تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 33353

شوراهای اسلامی شهر و روستا در قدرت گفتمانی جایگاهی ویژه دارند

شوراهای اسلامی شهر و روستا در قدرت گفتمانی جایگاهی ویژه دارند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور: شوراهای اسلامی شهر و روستا در قدرت گفتمانی جایگاهی ویژه دارند معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بیان داشت:شوراهای اسلامی شهرها جایگاهی ویژه در قدرت گفتمانی دارند. به گزارش  دنیای اسرار، مهدی جمالی نژاد در همایش هفته نکوداشت شوراهای اسلامی شهرهای

Print Friendly, PDF & Email

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور:
شوراهای اسلامی شهر و روستا در قدرت گفتمانی جایگاهی ویژه دارند
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بیان داشت:شوراهای اسلامی شهرها جایگاهی ویژه در قدرت گفتمانی دارند.

به گزارش  دنیای اسرار، مهدی جمالی نژاد در همایش هفته نکوداشت شوراهای اسلامی شهرهای استان اصفهان با اشاره باینکه شوراها در قدرت گفتمانی جایگاهی ویژه دارند، گفت: شوراها می‌توانند امنیت ملی کشور را تأمین کنند زیرا با انتخاب افرادی دلسوزو کار بلد در شوراها و روستاها این افراد در حوزه‌های خود می توانند مردم را خوش‌بین و به‌هم نزدیک و حس تعلق و همدلی را بین مردم محلات در شهرها و روستاها ایجاد کنند.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: جمالی‌نژاد اضافه کرد: با ایجاد افزایش همدلی در محلات، روستاها و شهرها حس تعلق در شهرها و روستاها افزایش و در نهایت امنیت اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

وی در ارتباط با اهمیت نقش شوراها در جامعه گفت: نقش شوراها در مردم‌سالاری دینی بسیارمهم است چرا که مردم خودشان نخبگان را انتخاب می‌کنند و این موضوع دارای اهمیت فراوانی است.

این مقام مسئول ادامه داد: به‌کارگیری توانایی و قدرت مردم در تصمیم‌ گیری ها، بازآفرینی نحوه اداره شهرها، گذر از دولت محوری، تمرکززدایی و چابک‌سازی از جمله دستاوردهای شوراهای اسلامی می باشد.

وی بیان داشت: پاسخگویی، شفافیت، قانون‌مداری، اثربخشی ، جامع نگری ،مسؤولیت‌پذیری و تعامل با شهروندان، و محله‌محوری از نکاتی است که اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها ملزم به رعایت آن‌ هستند.

جمالی نژاد در خصوص نقش شوراها در رضایتمندی مردم توضیح داد: به طور حتم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جزو چند دستگاه و ارگان اصلی در کسب رضایت شهروندان و مردم به شمار می رود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اضافه کرد: در حقیقت نقش شوراها به عنوان خاکریز نخست مطالبات مردمی در سطح جامعه اهمیت بسیاری دارد.

این مقام مسئول با اشاره به وظیفه قانون‌محوری شوراها گفت:حرکت بر محور قانون از دیگر ضرورت‌های رفتاری شوراهای اسلامی شهرها و روستاها است، قانون شوراها به عنوان رکن چهارم دموکراسی بسیار ارزشمند است و اگر مشکلی نیز وجود دارد به دلیل درست اجرا نشدن قانون است.

وی گفت: امروز موضوع شهرداری و شوراهای اسلامی شیشه‌ای مطرح است چراکه همه مسائل، مشکلات و موضوعات باید برای مردم مشخص باشد.

جمالی نژاد با بیان اینکه بیش از ۴٠ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، افزود: اگر کشوری بخواهد از دیگر کشورها متمایز باشد باید مقتدر باشد که در این مسیر سه مولفه قدرت خدادادی، قدرت اکتسابی و گفتمانی منجر به ایجاد اقتدار می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بیان داشت: نخستین مؤلفه اقتدار و قدرت خدادادی شامل داشته‌ها و منابع کشور و شهرها است که ایران از آن بهره برده است، دومین مؤلفه قدرت اکتسابی همچون دانش هسته‌ای و دانش موشکی و سومین مؤلفه قدرت گفتمانی بوده که دارای اهمیت بیشتری است.

این مقام مسئول با اشاره باینکه کشورما رنگین‌کمانی از اقدام و ادیان و دارای ظرفیت‌های متنوع است، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستاها باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را شناسایی و این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه حیاتی ترین مصوبه و وظیفه شورای اسلامی شهر و روستا انتخاب شهردار است، گفت: در این مسیر باید از تعجیل کردن و خطا کردن پرهیز کنیم، چراکه این آزمون و خطاها می تواند در شوراها آسیب فروانی بزند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: در این راستا شاهدیم در بعضی از شهرها در یک دوره چندین شهردار عوض می‌کنند و در مقابل در برخی شهرها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴ یا ۵ شهردار تغییر کرده‌اند.

این مقام مسئول گفت: انتخاب شهردار به عنوان کسی که حیطه اختیارات او چه بسا بیشتر از یک وزیر است، در امر آبادانی و خدمت به مردم اهمیت دارد بنابراین انتخاب فردی آگاه، مطلع و مجری توانمند به عنوان شهردار از رسالت‌هایی است که نباید نسبت به آن غفلت کرد.

جمالی نژاد با بیان اینکه خالی از سکنه نشدن روستاها و مهاجرت نکردن از روستاها به شهرها از دغدغه‌های همیشگی وزارت کشور است، تاکید کرد: اگر در روستاها قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنند، شاهد مهاجرت نخواهیم بود.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید براینکه برنامه محور بودن سبب پیشروی اهداف می‌شود، گفت:تمرکز بر برنامه‌ریزی و داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از دیگر الزامات شورای اسلامی شهر و روستا است که متاسفانه بعضی از روستاها و شهرها حتی یک خط برنامه‌ریزی ندارد .

جمالی‌نژاد عنوان کرد: اگر اعضای شوراها افراد نوآور، خلاق و فکور باشند و به‌دنبال تخریب هم نباشند، اقدامات زیادی قابل انجام خواهد بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از عرصه‌هایی که می‌توان مشارکت مردمی را در آن محقق کرد، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها است، زمانی موفق خواهیم بود که مردم پای کار بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اهمیت تعامل مثبت و مؤثر با دولتمردان و حکمرانی گفت: زمانی مدیران شهرها و روستاها موفق هستند که خود را سکاندار کشتی خدمت و تصمیم‌ساز بدانند و کار اجرایی و در اصطلاح پارو زدن این کشتی را به مردم بسپارند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه تسهیل‌گری ورود بخش خصوصی از رسالت‌های مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا است، اظهار داشت: برای بهبود زیرساخت‌ها در شهرها و روستاها چاره‌ای جز ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نداریم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.