تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
کد خبر : 4214

صادرات فرآورده‌های دامی اصفهان به ۲۱ کشور/ ۷۰ ناظر شرعی در کشتارگاه های اصفهان فعالیت می کنند

صادرات فرآورده‌های دامی اصفهان به ۲۱ کشور/ ۷۰  ناظر شرعی در کشتارگاه های اصفهان فعالیت می کنند

پایگاه خبری دنیای اسرار مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان: صادرات فرآورده‌های دامی اصفهان به ۲۱ کشور/۷۰  ناظر شرعی در کشتارگاه های اصفهان فعالیت می کنند به گزارش دنیای اسرار،شهرام موحدی  به مناسبت روز دامپزشکیدر جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های همه کشورها اعم از توسعه‌یافته، در حال توسعه و فقیر است و

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

صادرات فرآورده‌های دامی اصفهان به ۲۱ کشور/۷۰  ناظر شرعی در کشتارگاه های اصفهان فعالیت می کنند

به گزارش دنیای اسرار،شهرام موحدی  به مناسبت روز دامپزشکیدر جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های همه کشورها اعم از توسعه‌یافته، در حال توسعه و فقیر است و در تمام ۵ قاره اهمیت بسزایی دارد، بعضی از کشورهای دنیا به علت خشکسالی در حوزه تأمین مواد غذایی دچار مشکلاتی شده، آمارها نشان می‌دهد از میان ۴۱ پدیده بحران‌زا در دنیا ۳۰ پدیده بحرانی در کشور ایران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زلزله خاموش یا تغییر اقلیم است.

وی افزود: پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۸۰ حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی در جهان کاهش خواهد یافت، طبق تعریف سازمان خواروبار جهانی ناتوانی در به دست آوردن یا مصرف غذای ناکافی از نظر کمی و کیفی را ناامنی غذایی می‌نامند و چهار راهکار در حوزه برطرف کردن ناامنی برای کلیه کشورها ارائه داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در چهار راهکار جهانی که برای به دست آوردن امنیت غذایی به ویژه در کشورهایی که دارای تغییرات اقلیمی هستند ارائه شده، نقش دامپزشکی در تمامی راه‌کارها غیرقابل انکار است.

وی تأکید کرد: اولین راهکار دسترسی به غذا که تحت تأثیر درآمد جامعه، اقتصاد خانوار و قیمت‌ها باشد که هرچقدر قیمت‌ها به طور مثال در اقتصاد خانواده عشایر که بر اساس دامداری و دام‌پروری است، تولیدات دامی به سبب رعایت موارد بهداشتی بیشتر شود، قیمت‌ها قابلیت کنترل بیشتری دارد.

موحدی عنوان کرد: راهکار دوم پایداری و قابلیت دسترسی به غذا که عمدتاً تحت تأثیر تولیدات داخلی و قابلیت انبارداری و نگهداری، راهکار سوم ایمن و مغذی بودن غذا که شامل بهداشت و کیفیت غذا و راهکار چهارم فراهم ساختن غذا تحت تأثیر اثرات بحرانی آب و هوایی، اقلیمی، قحطی، بیماری‌های دامی و جنگ است.

وی بیان داشت: شعار امسال دامپزشکی همان شعار ساده «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» است که اهمیت آن روز به روز نمایان‌تر می‌شود، امروزه صحت و سلامت جامعه بشری در نقاط زیادی با صحت دیگر جانداران اهلی و وحشی مرتبط است و صحت آن‌ها تأثیرات غیرقابل‌چشم‌پوشی در سلامت انسانی دارد، بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نشان می‌دهد که سلامت انسان جدای از بهداشت دام نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ابراز داشت: استان اصفهان در حوزه نظارتی بهداشت عمومی و مواد غذایی یک ابر استان است، این استان ۳۲ کشتارگاه دام، ۱۹ کشتارگاه طیور، ۳۹ کارخانه خوراک دام طیور و آبزیان، ۴۰ واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی، ۱۴ واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ، ۱۱ واحد بسته‌بندی آلایش خوراکی، ۱۵ سردخانه نگهداری فراورده‌های خام دامی، ۷۸ مرکز جمع‌آوری شیر خام و ۲۰ واحد تبدیل ضایعات دارد.

