تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
کد خبر : 14500

سرانه فضای سبز اصفهان تا ۲ سال آینده به حد استاندارد می‌رسد

سرانه فضای سبز اصفهان تا ۲ سال آینده به حد استاندارد می‌رسد

سرانه فضای سبز اصفهان تا ۲ سال آینده به حد استاندارد می‌رسد به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا:رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سرانه فضای سبز تفرجگاهی این شهر اکنون با استاندارها فاصله دارد اما تا سال ۱۴۰۰ به حد استاندارد ملی می‌رسد. فروغ مرتضایی‌نژاد شنبه‌شب در سومین نشست تخصصی جمعیت پیام

Print Friendly, PDF & Email

سرانه فضای سبز اصفهان تا ۲ سال آینده به حد استاندارد می‌رسد

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا:رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سرانه فضای سبز تفرجگاهی این شهر اکنون با استاندارها فاصله دارد اما تا سال ۱۴۰۰ به حد استاندارد ملی می‌رسد.

فروغ مرتضایی‌نژاد شنبه‌شب در سومین نشست تخصصی جمعیت پیام سبز اصفهان با موضوع فضای سبز شهر اصفهان و فضای سبز شهری پایدار، سرانه فضای سبز کنونی این شهر را ۳.۴ متر مربع اعلام کرد و افزود: این سرانه فضای سبز بدون در نظر گرفتن سرانه اکولوژیک(بوم‌شناختی)شهر اصفهان است که توسط سایر دستگاه‌ها مشخص می‌شود و تنها فضای سبز تفرجگاهی شهر است.

وی میزان سرانه فضای سبز استاندارد کشور را هشت متر مربع برای هر شهروند اعلام  و اضافه کرد: گرچه با وضعیت موجود و کم‌آبی شهر اصفهان افزایش سرانه فضای سبز تفرجگاهی بسیار سخت و دشوار است اما سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در تلاش است تا میزان سرانه فضای سبز این شهر را به حد استاندارد ملی برساند. 

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آبی شهر بیان کرد: در ۲ سال گذشته استفاده بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این مایع حیاتی مورد توجه جدی این سازمان قرار گرفت و در این راستا دوره‌های آموزشی مختلفی برای متولیان حفظ پارکها و فضای سبز شهر اصفهان برگزار شد.  

وی با بیان اینکه به فضای سبز پایدار می‌اندیشیم، گفت: گام‌های مهمی برای استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب با اقلیم اصفهان در فضای سبز این شهر انجام شده و کاشت درختان کم‌ آب‌بر در طرحهای جدید در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان قرار گرفته است.     

مرتضایی‌نژاد اضافه کرد: برای اولین بار استفاده از شبکه آبیاری تحت فشار در فضای سبز اصفهان در برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان قرار گرفته است و اجرای این طرح در دست مطالعه است.  

وی با بیان اینکه اعتقاد نداریم فضای سبز اصفهان را با آب‌های زیر زمینی حفظ کنیم، اظهارداشت: به همین دلیل با پرداخت هزینه‌های سنگین برای جمع‌آوری و تصفیه پساب جهت آبیاری فضای سبز اقدام کرده‌ایم. 

رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح یاد شده برای آبیاری درختان حاشیه شهر درحال اجراست، تصریح کرد: پس از اطمینان از کنترل کیفی، این طرح در فضای سبز شهر اصفهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از شهروندان نسبت به حفظ درختان موجود در مناطق مسکونی شهر بی‌توجهی می‌کنند گفت: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در حال ارائه پیشنهادی به شهرداری بمنظور افزایش جریمه متخلفان است.

 مرتضایی‌نژاد به نقش مادی‌ها در حفظ فضای سبز شهر اشاره کرد و گفت: از ۷۰۰ کیلومتر مادیهای اصفهان تنها ۳۰۰ کیلومتر باقی مانده است که احیا و حفظ مادی‌های شهر در برنامه‌های این سازمان است. 

وی همچنین درباره احیای فضای سبز چهارباغ و حفظ درختان این محور تاریخی شهر اصفهان افزود: برای اینکه بتوانیم درختان چهارباغ را احیا کنیم تلاش‌های زیادی انجام شد و طی ۲ سال گذشته برای اینکه بتوانیم درختان چنار ۲۰ ساله را در این محور بکاریم هزینه‌های میلیاردی انجام دادیم.

همچنین مدیر واحد آب و خاک سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان میزان آب مورد استفاده در فضای این شهر را سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: مصرف این میزان آب در فضای سبز شهر اصفهان بسیار ناچیز است اما به همین منظور سازمان پارکها و فضای شهرداری اصفهان مورد هجمه قرار دارد.       

حمید محب با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف آب در پارکها و فضای سبز شهر اصفهان اقدام‌های موثری از سوی شهرداری این کلانشهر برداشته شده است، ادامه داد: در پی کاهش چشمگیر مصرف آب در فضای سبز اصفهان، کمیته سازگاری با کم‌آبی استان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان را معاف کرد.   

در این نشست هریک از اعضای جمعیت پیام سبز اصفهان ( سازمان مردم‌نهاد) دیدگاه‌های خود را پیرامون حفظ فضای سبز موجود شهر و چگونگی افزایش این فضا بیان کردند. 

توجه به فضای سبز داخل ساختمان‌ها، ایجاد فضای سبز در اطراف ساختمان‌های بلند مرتبه توسط پیمانکاران پروژه‌ها، کنترل کیفی پساب‌ها برای استفاده از فضای سبز، توسعه فضای سبز داخل شهر، مدیریت مصرف آب در فضای سبز، استفاده از گونه‌های گیاهی و درختی کم آب بَر و توانمند در پالایش هوا، احیای مادی‌های شهر و در اختیار قراردادن حقابه این مادی‌ها و توجه به درختان و فضای سبز محور تاریخی چهارباغ از جمله مطالبات اعضای جمعیت پیام سبز در این نشست بود. 

پنج هزار و ۳۰۰ هکتار عرصه فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که سه هزار و ۶۵۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است.

از این میزان یکهزار و ۲۰۰ هکتار در منطقه ‘ناژوان’ قرار دارد که ۲۱۰ هکتار آن در اختیار شهرداری و مابقی در دست اشخاص است.

۷۵۰ هکتار عرصه فضای سبز در شرق و یکهزار هکتار نیز در کمربند فضای سبز شهر اصفهان قرار دارد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.