تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر : 1825

روحانی:آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای مذاکره در باره موضوعات دیگر از بین بردند

روحانی:آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای مذاکره در باره موضوعات دیگر از بین بردند

پایگاه خبری دنیای اسرار مشروح نشست خبری روحانی:آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای مذاکره در باره موضوعات دیگر از بین بردند رییس جمهوری در نشست خبری خود گفت آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای مذاکره در باره موضوعات دیگر از بین بردند. به گزارش دنیای اسرار به نقل از ایرنا، رییس جمهوری عصر

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

مشروح نشست خبری

روحانی:آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای مذاکره در باره موضوعات دیگر از بین بردند

رییس جمهوری در نشست خبری خود گفت آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای مذاکره در باره موضوعات دیگر از بین بردند.

به گزارش دنیای اسرار به نقل از ایرنا، رییس جمهوری عصر امروز-سه شنبه – دراین نشست که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دولت دوازدهم به محضر ملت شریف ایران، به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پاسخ داد.
در این نشست خبرنگاری سوال کرد که ترامپ رییس جمهور آمریکا تاکید می کند اگر توافق هسته ای اصلاح نشود، تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را از سر خواهد گرفت و از این توافق خارج خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد تصمیم ایران چیست؟ آیا توافق هسته ای را با دیگر طرف ها مانند کشورهای اروپایی، چین و روسیه ادامه خواهد داد یا ایران از آن توافق خارج خواهد شد؟
روحانی پاسخ داد: بسیار خوشحال هستم که ترامپ بعد از یکسال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته است آن فریادی که در دوره انتخابات می زد که این توافق را پاره خواهد کرد به آن هدف دست پیدا کند. برجام آنقدر در این یک سال استحکام داشته که بتواند در برابر آمریکا مقاومت کند. این که در آینده آمریکا چه کار می کند ما نمی دانیم یعنی نه این که ما نمی دانیم از هر کس هم می پرسیم می گویند ما نمی دانیم. حتی از دوستان اروپایی نزدیک آقای ترامپ هم می پرسیم که رییس جمهور آمریکا چه کار می خواهد بکند آنها هم می گویند ما نمی دانیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: هیچ کس پیش بینی نمی کند که دولت آمریکا در آینده چه اقداماتی درباره برجام می خواهد انجام دهد. البته نه فقط راجع به برجام و ایران، راجع به همه مسایلی که امروز در دنیا مورد بحث است، حتی در مورد توافق های تجاری خود با آمریکا نیز نمی دانند که آیا آمریکا بر سر این توافق ها می ماند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود ادامه می دهیم تصریح کرد: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود همانطور که بارها تاکید کردیم برجام اضافه و کم نخواهد شد، این که آقای ترامپ تمایلی دارد مربوط به خود او است. برجام نه خطی به آن اضافه می شود و نه خطی از آن کم می شود.
روحانی افزود: ما مسایل دیگر را به هیچ عنوان مرتبط با برجام نمی دانیم. برجام یک تعهد هفت جانبه است و هفت کشور با هم توافق کردند. برجام یک توافق بین المللی است که شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید کرده است.
وی با بیان اینکه برجام تعهد حزب دمکرات نیست، افزود: اشتباهی که ترامپ دارد این است که فکر می کند برجام تعهد حزب دمکرات است. برجام تعهد دولت آمریکا است، هر جناحی که می خواهد سرکار باشد؛ بنابراین، این تعهد پایدار و مستمر است و همچنان دولت آمریکا امروز متعهد است و اگر تخلف کند زیر پای تعهد خود زده است و اعتبار خود را مخدوش کرده است.
رییس جمهوری تاکید کرد: ما برای شرایط آینده پیش بینی های لازم را تا زمانی که منافع مورد نظر ما در برجام تامین شود داریم. بودن یا نبودن آمریکا تاثیر اصلی برای تصمیم ما نخواهد داشت. تصمیم اصلی ما بر مبنای این است که منافعی که مورد نظر ما است با برجام تامین می شود یا خیر؟

