تاریخ انتشار : شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۵۴
کد خبر : 3094

زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن

زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن

پایگاه خبری دنیای اسرار شهردار اصفهان مطرح کرد: زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن شهردار اصفهان گفت: آنچه موجب سپردن پست های مدیریتی در این دوره مدیریت شهری به زنان شده، توانمندی و شایستگی آن ها است. زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

شهردار اصفهان مطرح کرد:

زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن

شهردار اصفهان گفت: آنچه موجب سپردن پست های مدیریتی در این دوره مدیریت شهری به زنان شده، توانمندی و شایستگی آن ها است. زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن آن ها و همین موضوع سبب شده مدیریت شهری از توانمندی آن ها دفاع کند.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، اولین نشست بررسی فرصت ها و چالش های نقش و حضور زنان در مدیریت شهری ظهر امروز با حضور ‘معصومه ابتکار’ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، استاندار و شهردار اصفهان، رییس و اعضای شورای شهر اصفهان در تالار شهروند برگزار شد.

شهردار اصفهان در این نشست اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ماه‌های ابتدایی سال ۵۸ قانون اساسی به عنوان یک سند سیاسی – حقوقی، میثاقی ملی و یک آرمان به تصویب ملت ایران رسید که در این قانون در قالب چند اصل به امور زنان پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اصل ۱۹ قانون اساسی آرمان ملت ایران بود و زمینه رشد زنان را فراهم می کند، افزود: هر کسی حق دارد بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی هر شغلی که در آن شایستگی دارد را انتخاب کرده و این چیزی است که حق اساسی مردان و زنان در جامعه به حساب می آید؛ آنچه در این میان الزام محسوب می شود، حفظ حریم اسلام، رعایت مصالح عمومی و حقوق دیگران است.

قدرت الله نوروزی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی به دولت و حکومت مأموریت داده شده تا با توجه به نیاز جامعه زمینه اشتغال برابر زنان و مردان را فراهم کند.

لزوم اصل شایسته سالاری بدون خط کشی و سهمیه بندی در جامعه

وی بر لزوم اصل شایسته سالاری بدون خط کشی و سهمیه بندی در جامعه تاکید و بیان کرد: این سهمیه‌بندی‌ها که از باورهای غلط نشأت می گیرد می‌تواند به عنوان چالشی در رشد زنان به حساب بیاید و از همین رو باید این موضوع را از جامعه حذف کرد.

نوروزی در خصوص حضور زنان در شهرداری اصفهان گفت: اگر در شورای شهر اصفهان دو خانم حضور دارد یا مدیر منطقه یک و مدیرعامل سازمان پارک‌ها یا چند تن از مدیران میانی شهرداری از جامعه زنان انتخاب شده به دلیل زن بودن آنها نبوده بلکه شایستگی و توانمندی ملاک انتخاب آنان بوده است.

 

باید زمینه رشد افراد شایسته اعم از زنان یا مردان را مهیا کنیم

وی با بیان اینکه صفات لازم برای شایسته سالاری، عدالت، دانش، توانایی تدبیر و ایمان است، گفت: باید با این نگاه عمل کنیم تا جامعه ایران اسلامی که به مدیران شایسته نیاز دارد بتواند از توان همه اقشار استفاده کند، از نگاه من علت عدم توسعه مناسب کشور در برخی زمینه ها قطعاً عدم استفاده از توان ۵۰ درصدی جامعه یعنی همان زنان است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه باید زمینه رشد افراد شایسته را در جامعه مهیا کنیم، اضافه کرد: قانون اساسی خود مسیر عمل را مشخص کرده است. نتیجه تلاش زنان در نتایج کنکور، اداره دستگاه آموزش و پرورش، کلاس‌های دانشگاه و رشد جامعه به وضوح مشخص است، پس باید به سمت شایسته سالاری حرکت کرد؛ باید گفت پست ها به زن یا مرد بودن افراد مرتبط نمی شود بلکه شایستگی مبنای انتخاب است.

وی اذعان داشت: انتخاب مدیران شهرداری بر اساس قانون اساسی انجام شده و مدیریت شهری از توانمندی زنان در اداره شهر دفاع می کند و از برخی اتهامات و هجمه ها باکی ندارد.

