تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
کد خبر : 6948

زاینده رود دوشنبه بازگشایی می شود

زاینده رود دوشنبه بازگشایی می شود

زاینده رود دوشنبه بازگشایی می شود معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: خروجی دریچه های سد زاینده رود به منظور کشت کشاورزان بامداد روز دوشنبه هفته جاری افزایش می یابد تا رودخانه در غرب و کلانشهر و شرق اصفهان جاری شود. دنیای اسرار:حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تصمیم

Print Friendly, PDF & Email

زاینده رود دوشنبه بازگشایی می شود


معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: خروجی دریچه های سد زاینده رود به منظور کشت کشاورزان بامداد روز دوشنبه هفته جاری افزایش می یابد تا رودخانه در غرب و کلانشهر و شرق اصفهان جاری شود.

دنیای اسرار:حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تصمیم افزایش خروجی سد در جلسه امروز کمیته ۱۵ نفره متشکل از مدیران آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزی اتخاذ شد.
وی ادامه داد: جاری سازی آب حدود ۲۰ روز خواهد بود و آمار دقیق میزان آب رهاسازی شده در روزهای بعد مشخص می شود.
پیش بینی می شود آب زاینده رود بعد از ۴۸ ساعت از این تاریخ به کلانشهر اصفهان برسد.
کشاورزان و باغداران مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، براآن و خوراسگان با جمعیتی افزون بر ۳۰۰ هزار نفر و شهرستان های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه امسال در چندین نوبت با حضور در برخی مناطق از قبل اعلام شده، بر لزوم تخصیص حقابه های خود از زاینده رود، حمایت و توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات فرارو تاکید کردند.
این عده خواهان جبران خسارت های ناشی از خشکسالی شدند و از مسئولان خواستند تا برای حل مشکلاتشان تدبیر کنند.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت یک ۱٫۴ میلیارد متر مکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد، سد قوسی، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول ۳۵۰ کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
حوضه آبریز زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

منبع:ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.