وی آمار داد: کشتارگاه‌های سنتی در سال ۹۶ تعطیل شده‌اند وگرنه تا سال ۹۶ تعداد ۲۶ کشتارگاه سنتی تعطیل شده بود، کار بسیار سختی که تبعات اجتماعی زیادی به دنبال دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه دامپزشکی در سال ۹۶ به حدود ۲۵۹ تن فراورده در کشتارگاه‌های دام، ۱۷۰ تن در حوزه نظارت در سطح شهر و ۴۰۰ هزار قطعه طیور که تشخیص داده شده برای مصرف ناسالم، غیربهداشتی و بیماری‌زا هستند، اجازه داده نشده که سر سفره مردم برود، ۱۱۰ تن فرآورده دامی در کشتارگاه‌ها، در سطح شهر ۶۸ تن و در کشتارگاه‌های طیور ۳۱۸ هزار قطعه نیز در ۶ ماهه اول امسال ضبط شده است.

وی درباره اهم فعالیت‌های اداره تشخیص درمان از مهر ۹۶ تا مهر ۹۷ اذعان داشت: ۸۶ مورد نظارت، نمونه‌برداری و کنترل کیفی و کمی کارخانه‌های داروسازی، مکمل سازی و دی کلسیم‌سازی، ۱۳۱ مورد ارزیابی کیفیت داروهای دامپزشکی طرح PMS، ۹ مورد کشف داروهای تقلبی و غیرمجاز، ۵ هزار و ۵۳۰ آزمایش‌های مولکولی، حدود ۲۳ هزار آزمایش‌های میکروبیولوژی و آزمون‌های صادرات مواد غذایی و ۳ هزار بازرسی از مراکز تشخیص و درمانی اهم فعالیت‌های اداره تشخیص و درمان بوده است.

وی گفت: طبق سازمان تجارت جهانی همه فرآورده‌ها برای صادرات نیاز به گواهی دامپزشکی دارند که به دنبال سیاست‌های کلان کشور که روی آوردن به صادرات غیرنفتی تعداد ۲۶ محصول به میزان ۱۸ هزار تن فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور به ارزش صادراتی بیش از ۱۶٫۷ میلیون دلار به ۲۱ کشور هدف صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در حوزه آبزیان در ۶ ماه اول سال ۹۷ تعداد ۵۰۰ مورد بازدید از مزارع آبزی‌پروری، ۱۰۰ مورد نمونه‌برداری جهت تأیید وضعیت سلامت آبزی و ۸۸۰ نفر ساعت آموزش بهره‌برداران و کارشناسان دامپزشکی انجام شد، لازم به ذکر است ظرفیت پرورش استان ۹۵۰ تن ماهی گرم آبی، ۵۰۰ تن ماهی سرد آبی و ۴۴ میلیون قطعه قزل‌آلا که مورد سنجش مالاشیست گرین (باقیمانده دارویی غیرمجاز و سرطان‌زا) قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ۲۶ محصول به میزان ۱۸ هزار تن فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام و طیور به ارزش صادراتی بیش از ۱۶٫۷ میلیون دلار به ۲۱ کشور هدف صادر شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد رضا کیانی با بیان اینکه دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات دامپزشکی استان ها کار اجرایی در این حوزه  بر عهده دارند، اظهار کرد: این نماینده ها ناظران شرعی را انتخاب کرده و از نزدیک بر کار  این ناظران شرعی در بخش ذبح دام در کشتارگاه ها نظارت دارند.

وی گفت: ۷۰ ناظر شرعی از روحانیون حوزه علمیه اصفهان در کشتارگاه های استان مشغول به کار هستند، آنها به همراه ناظران بهداشتی از نزدیک در کشتارگاه ها مشغول نظارت بر ذبح های شرعی هستند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت:  در کشتارگاه ها  به کارگران آموزش های لازم برای ذبح شرعی داده می شود تا با برخورداری از مهارت لازم و رعایت مسایل به ذبح بپردازند.

وی با اشاره به ذبح دام در روستا و شهرستان ها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: این ذبح ها معمولا در جلوی دسته جات حسینی انجام می شوند و بارها اتفاق افتاده که ذبح به علت نداشتن مهارت شخص ذبح کنند، حرام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین کیانی با بیان اینکه در ذبح دام مهم ترین مساله ای که باید رعایت شود گفتن نام خدا و گرفتن دام به سمت قبله است، افزود: علاوه بر این موارد بایستی بر آمدگی زیر گلوی دام به طرف سر بیفتد و افتادن به طرف بدن ذبح را حرام می کند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.