** افزایش نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد/سازمان تامین اجتماعی و همه نهادها باید بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند
آقای روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا که پرسید ‘ مخالفان دولت می گویند گرانی ارز اقدام خود دولت برای تامین کسری بودجه است آیا این درست است و آیا بازار ارز به ثبات می رسد؟’ که رئیس جمهوری پاسخ داد: راجع به مساله ارز که نرخ ارز را هم در سوالتان و هم در پاسخ متعادل نمی بینیم و باید به تعادل برسیم. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از قبل است حتما دلایل تجاری و اقتصادی نمی تواند داشته باشد؛ به دلیل این که ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است و درامد ارزی ما بیش از مخارج ارزی است.
روحانی با بیان اینکه این امر دلایل اقتصادی نمی تواند داشته باشد خاطرنشان کرد: به دلیل این که برخی از مردم می گویند دولت خود می خواهد ارز را گران کند این در صورتی است که دولت حداقل کسر بودجه داشته باشد ؛ ما امسال کسر بودجه نداریم، همان بودجه که در ماه های اولیه دولت تصویب کردیم همان رقم محقق می شود.
رئیس جمهوری افزود: امسال از سال های خوب ما است. در سال های قبل در دی و بهمن مشکلاتی برای تامین نیازها داشتیم، امسال این طور نیست . قاعدتا دلایل روانی و تبلیغاتی دارد.
وی با تاکید بر اینکه آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی بهتر خواهد بود گفت: قبلا درآمد ارزی، درآمد خودمان بود امروز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای همه این ارقام ۱۲ الی ۱۳ میلیارد دلار تصمیم گیری می شود.
روحانی تصریح کرد: شرایط آینده ما بهتر است. تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده است که برخی را رییس بانک مرکزی اعلام کرده یا می کند و برخی دیگر بعد اعلام می شود.
رئیس دولت دوازدهم گفت: توصیه من به مردم این است که در این مسیر پرریسک به خاطر منافع خود قدم بر ندارند؛ راه های دیگر بهتری است تا از مایملک خود استفاده کنند واین مسیر، مسیر با ثباتی نخواهد بود.
وی تاکید کرد: خواهش می کنم مردم به راهنمایی ها و توصیه های مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند.
در ادامه، خبرنگار ایلنا در مورد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرسید که رییس جمهوری گفت: دولت توصیه های بسیار مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان دارد. اعلام کردم سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه های اقتصادی دست بردارد.
وی تاکید کرد: هر مقدار به آن بدهیم با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد نمی تواند مسیر درست را بپیماید. به وزیر کار تاکید کردم شرط من از آمدن ایشان به وزارت این بوده است که تمام بنگاه های اقتصادی را واگذار کند.
رئیس جمهوری گفت: البته قدم های خوبی در این چند ماه برداشته شده است. سرعت این کار باید بیشتر شود نه سازمان تامین اجتماعی بلکه همه بخش های دولتی باید بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند و این تنها راه نجات اقتصاد کشور است.
وی افزود: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیر دولتی، نیروهای مسلح و دیگران، همه باید بنگاه های اقتصادی خود را واگذار کنند؛ این به نفع خودشان و مردم خواهد بود.
در ادامه خبرنگار صدا و سیما از رئیس جمهوری پرسید: ما در آستانه ورود به چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در این چهل ساله گذشته ملت ایران انواع توطئه ها و تحریم ها را از طرف قدرت های بزرگ بویژه آمریکا تحمل کرده، در عین حال در بخش های مهم پیشرفت های بزرگی هم داشتیم، در زمینه علمی در بین چند کشور برتر هستیم، در منطقه جزو قدرت های بزرگ و تاثیرگذار هستیم، در عین حال که مشکلات معیشتی و اقتصادی وجود دارد؛ جنابعالی بعنوان کسی که در چهل سال گذشته در کانون تحولات و مسائل بودید رمز این پیشرفت و پیروزی را در چه می دانید و برای اینکه این حرکت رو به جلو شتاب بیشتری بگیرد چه باید کرد؟
روحانی پاسخ داد: اساس پیشرفت ما بر مبنای استقلال ما و اراده ملت ما برای تحول و پیشرفت است. یک ملتی اگر منسجم و مصمم باشد و حاکمیت هم حاکمیت خود مردم باشد، همه آنهایی که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند، آن ملت حتما در اهداف و آرمان های ملی خود پیش خواهد رفت، چه می خواهد در زمینه علمی باشد، چه در زمینه فناوری باشد که شرایط ما شرایط خوبی است.
رئیس جمهوری ادامه داد: اساسا از لحاظ توسعه انسانی همه آمارهای بین المللی هم اخیرا اعلام کرده اند که شرایط ایران در توسعه انسانی بسیار خوب است، هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ بهداشتی شرایط ما در حال حاضر در مقایسه با سال های اولیه انقلاب بسیار متفاوت است.
رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: به اعتقاد ما تا زمانی که ما به آینده خودمان کاملا امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی ما روز به روز تقویت می شود و از توان ملی مان و از امکانات کشورمان که کشور بسیار پر امکاناتی است، درست استفاده کنیم، مسیر پیشرفت را ادامه می دهیم.

**به مردم قول می دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم اقتصادی کشور باشیم
وی یادآورشد: آمار و ارقام خوشبختانه به ما می گوید که در سال های اخیر رشد مثبت اقتصادی ما همواره وجود داشته است. در سال ۹۳ سه درصد رشد داشتیم و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی شد، امسال هم رشد خوبی خواهیم داشت.
روحانی افزود: به مردم قول می دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور و انشالله شاهد پیشرفت در همه زمینه ها باشیم.
در ادامه نشست خبری رئیس جمهوری، خبرنگاری از رئیس جمهوری سوال کرد: یکی از برنامه های اصلی شما جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است. آقای جهانگیری چند روز پیش گفتند برخی تریبون ها به گونه ای سخن می گویند که سرمایه گذار نیاید ما این برخی را در مسایل فرهنگی و اجتماعی هم داریم. اکثریت مردم اردیبهشت ماه به شما رای دادند چون برنامه های شما امید بخش بود. با امید های مردم چه باید کرد؟
رییس جمهوری گفت: ما حتما باید به آینده خودمان امیدوار باشیم. این که می گویم یک شعار نیست؛ برای آن دلیل دارم. من وقتی به استان کرمان می روم و می بینم که ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح در یک روز افتتاح می شود و استاندارش هم می گوید سال آینده هم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح برای افتتاح داریم معنای آن این است که جامعه ما با نشاط است و دارد پیشرفت می کند. سرمایه گذاری خارجی ما بیشتر شده است. این معنایش پیشرفت است. فاینانس های خارجی هم نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.
وی ادامه داد: اکنون در بسیاری از موارد مهم سرمایه گذاری که فناوری پیچیده می خواهد در حال مذاکره و اجرا با شرکت های خارجی هستیم . برای اولین بار در داخل کشور اتومبیلی تولید می کنیم که همزمان با مصرف داخلی، ۳۰ درصد باید به خارج صادر بشود. حالا مصرف داخلی نمی گذارد.
رئیس دولت دوازدهم افزود: در دولت دوازدهم می خواهیم ناوگان را نوسازی کنیم و طرح های دیگر که در این روزها اعلام خواهد شد و طرح های سال ۹۷ خواهد بود همه اینها به معنای امیدواری است.