 

بهبود شاخص های اجتماعی با به کارگیری توانایی زنان

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور نیز در این جلسه گفت: شوراها در توسعه پایدار نقشی کلیدی دارند و نقش زنان در این امر بسیار مؤثر است که امیدواریم بتوانیم از توانایی زنان در بهبود شاخص‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنیم.

معصومه ابتکار اظهار داشت: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها پارلمان‌های محلی را تشکیل می‌دهند و با اختیاراتی که قانون به آن‌ها داده می‌توانند برکارآمدی مدیریت شهری بیافزایند و در هم افزایی برای پیشرفت جامعه موثر باشند.

وی با اشاره به ارجحیت رسالت‌های ملی بر نقش‌های محلی افزود: در شرایط سخت فعلی، رسالت ملی ما انسجام و همکاری و هماهنگی بیشتر برای مقابله با آسیب‌هایی است که دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

ابتکار با اشاره به اینکه در هر موقعیتی هستیم باید انسجام و وحدت ملی را با هدف پیشبرد اهداف متعالی ایران در نظر بگیریم، گفت: از تمام تفاوت‌های قومیتی، جنسیتی و منطقه‌ای باید استفاده کرد و توجه به اشتغال و مسائل اقتصادی را در نظر گرفت؛ در این زمینه نمی توانیم نقش شهرداری‌ها و شوراهای شهر را انکار کنیم، امروز شوراهای شهر و روستا و شهرداران همپای دولت در حال تلاش برای اجرای رسالت ملی هستند.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) رمز پیروزی را توکل به خدا و وحدت کلمه دانستند، افزود: ارتقاء کارآمدی نظام از سطوح منطقه‌ای شروع می شود، شوراها در توسعه پایدار نقشی

کلیدی دارند و نقش زنان در این امر بسیار مؤثر است که امیدواریم بتوانیم از توانایی زنان در بهبود شاخص‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنیم.

ابتکار با بیان اینکه مبنای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده ۱۰۱ قانون ششم توسعه موضوع عدالت جنسیتی است، گفت: این موضوع در سطح کلان باید در نظر گرفته شود ولی به این معنا نیست که باید برای عدالت جنسیتی بودجه جداگانه‌ای برای زنان لحاظ کرد بلکه در این موضوع زنان و مردان در کنار هم دیده می‌شوند.

لزوم ایجاد نشاط برای زنان و دختران

وی در خصوص لزوم ایجاد نشاط برای زنان و دختران گفت: باید فضای ورزشی لازم برای دختران و زنان در شهرها و روستاها مهیا شود و آموزش و پرورش درصدد جبران خلاء آموزش‌های ورزشی در پایه ابتدایی باشد که این امر با تفاهم‌نامه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اینکه ۲۷ درصد زنان ایرانی تحصیلات عالی دارند، گفت: در بحث اشتغال، دولت تسهیلات فراگیر و پایدار را برای روستاها ایجاد کرده که این امر برعهده بانک‌ها است و باید در کنار حمایت از طرح‌های مردان به حمایت از طرح‌های زنان هم بپردازند.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر بازوهای کمکی دولت در پیشبرد طرح‌های اشتغال هستند، بیان کرد: اشتغال به عنوان یک موضوع اساسی در این دولت مورد تأکید قرار گرفته است؛ در استان هایی همچون اصفهان که جمعیت دختران تحصیل کرده آن ها بالا است این امر اهمیت بسیاری دارد که شوراهای شهر می توانند در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد.

ابتکار با اشاره به حرکت به سمت شهرهای هوشمند تصریح کرد: شهرهای امروزی با کمک فناوری اداره می‌شوند و زنان ما هم چه در عرصه‌های علوم و فناوری و چه درعرصه‌های هنری و زیبایی شناسی پیشرفت‌های بسیار داشته‌اند.

معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور، زنان را حلقه‌های مؤثر در الگوی مصرف جامعه دانست و گفت: در توجه به فضای سبز و محیط زیست و تنظیم الگوی مصرف خانوار زنان همواره پیشرو بوده‌اند و امروز باید زنان در اصلاح الگوی مصرف آب هم تأثیر گذار باشند چرا که ایران در مقایسه با کشورهای پربارش دنیا دو تا سه برابر مصرف بیشتری دارد که نیازمند اصلاح الگوی مصرف با همکاری زنان هستیم.

