمیسیون فرعی معاونت حقوقی ریاست جمهوری مصوبه‌ای داشتیم که با پشتوانه شهرداری ساختمان به میراث فرهنگی استان واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به صادرات صنایع‌دستی یادآور شد: بحث عمده‌ای که ما پیگیر آن بودیم وجود ارزیابان اهل‌فن صنایع‌دستی در بخش گمرکات بود که تا حدودی مشکل رفع شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که هنرمندان ما با آن در کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گرانی بیش‌ازحد فلز مس بوده که در عرصه صنایع‌دستی بسیار پرکاربرد است، در این راستا پیشنهاد می‌دهیم در قالب مسئولیت اجتماعی برخی از کارخانه‌ها فعال در این عرصه، مس ارزان‌قیمت‌تر به دست هنرمندان برسانند.

خبرنگار: علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.