**اگر می خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم تریبون ها و رسانه ها همصدا با دولت باشند
روحانی خاطرنشان کرد: اگر ما می خواهیم پیشرفت کنیم و اگر می خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم و ایرانیان عزیز ما برگردند و سرمایه ایرانیان عزیز ما برگردد، راهش این است تریبون ها و رسانه ها همصدا با دولت باشند.
رئیس جمهوری گفت: صداهای مختلف ممکن است تاثیر گذار باشند.سرمایه و سرمایه دار هر دو مثل آهو می مانند خیلی زود فرار می کنند نباید فرار بدهیم راهش این است که رسانه ها و دولت با هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

**دولت به اعتراض مردم احترام می گذارد/دولت با همه توان به دنبال حل مشکلات است
رییس جمهوری در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما گفتید تا دیر نشده است باید صدای مردم را شنید آیا شما صدای مردم را در اعتراض های اخیر نسبت به گرانی و تورم و ناکارآمدی بعضی از مدیران شنیدید و اگر شنیدید چه تصمیمی برای رفع این دغدغه ها گرفتید؟آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید؟،اظهارداشت: اشکال من به همین سبک سوال است یعنی شما وقتی نام خاص مردم فقط در بخش اقتصادی را می برید، همین نشنیدن صدای مردم است.
وی افزود: بله مردم در زمینه اقتصادی هم نقد و اعتراض دارند و حق هم دارند ولی اعتراض مردم فقط اقتصادی نیست در بحث سیاسی، اجتماعی و روابط خارجی است که خیلی مردم حرف دارند.
رییس دولت دوازدهم یادآور شد: گوش ما باید کاملا شنوا باشد و بدانیم مردم چه می خواهند، دولت با همه توان به دنبال حل مشکلات است. شما اگر به خبرگزاری خود هم مراجعه کنید، می بینید در دولت یازدهم تا امروز مسیر تورم در کشور به سمت بالا نبوده و به سمت پایین بوده است.
روحانی همچنین گفت: از روز اول که مسئولیت دولت یازدهم را برعهده گرفتیم، تورم ۴۰ درصد بود. اول سال ۹۳ که تورم ۳۴٫۷ درصد بود با امروزی که تورم ۸٫۲ درصد است نشان می دهد که مسیر ما درست انتخاب شده است.
وی خاطرنشان کرد:ما وقتی شروع کردیم رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ منهای ۷ و سال گذشته رشد اقتصادی دورقمی بود، این نشان می دهد که مسیر دولت ، مسیر درستی بوده است و راه درست را انتخاب کرده است البته معنای آن این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.
وی ادامه داد: معنای این که ما امسال مستمری اقشار کم درآمد مانند کمیته امام و بهزیستی را بیش از سه برابر کرده ایم، یعنی سال ۹۶ نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شده است. معنای آن این است که ما به بخش فقر و مردمی که در رنج هستند، توجه داریم.
روحانی گفت: در بودجه امسال در تبصره ۱۴ برای ریشه کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم یعنی این که ما به فقر توجه داریم. این که در تبصره ۱۸ در بودجه امسال برای اشتغال منبع گذاشتیم و البته مجلس یک مقدار در تصمیم گیری ممکن است کمی بودجه را بالا و پایین کند یعنی ما به فقر توجه داریم.
وی اضافه کرد: این که دولت شعار آن مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است به این معنا است که دولت از قبل گوش شنوایی دارد و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام می گذارد و در میان دولت های گذشته شاید رساترین سخن را این دولت گفته است که اعتراض را می پذیرد و قبول می کند.
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: خیلی مواقع بوده که اعتراض ها را نپذیرفتند. ما امروز اعتراض را پذیرفتیم و خوشبختانه همه مسوولین کشور اصل اعتراض را پذیرفتند.
روحانی همچنین گفت: من امروز بسیار خوشحال هستم که همه می گویند باید صدای مردم را باید شنید. این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که صدای مردم رابشنویم و طبق نظر مردم عمل کنیم.

