تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر : 1828

ساخت حسگرهای نوری با قابلیت جذب در بدن

ساخت حسگرهای نوری با قابلیت جذب در بدن

پایگاه خبری دنیای اسرار ساخت حسگرهای نوری با قابلیت جذب در بدن  محققان برای اولین بار نوعی حسگر نوری ساختند که قابلیت جذب شدن در بدن را دارد. به گزارش  دنیای اسرار ازپایگاه خبری ساینس دیلی، این دستاورد با استفاده از فناوری موسوم به توری براگ فیبری Fiber Bragg grating انجام شد؛ توری براگ فیبری

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

ساخت حسگرهای نوری با قابلیت جذب در بدن

 محققان برای اولین بار نوعی حسگر نوری ساختند که قابلیت جذب شدن در بدن را دارد.

به گزارش  دنیای اسرار ازپایگاه خبری ساینس دیلی، این دستاورد با استفاده از فناوری موسوم به توری براگ فیبری Fiber Bragg grating انجام شد؛ توری براگ فیبری یک مولفه نوری است که به عنوان یک ابزار حسگر کاربرد دارد و می‌توان آن را درون فیبر نوری کار گذاشت.
این ابزار معمولا برای نظارت بر سلامت ساختار پل‌ها یا ردگیری سلامت بال‌های هواپیما کاربرد دارد و تاکنون درون بدن انسان مورد استفاده قرار نگرفته است.
اکنون محققان این حسگرها را به گونه ای طراحی کرده‌اند که قابلیت جذب شدن در بدن را دارند و آنها را درون یک فیبر نوری شیشه ای که هیچ خطری برای سلامت بیماران ندارد، تعبیه کرده‌اند.
محققان برای ساخت این شیشه از ترکیب اکسید فسفر با اکسید کلسیم، منیزیم، سدیم و سیلیکون استفاده کردند. از آنجا که این حسگرهای نوری جدید به سادگی جذب می‌شوند و نیازی به خارج کردن آنها از بدن نیست، در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارند.
این حسگرها را می‌توان به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری فشار مفصل‌ها یا به عنوان ربات‌هایی برای ارزیابی وضعیت سلامت قلب و سایر اندام‌ها در بدن به کار گرفت.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.