تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کد خبر : 6268

زاینده رود قهرمان اسطوره ای اصفهان

زاینده رود قهرمان اسطوره ای اصفهان

زاینده رود قهرمان اسطوره ای اصفهان دبیر سومین جشنواره داستان کوتاه زاینده رود: هدف از برگزاری جشنواره داستان کوتاه زاینده رود، دعوت به نجات این رود اسطوره ای و هویت ساز است. دنیای اسرار:اسماعیلی با بیان اینکه مخاطب این جشنواره دانشجویان هستند، اذعان کرد: دانشجویی بودن این جشنواره وجه تمایز آن با سایر جشنواره های

Print Friendly, PDF & Email

زاینده رود قهرمان اسطوره ای اصفهان

دبیر سومین جشنواره داستان کوتاه زاینده رود: هدف از برگزاری جشنواره داستان کوتاه زاینده رود، دعوت به نجات این رود اسطوره ای و هویت ساز است.

دنیای اسرار:اسماعیلی با بیان اینکه مخاطب این جشنواره دانشجویان هستند، اذعان کرد: دانشجویی بودن این جشنواره وجه تمایز آن با سایر جشنواره های ادبی دیگر است و از ویژگی های دانشجویان صراحت، شجاعت، دغدغه مندی نسبت به مسائل اجتماع و خلاقیت میتوان نام برد که به این جشنواره نیز منتقل می شود.
وی زاینده رود را یک قهرمان اسطوره ای دانست و گفت: زاینده رود در مقابل خشکسالی، فقر، آلودگی، نا امیدی و هوای مسموم ایستاده و از شهر دفاع کرده است، ولی اکنون به زمین افتاده و ما باید زیر شانه این قهرمان را بگیریم و آن را دوباره زنده کنیم.
وی با بیان اینکه اسطوره شهر اصفهان در حال مرگ است و ما باید پیام نجات زاینده رود را بشنویم و آن را اعلام کنیم گفت: نجات زنده رود به عنوان شاهرگ طبیعی تاریخ اصفهان، وظیفه همه مردم است و یکی از اهداف این جشنواره تاکید بر حس هویت فرهنگی و تاریخی زاینده رود، که در واقع زاینده رود تنها یک بستر طبیعی و جغرافیایی نیست بلکه بستری تاریخی، فرهنگی و هویتی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: بخشی از تاریخ و ادبیات ما متاثر از زاینده رود بوده و هست از این روی پیام این جشنواره نجات زاینده رود است که باید آن را از میان لب های خشکیده زنده رود شنیده و به گوش باد بسپاریم شاید به بانگی تبدیل شود و زنده رود را دوباره زنده کند.
وی در ادامه افزود: زاینده رود راوی روایت های زندگی مردم است و ما از دانشجویان خواسته ایم که این روایت ها را خوانده و قصه پر غصه مردمان این سرزمین را نقل کنند.
داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه اقدامات اولیه جهت بین المللی شدن جشنواره انجام شده است گفت: جشنواره داستان کوتاه زاینده رود در بخش داستان کوتاه آزاد، ویژه زاینده رود و داستان کوتاه کوتاه یا مینیمال و بخش دانشجویان ایرانی خارج از کشور که امسال به جشنواره اضافه شد برگزار می شود، کارگاه های آموزشی، نشست های داستان خوانی، نقد آثار بزرگان، بزرگداشت یکی از داستان نویسان پیشکسو‌ت و همچین مسابقات عکاسی و فیلم کوتاه از جمله رویدادهای جنبی جشنواره است که در طول این  جشنواره برگزار خواهد شد.

نجات یک تمدن
عضو شورای سیاست گذاری سومین جشنواره داستان کوتاه زاینده رود گفت: جشنواره داستان کوتاه زاینده رود برای نجات یک تمدن تلاش می کند.
رضا روحانی با بیان اینکه اصفهان شهری فرهنگی با سه مولفه ی زیست پذیری، انسان گرایی و معنا محوری است گفت: توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، خلاقیت، مشارکت و کار گروهی با سازمان های دولتی، غیر دولتی و مردم نهاد، اهداف کلان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگی است که سعی داریم سازمان های مردم نهاد را با مسائل فرهنگی شهر درگیر و از ظرفیت آنها استفاده و فضاهای سخت افزاری در اختیار آنها قرار دهیم و معتقدیم شهرداری همانند بسیاری از نهادهای دیگر باید از تصدی گری خود بکاهد و صرفا تسهیل گر باشد.
وی با اشاره به اینکه شکل گیری تمدن ها و جوامع بشری به داستان برمی گردد تاکید کرد: تمدن شکل گرفته در فلات مرکزی ایران وابسته به زاینده رود است و چون این موضوع در جشنواره داستان کوتاه زاینده رود برجسته شده ارزش ویژه ای به این جشنواره بخشیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: جشنوار داستان کوتاه زاینده رود دانشجو محور است و ما معتقدیم که کارهای دانشجویی سرشار از خلاقیت، طراوت و تازگی است.
وی با تاکید بر اینکه جایزه ادبی جمالزاده و این جشنواره هیچ تزاحمی با یکدیگر ندارند گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی  ورزشی شهرداری اصفهان سعی کرده است تا از جنبه بسترسازی های سخت افزاری و فکری در برگزاری جشنواره مشارکت داشته باشد و امیدواریم این موضوع منجر به توسعه کمی و کیفی و همکاری های متقابل جهاد دانشگاهی و شهرداری اصفهان در سالهای آتی شود و با توجه به ظرفیت، دانش، تجربه، توان و امکانات، جهاد دانشگاهی در حوزه های دیگر فرهنگی نیز وارد شود.

دانشجوها می توانند برای احیای زاینده رود بستر سازی کنند.
دبیر  علمی سومین جشنواره داستان کوتاه زاینده رود گفت: دانشجو به دلیل داشتن روحیه نقادانه، شجاعت، حساسیت و پرسشگری خود می تواند بستر مناسبی برای برگزاری این رویداد به وجود آورد و راه گشای بسیاری از مسائل در سطح جامعه باشد.
وی افزود: داستان های کوتاه ۵ هزار کلمه ای و داستان های کوتاه کوتاه ۱۰۰ کلمه و آخرین مهلت ارسال آثار تا ابتدای اسفندماه می باشد
سیاوش گلشیری در ادامه افزود: در دوره اول جشنواره ۳۰۰ اثر و در دور دوم ۳۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
گفتی است در حاشیه این نشست از پوستر سومین جشنواره داستان کوتاه زاینده رود رونمایی شد.


خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.