**راه حل اساسی در منطقه مذاکره مخصوصا با کشورهای منطقه است
به گزارش ایرنا در ادامه خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید: اخیرا آمریکا سیاست خود را مبنی بر کنترل ایران در منطقه قرار داده و دکتر ظریف هم ایده جدیدی مبنی بر توافقات و اتحادهای جدید در منطقه در نظر گرفته است هدف آن تقویت ثبات در منطقه است، آیا ایران آماده است که این ایده را با قدرت های جهانی در میان بگذارد؟
رییس جمهوری پاسخ داد: ما همواره در منطقه پیچیده ای که هستیم و مشکلات فراوانی که شاهد آن هستیم راه حل اساسی را راه حل سیاسی و مذاکره مخصوصا با کشورهای منطقه می دانیم ولی در عین حال هیچ وقت ابایی نداریم که با غیراز کشورهای منطقه هم حرف بزنیم و صحبت کنیم.
روحانی افزود: فکر نمی کنم هیچ ملاقات مهم خارجی در این پنج سال داشته باشم مگر آن که یکی از مباحث من با سران دنیا درمورد منطقه بوده است همیشه بحث کردیم، نظراتمان را گفتیم و همیشه هدفمان را که مبارزه با تروریست و ثبات بوده بیان کرده ایم.
وی یادآورشد: هدف این بوده که مردم منطقه بر سرنوشت خود حاکم باشند. هدف این بوده که قدرت های خارجی در مسائل منطقه مداخله نکنند و به فکر فروش تسلیحات خود نباشند، ما همچنان هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای خارج از منطقه همچون گذشته گفت وگو و رایزنی می کنیم.
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: حتی گاهی در مذاکرات در حاشیه سازمان ملل با مقامات اروپایی یا غیر اروپایی از آنها که خواهان خاموش کردن جنگ یمن بودند، کمک می خواهیم و از آنان خواستی که توان خود را به کار ببرند تابمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. ما همواره با کشورهای دنیا درمورد منطقه حرف زدیم باز هم حرف می زنیم.

**انتشار روزنامه ها برای دولت مهم است
به گزارش ایرنا در ادامه این نشست خبری خبرنگار روزنامه اعتماد از رییس جمهوری پرسید:دولت جنابعالی رقمی بیش از یک هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته است. نگرانی که بین جامعه هنری وجود دارد این است که مبلغ در نظر گرفته شده چقدر کارشناسی شده است برای این که صرف زیرساخت های اساسی مانند ساخت سینما و سالن های تئاتری که ساخت بعضی ازآنها بعد از یک دهه هنوز ناتمام مانده است و همچنین فیلم هایی تولید شود که مخاطب داشته باشد، آیا مطبوعات را هم شامل می شود؛ این رقم اختصای چقدر قرار است، آیا صرف این خلاء ها در حوزه فرهنگ شود؟
روحانی نیز گفت: یکی از مسئولیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین است که اشاره کردید. انتشار روزنامه ها برای ما مهم است به دلیل این که یکی از آثار مهم فرهنگی و اجتماعی است.
وی با بیان این که رابطه مردم با دولت از طریق رسانه ها مخصوصا رسانه های مکتوب برای ما اهمیت دارد، ادامه داد:اما این که بودجه ما کافی است یا نه اگر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسید که می گوید حتما کافی نیست و اگر از آقای نوبخت بپرسید حتما می گوید کافی است.بنابراین آن اهدافی که شما گفتید را کاملا تایید می کنم.
روحانی یادآورشد: بعضی از استان ها هنوز سینما ندارند. ما باید به ساخت سینما کمک کنیم . بخش خصوصی را تشویق و خودمان آنها را یاری کنیم و بانک ها آنها را کمک کنند و همچنین در مساله مشکل کاغذ و مشکلاتی که مطبوعات دارند.
وی همچنین درپاسخ به این سوال که شما چقدر سینمای ایران را دنبال می کنید و از جشنواره فیلم فجر کدام فیلم را دیدید یا دوست دارید تماشا کنید؟، خاطرنشان کرد: متاسفانه پاسخ من منفی است و هنور فیلمی مربوط به دهه فجر ندیدم اما علاقه دارم و دنبال می کنم.

