تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر : 27552

سرطان پستان مهمترین خطری که سلامتی زنان اصفهان را تهدید می کند

سرطان پستان مهمترین خطری که سلامتی زنان اصفهان را تهدید می کند

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان: سرطان پستان مهمترین خطری که سلامتی زنان اصفهانی را تهدید می کند به گزارش دنیای اسرار: فرشته دانشمند در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت بانوان برگزار شد، سرطان پستان را از دیگر مشکلات شایع سلامتی در بانوان اصفهانی برشمرد و افزود: سن ابتلا به سرطان پستان در

Print Friendly, PDF & Email

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان:

سرطان پستان مهمترین خطری که سلامتی زنان اصفهانی را تهدید می کند

به گزارش دنیای اسرار: فرشته دانشمند در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت بانوان برگزار شد، سرطان پستان را از دیگر مشکلات شایع سلامتی در بانوان اصفهانی برشمرد و افزود: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال پایین تر از جهان است، همچنین نرخ ابتلا به ام اس هم در اصفهان بالا است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان، در دنیا از هر هشت نفر زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود و این اتفاق نشان می‌دهد که نقش غربالگری در پیشگیری از سرطان پستان بسیار حائز اهمیت است.در سال های اخیر با تبلیغات زیاد طب سنتی، روند غربالگری از مسیر درست خارج شده و گاهی بیماری را از استیج پایین به استیج بالا رسانده است و معمولاً بیمار با پیشرفت توده سرطانی به پزشک مراجعه می‌کند.

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص‌های سلامتی در بانوان، بررسی از نظر مراقبت‌ها برای کانسر پستان، غربالگری سرطان پستان و دهانه رحم و ارائه آموزش‌ها و ویزیت انجام می‌شود، همچنین در بحران همه گیری کرونا با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی معاینه مادران باردار و ارائه مشاوره تلفنی به زنان باردار به وسیله خط مشاوره ۴۰۳۰ وزارت بهداشت صورت گرفته است.

دانشمندگفت: در شرایط پاندمی کرونا اطلاع رسانی برای واکسینه شدن مادران باردار همچنین تزریق واکسن سینوفارم از هفته دوازدهم بارداری ضروری است.

وی با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر مادران باردار در اپیدمی کرونا، اظهار کرد: در این بحران بیمارستان امین اصفهان برای ارائه خدمات درمانی به مادر باردار کرونایی در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان همچنین درباره سن مناسب برای باروری زنان گفت: حاملگی پرخطر یعنی حاملگی زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال، به ویژه حاملگی در سن پایین از نظر پزشکی و علمی بسیار پرخطر و مثل راه رفتن روی لبه پرتگاه است که سلامت جسمی مادر را تهدید می کند.

وی با تاکید بر پذیرش زنان در دوره رزیدنتی زنان و زایمان، تصریح کرد: پذیرش زنان بر اساس مصوبه مجلس در سال ۶۳ بود که هیچ دانشگاهی از آن سال به بعد رزیدنت مرد در رشته زنان نگرفته است، انتظار می‌رود با گذشت ۳۷ سال که هیچ آقایی در این رشته پذیرفته نشده شاخص‌ها بررسی شود، در حالی که با کم کردن آمار مرگ‌ومیر مادران باردار که یک شاخص سازمان بهداشت جهانی است، ثابت شده متخصصان زنان در ایران کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

دانشمند با اشاره به افزایش چهار برابری اختلالات روانی در دوران کرونا، گفت: هنوز آمار دقیقی از افزایش مشکلات روانی وجود ندارد، اما به طور کلی در دنیا میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است.

پوریا عادلی دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان در ارتباط با همه سرطان‌ها آمار بالایی دارد، افزود:  هرچه شهر صنعتی تر و سبک زندگی مدرن تر باشد آمار ابتلا به سرطان بیشتر است، با این وجود چیزی به نام سونامی سرطان در ایران نداریم و نرخ شیوع سرطان در ایران شبیه ترکیه است و حتی ترکیه مقداری از ما بیشتر است.

عادلی با بیان اینکه بانوان شاغل در کادر درمان از نظر روحی و جسمی تحت فشار زیادی هستند، گفت: بانوان شاغل در کادر درمان در طول زندگی به فشار کاری عادت می کنند و از سلامت خود غافل می شوند، در واقع صبر مادری و پزشکی روی هم جمع و از حدی بیشتر می شود که بر روی سلامت آنها اثرات منفی می گذارد.

دبیر انجمن سرطان اصفهان افزود:اتفاقی که در شهر اصفهان با غربالگری‌ها و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، این بود که شاهد مراجعه زود هنگام خانم‌ها برای درمان شدیم، اما در شهرستان‌ها معمولاً خانم‌ها با بروز توده‌های پیشرفته و انجام درمان‌های خانگی و طب سنتی و اتلاف وقت، مراجعه دیر هنگام برای درمان را دارند.

وی ادامه داد: برخی بیماران به دلیل درگیری با درمان های خانگی و سنتی ۶ ماه تا یک سال بعد از شروع سرطان، با متاستاز بالا می آیند، حتی موارد زیادی داریم که سرطان قابل درمان بوده، اما بیمار مراجعه نکرده و وقتی مراجعه کرده که دیگر سرطان پیشرفت کرده است و دیدگاه درمانی به تسکینی تبدیل می شود.

عادلی افزود: ویتامین دی تنها ویتامینی است که در رابطه با سرطان سینه نقش کاهش دهنده در بدن را دارد، این در حالی است که بسیاری از بانوان بل کمبود این ویتامین در بدن مواجه هستند و توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بانوانی مثل پزشکان خانم، پرسنل کادر درمان و پرستاران علاوه بر وظیفه مادری و همسری برای انجام وظیفه شغلی دچار فشارها و استرس‌های زیادی می‌شوند و از نظر روحی و روانی بسیار خسته هستند و باید در برنامه ریزی‌های کشوری این گروه مورد توجه قرار بگیرند و به مسائل آنها رسیدگی شود.

دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: استفاده از خوشبوکننده ها و مام هایی که حاوی ماده آلومینیوم است می‌تواند در بروز سرطان مشکل ساز باشد، باید زنان از استفاده این نوع خوشبو کننده‌های حاوی آلومینیوم پرهیز کنند.       

عادلی با بیان اینکه به طور معمول سن ۴۵ سال زمان شیوع سرطان سینه است و در اصفهان این اتفاق ۱۰ سال زودتر و از سن ۳۵ سالگی زنان رخ می‌دهد، افزود: حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان و ۳۰ درصد تسکینی است.

 دبیر انجمن سرطان اصفهان با تاکید بر اینکه بحث قانون گذاری و سیاست گذاری کلان کشور برای کاهش هزینه‌های بیماران سرطانی در کشور ضروری است، گفت: درمان رادیوتراپی برای زنان بسیار پرهزینه است و با مساعدت خیریه‌ها و همکاری پزشکان داوطلب فعال در این خیریه‌ها، رادیوتراپی به صورت رایگان برای بانوان انجام می‌شود.

خبرنگار:علیرضاهژبری



۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان است


این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با تاکید بر اینکه کانسرهای سرطان سینه با مراجعه بهنگام به درمان پاسخ می‌دهد، گفت: سه نوع سرطان شامل سرطان سینه، دهانه رحم و کلولورکتال زنان به دلیل شیوع گسترده و تشخیص زودهنگام روند درمانی مناسبی را دارد.


 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.