تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 2258

شوک ارزی به بازار دارو

شوک ارزی به بازار دارو

پایگاه خبری دنیای اسرار -تهران: شوک ارزی به بازار دارو نوسانات شدید نرخ ارز در روزهای گذشته بازار دارو را دچار تکانه های قیمتی کرد و موجی از نگرانی نسبت به افزایش هزینه های تهیه دارو به ویژه برای مبتلایان به بیماری های خاص و صعب العلاج را سبب شد . به گزارش دنیای اسرار

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار -تهران:

شوک ارزی به بازار دارو

نوسانات شدید نرخ ارز در روزهای گذشته بازار دارو را دچار تکانه های قیمتی کرد و موجی از نگرانی نسبت به افزایش هزینه های تهیه دارو به ویژه برای مبتلایان به بیماری های خاص و صعب العلاج را سبب شد .

به گزارش دنیای اسرار به نقل ازایرنا، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، تاثیرات منفی افزایش نرخ ارز که در ماه های اخیر بر بخش های مختلف اقتصادی کشور سایه افکنده بود، سرانجام به بازار دارو نیز کشیده شد.
صعود نرخ دلار و مبادله آن در بازار آزاد تا رقم های بالا ، نرخ بسیاری از داروها به ویژه داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی را با افزایش چشمگیری روبه رو ساخت.بازار پرتلاطم دارو که فرازونشیب های بسیاری چون تحریم ها را پشت سر گذاشته است، اینک در طوفان ارزی گرفتار آمده و در انتظار تدبیر مسئولان است. از زمان ورود به سال ۹۷، صعود لحظه ای قیمت این اسکناس سبز آمریکایی ادامه داشت تا اینکه «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری شامگاه دوشنبه ۲۰ فروردین ماه از تصمیم دولت برای تامین ارز مورد نیاز مردم با قیمت ۴۲۰۰ تومان خبر داد.
«سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دیروز در واکنش به افزایش نرخ ارز، اگرچه از غیرقابل انکار بودن تاثیر آن بر دسترسی، قیمت مواد اولیه و تجیهزات پزشکی در بازار سخن گفت اما وعده داد که دولت بازار قیمتی دارو را کنترل خواهد کرد.
این اطمینان خاطر وزیر بهداشت شاید تا اندازه ای از نگرانی بیماران و خانواده ها برای تامین دارو و عدم افزایش قیمت آن بکاهد اما باید توجه داشت که پیش از این نیز این بازار چالش های بسیاری را در بخش تامین، تولید و قیمت پشت سر گذاشته است.
کمبودهای دارویی در سال های ابتدایی دهه ۹۰ به دلیل اعمال تحریم های هسته ای غرب علیه ایران، جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخت و فشار اقتصادی و روانی به خانواده ها وارد ساخت. بازار با کمبود ۳۰۰ قلم دارو روبه رو شد و حتی گزارش های غیررسمی از فوت برخی بیماران خاص به دلیل نبود دارو به گوش رسید. شرایط به گونه ای بود که نبود یا کمبود مواد اولیه برای ساخت دارو، مشکل جدی در کیفیت و تولید داروهای داخل ایجاد کرده و بر نگرانی ها افزوده بود. حالِ حوزه درمان در آن سال ها خوب نبود و آمارها از کاهش مراجعه مردم به مراکز خدماتی بهداشت و درمان روایت می کرد.
این گونه بود که دولت یازدهم ایجاد ثبات در بازار دارو، تامین اقلام دارویی و رفع تحریم ها را از اصلی ترین اهداف و شعارهای خود قرار داد. پس از رفع تحریم ها، کمبود دارویی به کمترین میزان یعنی حدود چند ده قلم رسید و فضا برای تامین مواد اولیه ساخت دارو فراهم شد. اگرچه در سال های اخیر مشکل کمبود دارو و مواد اولیه برای تولید بسیاری از داروها برطرف شده است اما آثار منفی تغییرات نرخ ارزی بر بازار دارو هنوز باقی است. از آنجا که به گفته یک مقام مسئول در وزارت بهداشت بیش از ۶۰ درصد از مواد اولیه داروهای تولیدی ایران نیز از خارج تامین می شود، این افزایش قیمت شامل حال داروهای داخلی هم خواهد شد.
مسئولان این حوزه از تلاش برای کنترل قیمت دارو در پی تغییرات قیمت ارز سخن می گویند اما بررسی های میدانی و واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی نشان می دهد برخی داروهای خارجی با نرخی بالاتر از یک هفته قبل تهیه می شود. در این شرایط بیماران خاص که مجبور به مصرف مداوم داروها آن هم از نوع خارجی هستند، دچار مشکلات بیشتری شده اند.
در دوشنبه ای که گذشت برخی خانواده بیماران در اعتراض به نایاب بودن و افزایش قیمت برخی داروها مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردند. مبتلایان به بیماری های نقص ایمنی در اعتراض به افزایش ناگهانی و شدید قیمت داروها از مسئولان خواستند تا به داد آنان برسند.
به گفته آنان، برخی داروها تا ۶ برابر افزایش قیمت داشت . اینکه دولت و مسئولان حوزه دارو و درمان برای ایجاد ثبات در بازار دارو، کنترل قیمت و رهایی از تاثیرات نوسانات نرخ ارز، چه سازوکارهایی در پیش خواهند گرفت، پرسش و دغدغه کنونی بیماران است.
بی مهری شرکت های بیمه نیز به این وضعیت دامن زده و هزینه های مضاعفی را به بیماران تحمیل کرده اند. کارشناسان کاستن از بار هزینه های تامین دارو برای بیماران خاص را در گروی تخصیص یارانه به برخی داروها و پوشش بیمه ای می دانند.
به باور کارشناسان، تخصیص یارانه دارو از ملزومات این حوزه با هدف کاهش فشار اقتصادی تامین دارو به بیماران و خانواده ها است. تا زمانی که ثبات و ساماندهی نرخ ارز صورت نگرفته است، بهتر است تا دولت به بیماران خاص یارانه دارو پرداخت کند.
تولید و تامین ۹۶ درصدی داروها در داخل کشور ایران را از واردات بسیاری از داروها بی نیاز ساخته است اما همچنان داروی بیماری های خاص و صعب العلاج و تجهیزات پزشکی از خارج از کشور تامین می شود. در صورتی که قیمت تمام شده برای داروها و تجهیزات خارجی با افزایش همراه شود، فضا برای ورود تجهیزات بی کیفیت یا کم کیفیت چینی هموار خواهد شد که به طور حتم با اهداف حمایتی از تولید داخلی و کالای ایرانی در تضاد خواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.