* اگر فشارهای آمریکا علیه ایران ادامه یابد، تدبیر ما ادامه می یابد
خبرنگار شبکه تیما از انگلیس پرسید: از اخبار و اطلاعات موجود چنین برداشت می شود که سال ۲۰۱۸ از لحاظ سیاسی سال سخت و پیچیده ای برای ایران خواهد بود. همه شواهد حاکی از این است که طرف آمریکایی سخت به دنبال ناکارآمد نشان دادن یا ناکارآمد کردن دولت چه در بخش سیاسی و چه در بخش اقتصادی است. شما مشخصا چه برنامه ای برای بازکردن این گره های سیاسی در بخش های منطقه ای و فرامنطقه ای دارید؟
رییس جمهوری پاسخ داد: این که آمریکا دنبال ایجاد مشکل برای ملت یا دولت ایران است به نظر من تردیدی وجود ندارد؛ حال اگر در دولت قبل هماین بحث بود، در این دولت لااقل همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی(آمریکا) با همه توانش به دنبال اخلال است. این جای بحث نیست. اما این که تا چه حد توانمند است و تا چه حد می تواند این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: یک نمونه کار آمریکا این بود که موضوع اعتراض ها در کشور را به یک مساله سیاسی و به اعتقاد خودش بین المللی و امنیتی تبدیل کرد و آن را به شورای امنیت سازمان ملل برد و اولین شکست مفتضحانه دولت فعلی آمریکا در همین ارجاع به شورای امنیت بود که همه کشورها با او مخالفت کردند و به جای این که حرف های او را گوش کنند، همه درمورد برجام و تثبیت آن صحبت کردند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم می بینید طرحی که علیه ایران دارد؛ هیچ وقت کاخ سفید ناچار نمی شد به سفرا در حضور رییس جمهوری ناهار بدهد. گاهی در انتخابات سابقه داشت بعضی از کشورها چلو کباب برای رای می دادند اما برای اولین بار است می شنویم که در کاخ سفید رییس جمهوری آمریکا چلو کباب می دهد برای این که در شورای امنیت در داستان یمن و بهانه هایی که علیه ایران تراشیده رای بیاورد.
روحانی گفت: بنابراین این گونه تصور نکنیم که چون آمریکا تصمیم گرفته به ما فشار بیاورد پس بر ما فشار می آید. نه این چنین نیست. آمریکایی ها همین تصمیم را دارند ما هم قاطعانه در برابر آمریکا می ایستیم. به نظر من، هیچ علامتی را نمی بینیم که در سال ۲۰۱۸ که شما گفتید سال مشکل سیاسی برای ما است. نه مشکل سیاسی و نه مشکل منطقه ای می بینم.
وی افزود: در اقتصاد، آمریکایی ها همیشه دنبال تحریم و فشار بودند الان هم هستند. ممکن است فشار را کمتر یا بیشتر کنند در این بحثی نیست. اما روابط ما با اتحادیه اروپا فکر می کنم از همیشه بهتر است. یعنی در مقایسه با سال های قبل حتی در سال های قبل از ۲۰۰۵ که کاملا در روابط ایران با اروپا آشنا هستم روابط بسیار خوبی داریم.
رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: روابط ایران با روسیه شاید از همیشه بهتر است، روابط ما با چین روابط بسیار خوبی است. با اکثر کشورهای منطقه رابطه خوبی داریم. مسائل منطقه آن گونه که ما می خواستیم. ما می خواستیم تروریسم زمین گیر شود و زمین گیر شد و آمریکایی ها نمی خواستند و ناموفق بودند.
روحانی یادآور شد: در سوریه و عراق ناموفق بود. اکنون هم طرح هایی برای سوریه دارد به نظرم ناموفق خواهد بود. بنابراین چنین نیست که سال پیش رو سال ۲۰۱۸ یا سال آینده خودمان در سال ۹۷ ما دچار مشکل خاصی باشیم به خاطر فشارهای آمریکا. فشار آنها ادامه پیدا می کند ان شاء الله تدبیر ما هم در برابر فشار انها ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با چین و روسیه روابط خوبی داریم و مسایل منطقه آن گونه که ما می خواستیم. می خواستیم تروریسم زمین گیر شود که شد در سوریه و عراق ناموفق بود، الان هم طرح هایی برای سوریه دارد ناموفق خواهد بود. چنین نیست که سال ۲۰۱۸ یا سال آینده خودمان دچار مشکل خاصی باشیم به خاطر فشارهای آمریکا. فشارها ادامه یابد، تدبیر ما ادامه خواهد داشت.

**تمرکز دولت بازسازی ناوگان فرسوده و بازآفرینی شهرها است
در ادامه خبرگزاری ایکنا از رییس جمهوری پرسید که آقای نوبخت بیان کرده در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۳ هزار شغل توسط دولت ایجاد می شود، تفکیک میزان و وضعیت این موضوع را مشخص کنید؟
رییس جمهوری پاسخ داد: این رقم پیش بینی است، سازمان برنامه و بودجه چنین پیش بینی کرده است، این پیش بینی بر مبنای بودجه ای بوده که ما به مجلس تقدیم کرده ایم.
روحانی اضافه کرد: برای اشتغال تبصره اصلی ما تبصره ۱۸ بوده است، ولی متاسفانه تبصره ۱۸ تغییرات زیادی کرده، ولی هنوز مجلس مصوبه نهایی را نداده است در هر صورت تا اینجا این تبصره تغییرات زیادی کرده است.
وی افزود: آنچه که دولت متعهد بود بر مبنای تبصره ۱۸ و منابعی که در این ماده پیش بینی کرده بود، مشخص می شد.
وی همچنین گفت: دولت منابعی را پیش بینی کرده بود، تاکید داشت که یک مقدار منابع از صندوق توسعه ملی گرفته شود و منابعی نیز از بانک ها اخذ شود، این سه منبع با هم ضمیمه شوند از مجموع این سه پولی که بدست می آمد در طول چهار سال حدود سیصد هزار میلیارد تومان بود.
رییس جمهوری اظهار داشت: ما بر مبنای این رقم برای چهار سال برنامه ریزی کرده بودیم، منتها این تبصره تا الان که مجلس پیش رفته مطابق با پیشنهاد دولت نیست
روحانی ادامه داد: در سال گذشته اشتغال در کشور حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده است تلاش ما این است که این رقم بیشتر شود و نهایتا در پایان سال مشخص می شود که این اراده محقق شده یا خیر؟
وی افزود: سال آینده حتما این رقم بیشتر می شود، همه برنامه ریزی های ما بر مبنای اشتغال بیشتر است اما این که به یک میلیون می رسد یا خیر؟ من نمی توانم بگویم، اما اگر تبصره های ما به آن صورت که به مجلس دادیم مصوب شود آن قول درست است و اجرایی می شود.
وی همچنین گفت: تمرکز دولت بازسازی ناوگان فرسوده و بازآفرینی شهرها بوده است، در این راستا ۲۴۰ هزار شغل پیش بینی می شود، بازآفرینی شهرها را انجام خواهیم داد ولو آن که مجلس تبصره ۱۸ را به آن صورت تصویب نکند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اشتغال های خرد و متوسط است جزو مواردی بوده که مورد تاکید ما بوده است طرح هایی که وزارت تعاون در دست دارد طرح هایی برای اشتغال است این طرح ها برای سال ۹۷ اجرایی می شود، حتی اگر مشکلی در بودجه باشد و مصوبه مجلس متفاوت باشد آنان اجرا می کنند از این راه ها می توانیم اشتغال را تقویت کنیم.