 

زنان نقش بسزایی در خدمات عام المنفعه دارند

وی در خصوص اهمیت سازمان های مردم نهاد و سمن‌ها تصریح کرد: زنان نقش بسیاری در ایجاد سازمان‌های مردم نهاد و پیشبرد خدمات عام المنفعه دارند، این دولت فضای خوبی برای آزادی بیان و خدمات مدنی سمن‌ها و طرح دیدگاه‌ها را فراهم ساخته و امروز حضور بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد حضور ارزشمندی است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: شوراهای شهر و روستا و زنان این شوراها برای به صحنه آمدن مردم با هدف مشارکت‌های اجتماعی و اصلاح امور نقش مؤثری دارند.

ابتکار با تأکید بر اهمیت نهاد خانواده و تأثیر آن در رشد و ارتقا فردی و اجتماعی جامعه گفت: نقش خانواده را در ارتقاء جامعه نمی توان انکار کرد و باید محیط های شهری و روستایی دوستدار خانواده و کودک داشته باشیم و رفتارهای خشن اجتماعی را با روش هایی که می‌تواند به اصلاح منجر شود تعدیل کرد، این امر باید از نهاد خانواده شروع شود و در این زمینه شوراها می توانند الگوی موفق‌تری از دولت ارائه دهند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در سال‌های اخیر گفت: برای اجرای دوباره این طرح به شکل وسیع‌تر به کمک تسهیل‌گران، جامعه شناسان و روانشناسان برای ارتقا سطح توانمندی خانواده‌ها به ویژه در مناطق خاص که دچار آسیب هستند آمادگی داریم.

وی در خصوص اهمیت فعالیت اورژانس اجتماعی گفت: شوراهای شهر باید از فعالیت اورژانس اجتماعی در شهرها و روستاها حمایت کنند چرا که یکی از مؤثر ترین ساز و کارهای مبارزه با خشونت خانگی اورژانس اجتماعی است.

ابتکار با تأکید بر ظرفیت های بسیار استان اصفهان افزود: اصفهان باید از ظرفیت های طبیعی، جاذبه های گردشگری، تنوع قومیتی و فرهنگی و زمینه های اقتصادی ارزشمند که در بین استان ها بی نظیر است، استفاده بیشتری کند و استفاده از این ظرفیت ها با همکاری شوراهای شهر می تواند به نتایج بیشتری منجر شود.

محدودیتی در سپردن وظایف و پست‌ها به زنان وجود ندارد

استاندار اصفهان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر استفاده ظرفیت زنان و مردان در راستای رشد جامعه گفت: محدودیتی در سپردن وظایف و پست‌ها به زنان وجود ندارد و اگر زنان را شایسته می‌بینیم باید آن‌ها را به کار بگیریم، این امر در استان اصفهان با انتصاب مدیرکل بهزیستی استان آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

محسن مهر علیزاده ادامه داد: اگر هدف جامعه رشد و توسعه پایدار باشد باید ملزومات و منابع مورد نیاز آن نیز مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه اساس نیروی انسانی قدرتمند لازمه توسعه جامعه است، گفت: در جامعه ایران نیروهای ارزشمندی از زن و مرد داریم اما در فرایند تاریخ نقش زنان در مدیریت جامعه کم بوده و خوشبختانه بعد از انقلاب توجه به سمت بالابردن نقش زنان شکل گرفته، در این راستا به دنبال به کار گیری زنان شایسته هستیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه انسان‌ها باید به میزان شایستگی‌هایشان در ساختن جامعه مؤثر واقع شوند اما برخی بی‌توجهی‌ها در گذشته زمینه این امر را فراهم نکرده است، اظهار کرد: زیبایی‌شناسی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شاخص زنان است که مدیریت شهری بر اساس نیازهای مختلف باید از ظرفیت زیبایی شناسی زنان بهره گیری کند.