** نشنیده ام وزیر علوم اعتراضی درمورد بودجه سال آینده این وزارتخانه داشته باشد
در ادامه خبرنگار روزنامه فرهیختگان از رییس جمهوری پرسید که چندی پیش روسای دانشگاه در نامه ای نسبت به بودجه دانشگاه ها در سال ۹۷ اعتراض و آن را غیر واقعی اعلام کردند و از سوی دیگر در لایحه بودجه سال آیندده سقف حقوق اعضای هیات علمی پنج میلیون پیشنهاد شده و کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به حقوق اساتید نخبه ای که در کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک به ۱۰ هزار دلار می گیرند، این باعث فرار نخبگان می شود جنابعالی چه راهکاری برای دغدغه این قشر دانشگاهی دارید.
رییس جمهوری در پاسخ به این سوال گفت: من البته این نکته ای را که جنابعالی می فرمایید را کمتر شنیده ام. آنچه که دانشگاه ها بیشتر دنبال می کردند این بود که آزمایشگاه ها و مراکز علمی آنها تقویت شود و البته به حق هم می گویند.
روحانی افزود: بسیاری از آزمایشگاه ها و امکانات کمک آموزشی آنها کهنه شده است،دولت هم در این تصمیم بود که راهی برای آن پیدا کند، چون راهی نبود ذهن ما این بود که ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.
رییس جمهوری ادامه داد: البته صندوق، مکانیزم خودش را دارد و یک مقدار پیچیده است و بنابر این ما باید مشکل دانشگاه ها را از یک طریقی حل کنیم اما این که بودجه ای را که ما اختصاص داده ایم، کم است یا زیاد، من در دولت نشنیده ام که وزیر علوم اعتراضی درمورد این بودجه داشته باشد.
روحانی اضافه کرد: زمانی که در حال تدوین لایحه بودجه بودیم، وزیر مربوطه قاعدتا اگر ایرادی بود می گفت، البته به طور کلی همه وزیران یک اعتراض کلی دارند یعنی هر کسی می گوید بودجه من کم است و باید دنبال کنیم، زیرا بعضی از مشکلات به حق است.

**یکی از ویژگی های تغییر بودجه امسال شفافیت است
رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر این که بعد از ارایه لایحه به مجلس منتقدین اعتقاد داشتند که اساسا دولت در بودجه ۹۷، برای ۵۹ دستگاهی که در جدول ۱۷ بودند برنامه ای نداشته است در کمیسیون تلفیق هم این دستگاه ها ذیل برخی نهادها تجمیع شدند باز هم با تلاش دولت این دستگاه ها حذف شده است، گفت: اشکال جدول ۱۷ این بود که دستگاه هایی که به عنوان بودجه بسیاری به عنوان کمک از دولت پولی دریافت می کردند و این که کجا مصرف و نتیجه آن چه می شود، حتی گاهی آمار ظاهری به ما می دادند مثلا این قدر تحقیق شد این قدر کتاب چاپ شده اما اثر از آن کتاب و تحقیق چه بوده است، چند نفر خواندند نامشخص بود.
وی افزود: اساسا این تغییر بودجه امسال یکی از ویژگی هایش شفافیت است که ما بتوانیم هم شفاف باشیم دولت برای اینها که پول می داد سازمان مدیریت برنامه و بودجه و هم بتوانند مطلع باشند که این بودجه کجا مصرف می شود.
روحانی تاکید کرد: تجمیع که برخی از اینها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است به خاطر این است که بتوانیم نظارتی بکنیم، این نیست که بودجه کم یا زیاد کنیم بحث این است که بر مبنایی کاری که انجام می دهند عملکرد سه ماهه ای که به ما اعلام می کنند بودجه به آنها اختصاص داده بشود این طور نباشد بودجه و از عملکرد آنها بی خبر باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره در تلفیق گفتند با تلاش دولت حذف شدند؟، افزود: دولت تلاش کرده است حذف بشوند، بله حتما این طوری است حتما در برخی موارد حذف می کند.

*کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا در دست واشنگتن است/آمریکایی ها فرصت طلایی برجام را برای موضوعات دیگر از بین بردند
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا درباره اینکه اگر آمریکا و اتحادیه اروپا اصرار بر مذاکره مجدد درباره برجام و کنترل برنامه موشکی ایران داشته باشند، آیا این فشاری خواهد بود که منجر به لغو توافق هسته ای خواهد شد؟ و آیا این رویکرد ترامپ فرصت گفت وگوی معنا دار بیین ایران و آمریکا را از بین می برد؟
روحانی پاسخ داد: حالا فرصت خیلی خوبی هم نبوده که بخواهد از بین برود. راجع به برجام، همانطور که قبلا در سوال دیگری تاکید کردم، برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست. یک توافقی است که بعد از ۳۰ ماه تلاش نوشته، توافق و امضا شده است و سازمان ملل متحد یعنی شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده، بنابراین تبدیل به یک توافقی بین المللی شده است.
رییس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: هیچ معنی ندارد که درباره برجام بخواهیم مذاکره یا بحث کنیم. با هرکس، آمریکا و اروپا یا هرکس دیگری.
وی درباره امکانات دفاعی کشور اظهار داشت: هرچیزی که ما برای دفاع کشور نیاز داریم حالا می خواهد هواپیما یا موشک یا زیردریایی باشد یا هرچیز دیگری و آنچه برای دفاع از کشور نیاز داریم، البته تعهد ما در برابر دنیا آن است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و ما نخواهیم رفت، نه فقط بخاطر تعهد بلکه بخاطر فتوای رهبر انقلاب؛ پس سلاح کشتار جمعی به کنار؛ آن چیزی که متاسفانه آمریکایی ها و برخی از کشورها دنبال آن هستند و دنبال سلاح مخرب تر هستند ، ایران دنبال این سلاحی که به نظر ما ضد اخلاق، تعهدات بین المللی و ضد شرع است، نخواهد رفت اما در سلاح متعارف، آنچه جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور خود نیاز داشته باشد، استفاده و عمل خواهد کرد و در این زمینه با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد.
روحانی تاکید کرد: موشک های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده، برای تهاجم به هیچ کشوری نبوده و برای تهاجم به کشوری نخواهد بود و موشک های ما برای دفاع از خودمان است و تدافعی بوده و هیچگاه موشک ما برای سلاح کشتار جمعی ساخته نشده است چون ما اصلا سلاح کشتار جمعی نداریم و آن را ممنوع می دانیم حالا هسته ای یا غیرهسته ای باشد.
وی ادامه داد: بنابراین در این زمینه ما با کسی مذاکره نداریم، آمریکایی ها اگر می خواستند فرصتی ایجاد کنند نسبت به رابطه خود با ملت ایران، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می کردند و اگر آمریکایی ها از تمامی تعهدات خود در برجام استفاده می کردند به نظر من شرایط نویی ایجاد می شد و ممکن بود، بعدا درباره موضوع دیگری ما بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم، خود آنها متاسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند، چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و بخصوص دولت حاضر و فعلی که این فضا را از بین برده است.
رییس جمهوری افزود: من همیشه در سال های پیش تاکید کردم که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است و آنها باید دست از خلاف، فشار، تحریم و تهدیدشان بردارند؛ خود به خود فضا فضای دیگری می شود و می توان برای آینده فکر کرد.