مهر علیزاده با تأکید بر امانت‌داری و استفاده مطلوب زنان از بیت‌المال گفت: زنان به دلیل ویژگی‌های خاص، مرتکب تخلفات مالی و اداری نمی‌شوند و شایستگی‌های آن‌ها باید در حوزه‌های مدیریت کلان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور فرهنگی و سیاسی و بخش‌های تخصصی مدیریت کلان استفاده شود.

 

بدون حضور بانوان در جامعه امکان تغییر وجود ندارد

 

فتح‌الله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه کلان شهرها نیازمند تدوین برنامه‌های شهرنشینی هستند، اظهار داشت: این مهم با همکاری، تعامل و همدلی تمام مردم یک شهر محقق می‌شود و بدون شک این امر جز با همکاری و تعامل اعضای شهر و رسیدن به استانداردهای لازم شهری محقق نمی شود.

 

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دسترسی به این همیاری و همدلی‌ها نیازمند مشارکت نیمی از جمعیت شهرها یعنی زنان در مدیریت شهری است، گفت: بدون ورود همه جانبه بانوان، مشکلات شهری قابل حل نخواهد بود به طوری که بدون حضور زنان در جامعه امکان این تغییرات غیر ممکن است.

باید نگرش و نگاه ها را به نقش زنان در جامعه تغییر داد

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه یکی از مولفه‌های موفقیت، مشارکت همه اقشار جامعه است اظهار داشت: زنان مهم‌ترین و اثر بخش ترین قشر جامعه هستند که باعث خلاقیت و نوآوری و اخلاق مداری در جامعه می شوند.

فریده روشن افزود: با گسترش مشکلات و با توجه به استفاده منابع و سرمایه‌ها، توسعه پایدار یکی از راهبردهای موثر در توسعه شهری، علمی، اقتصادی و زیست محیطی شهری است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: توجه به نقش کلیدی زنان با نگاه همه جانبه به عنوان فرهنگسازان جامعه و آینده سازان ضروری است و باید تلاش کرد زنان از نقش ثابت و کلیشه‌ای خارج شده و به توانمندی‌ها و قابلیت‌های آنان فارغ از نگاه جنسیتی توجه شود.

وی با اشاره به توجه دین اسلام به شأن و کرامت زنان تصریح کرد: در اصفهان که تاثیر بسیاری در کشور داشته، به زنان توجه بسیاری شده است و زنان فارغ از اینکه در کدام لایه‌ و سطوح هستند، به مسئولیت خود می‌پردازند.

روشن با بیان اینکه باید به نقش و جایگاه زنان در سه بخش توجه داشت، اضافه کرد: نخست به عنوان نیمی از جمعیت جامعه که نگاه خلاقانه و اثر بخش دارند، دوم به عنوان یک گروه مهم و اثر بخش از سرمایه‌های اجتماعی که نقش مادری دارند و سوم به عنوان شهروندانی که باید به حق شهروندی آنها توجه شود.

وی تاکید کرد: باید نگرش و نگاه ها را به نقش زنان در جامعه تغییر داد و به جایگاه اجتماعی آن ها به گونه دیگر نگاه کرد.

جامعه زنان نیاز به دیده شدن دارند نه دلسوزی

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این نشست گفت: جامعه زنان نیاز به دیده شدن دارند و دلسوزی و ترحمی نیاز ندارند به گونه ای که باید شایستگی این قشر از جامعه به نحو مطلوب بررسی شود.

شیرین طغیانی با تاکید بر این که نقش زنان باید در مدیریت شهری دیده شود ادامه داد: در واقع حضور زنان نه تنها برای زنان بلکه فرصتی برای جامعه است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخشی از موانع پیشرفت زنان به خود زنان و خودباوری آنها مربوط می شود، تصریح کرد: هر جامعه‌ای برای نهادینه کردن فرهنگ باید فرصت‌ها، خط قرمزها و ایدئولوژی‌ها را بشناسد چرا که نمی‌توان در یک جریان به جهت خلاف حرکت کرد و انتطار داشت که همه با ما همراه شوند.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: نبود اعتماد، عدم همراهی جامعه زنان و دیدگاه سنتی به مدیریت زنان از جمله موانع پیش رو است و اگر این موارد از لحاظ فرهنگی برطرف شود در آینده برای دختران ما فرصت درخشش بیشتری وجود خواهد داشت.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.