* دولت مصمم به تقویت شبکه های اجتماعی داخلی و پیام رسان های داخلی است
خبرنگار ایرنا از رییس جمهوری سوال کرد: تحولاتی که در دنیای رسانه رخ داده به خصوص شبکه های اجتماعی خیلی اثر گذار در حوزه های مختلف شدند، هنوز در کشور درخصوص اهمیت شبکه های اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد، در زمینه زیرساخت ها هم مشکلات جدی داریم، برنامه دولت برای شبکه های اجتماعی در زمینه زیرساخت ها و حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی چیست؟
روحانی پاسخ داد: امروز اگر در کل شبکه یا فضای مجازی یا اینترنت را در کنار هم قرار دهیم، فضای مهمی برای ما است چرا که در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم.
وی گفت: اگر بخواهیم جامعه ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد و به اطلاعات و دانش روز دنیا داشته باشید باید به این فضا اهمیت دهیم.
رییس جمهوری افزود: این فضا برای مشاغل بسیار مهم است چرا که وزیر ارتباطات به من اعلام کرده که در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده است یا به تعبیری موبایل محور است.
روحانی ادامه داد: در حال گسترش نسل سوم و چهارم موبایل تقریبا در سراسر کشور هستیم و هر استانی می رویم شهرهای جدیدی زیر این پوشش قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: اهدافی که دنبال می کنیم اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وهم اهداف سیاسی است. امروز شما مشاهده می کنید که رییس جمهوری آمریکا توئیتی می زند و میلیون ها نفر به آن پاسخ می دهند و گاهی این کار باعث می شود که عقب نشینی کند یا ازتوئیتی که زده از مردم یا مسلمانان عذرخواهی می کند.
رییس جمهوری افزود: این نشان از آن است که این فضا در دنیای سیاست خارجی یک بازیگر عمده شده است و در سیاست داخلی یک بازیگر عمده است. در مسایل اقتصادی روز به روز آثار این شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد شد.
روحانی ادامه داد: دولت مصمم است که هم در زیر ساخت و هم در زمینه محتوا و هم در زمینه پلتفرم هایی که نیاز داریم، به سمت توسعه حرکت کند، بنابراین به همین دلیل هم پهن باندها را می بینید هم پهنای باند را نسبت به ابتدای دولت یازدهم مشاهده می کنید.
وی گفت: شاید قبلا برای یک فیلم کوتاه نیم ساعت معطل می شدید الان می بینید چند ثانیه بیشتر نباید وقت بگذارید، این ها همه کاری است که انجام گرفته شده است.
رییس جمهوری افزود: در زیر ساخت کار بسیارخوبی انجام شده است. در شبکه ملی که دنبال می کنیم قدم های خوبی برداشته شده است.
روحانی تاکید کرد: دولت مصمم است هم شبکه های اجتماعی داخلی و پیام رسان های داخلی را تقویت کند و هم معتقد است در این زمینه انحصار معنا ندارد.
وی گفت: اگر بنا باشد یک اپلیکیشن و پیام رسانی بخواهد همه فضا منحصرا در اختیار او باشد، این به نفع کشور نیست. انحصار نادرست است. باید شبکه های مختلف خارجی و داخلی و اپلیکیشن های مختلف و پیام های رسان های مختلف حضور داشته باشند و مردم باید استفاده کنند که آثار اصلی آن آثار فرهنگی و اجتماعی است.
رییس جمهوری افزود: در فضای مجازی عمدتا محتوا را خود ما درست می کنیم. پلتفرم آماده است، این ما هستیم که نسل جوان و جوان های ما و همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند و به هویت ایرانی و اسلامی خود ارج می نهند با تمام توان در این فضا حضور پیدا می کنند. ما اگر در این فضا از همه توان خود استفاده کنیم این فضا برای ما چالش و تهدید نمی شود.
وی ادامه داد: ما باید این فضا را به یک فرصت بزرگ تبدیل کنیم. آن دوره ای که بگوییم این را ببندیم و آن را فیلتر کنیم و آن یکی را از پشت بام (که البته مقصود من دیش است نه آدم) پایین بیندازیم ، دوره آن گذشته است و باید برویم در زمینه فضای مجازی سواد آموزی کنیم که جوانان چگونه از این فضا به نحو احسن برای خود و خانواده و کشور استفاده کنند.

**امیدواریم سال ۹۷ سال اجرای طرح ها و شکوفایی آنها باشد
خبرنگاری پرسید روز گذشته بزرگ ترین طرح در گسترش ناوگان حمل ونقل کشور افتتاح شد و در روزهای آینده همنوسازی بافت های فرسوده در دستور کار است ، دولت در خلال این طرح هایی که افتتاح می کند دنبال چه هدفی است ؟
روحانی پاسخ داد: در همه نکاتی که اشاره کردید چه نوسازی ناوگان حمل و نقل و چه بازآفرینی شهرها و چه موارد دیگر اهداف متعددی در کنار هم چیده شده است.
وی گفت: به عنوان مثال وقتی در ناوگان نوسازی می کنیم این کار باعث حرکت صنعت می شود. در بخش صنعت ۲۰ تا ۳۰ هزار شغل افزایش می یابد، برای این که بتواند این نوسازی را انجام دهد. فناوری وارد کشور می شود.
رییس جمهوری افزود: با شرکت های مختلفی که صحبت می کردیم، می گفتند با این طرح دولت می توانیم بسیاری از قطعات منفصله را که از خارج وارد می شود را خودمان با همکاری آنها بسازیم که این از لحاظ فناوری و همچنین از لحاظ محیط زیست بسیار برای ما مهم است.
روحانی گفت: از لحاظ صرفه جویی یعنی ۵ و نیم میلیون بشکه ای که مصرف می کنیم در همین ناوگان می توانیم مقداری از آن را صرفه جویی کنیم. یکی از متخصصین می گفت کامیون های فرسوده در ۱۰۰ کیلومتر ۴۵ لیتر گازوییل مصرف می کند، آقایی که خود نماینده کامیوندارها بود می گفت نه این کامیون های فرسوده ۶۵ لیتر مصرف می کند بنابراین وقتی کامیون های نو وارد ناوگان شود ۲۵ لیتر مصرف می کند و این خود باعث صرفه جویی و رفاه حال مردم خواهد شد و ناوگان حمل و نقل ما قابل رقابت می شود.
وی در ادامه به بازآفرینی شهرها اشاره و خاطرنشان کرد: برای جوانان هایی که خانه اولی هستند تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته می شود و هم برای آنهایی که در بافت فرسوده زندگی می کنند مسکن بهتری فراهم می شود و برای کل صنعت ساختمان اشتغال ایجاد می شود.
روحانی افزود: در عبور از رکود و رسیدن به رونق آخرین بخشی که باقی مانده بود بخش مسکن است که دارای رشد است و زمینه خوبی برای اشتغال است بنابراین اهداف مختلفی را در این طرح ها دنبال می کنیم که امیدواریم سال ۹۷ سال اجرای این طرح ها و شکوفایی آنها باشد.

 

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.