تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کد خبر : 21961

صنایع دستی مزیت نسبی ایران در خاورمیانه

صنایع دستی مزیت نسبی ایران در خاورمیانه

به گزارش دنیای اسرار:معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان: پایین آمدن تولید صنایع دستی باعث کاهش نقدینگی در بین‌ هنرمندان این حوزه شده است. احسان مشکلانی در اولین رویداد شتاب میناکاری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: رویداد شتاب یعنی شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر که دانشگاه جامع علمی کاربردی رویدادهای

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش دنیای اسرار:معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان: پایین آمدن تولید صنایع دستی باعث کاهش نقدینگی در بین‌ هنرمندان این حوزه شده است.

احسان مشکلانی در اولین رویداد شتاب میناکاری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: رویداد شتاب یعنی شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر که دانشگاه جامع علمی کاربردی رویدادهای شتاب مختلفی را تاکنون برگزار کرده و تا پایان سال نیز تعداد زیادی رویداد در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت.
وی افزود: در راستای تجربیات قبلی که در حوزه کارآفرینی دانشگاه‌های کشور داشتند و فرایندهایی نظیر ایده شوها و تشکیل استارتاپ‌ها این آخرین تجربیاتی است که ما داشتیم که رویدادهای فشرده‌تر و نیم روزه طی یک فرآیند ایده‌ها شناسایی و به سرمایه گذار وصل شوند، البته با افزودن یک ارزش افزوده که همان منتورینگ و تسهیل‌گری اولیه است.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به روز اصفهان گفت: از پنج ماه پیش که این رویداد برنامه‌ریزی شد اهالی فرهنگ و هنر به این جمع‌بندی رسیدند که در روز اصفهان این رویداد برگزار شود چون مینا نماد اصفهان است.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده در حوزه ایده پردازی ۷۰ درصد ایده‌هایی که به دبیرخانه‌ها می‌رسد از بین شاغلین این بخش می‌رسد و این نشان دهنده نوآوری و نقش آفرینی اتحادیه‌ها و فعالین هنر در این زمینه است.
مشکلانی با بیان اینکه رویداد امروز با همکاری انجمن میناکاران اصفهان و اتحادیه صنایع دستی برگزار می‌شود تشریح کرد: برگزاری این دست رویداد‌ها می‌تواند به تغییر و بازاری شدن حوزه هنر کمک کند.
وی افزود: طی سالیان گذشته در هر حال از صنایع دستی اصفهان در زندگی روزمره استفاده می‌شد که متاسفانه در اواسط دوران قاجار دنیا به سمت و تجاری‌سازی رفت و صنایع دستی به سمت تولید انبوه و تبدیل به کالای تجملاتی شد و به تدریج صنایع دستی از سبد استفاده خانوار خارج گردید.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی و استان اصفهان با اشاره به پایین آمدن نهضت تولید صنایع دستی گفت: پایین آمدن تولید باعث کاهش نقدینگی در بین‌ هنرمندان حوزه صنایع دستی شد و در حال حاضر منزل بسیاری از هنرمندان تبدیل به موزه آثار تولیدی شده است و فکری برای فروش، بازاریابی و صادرات این تولیدات نشده است.
وی با بیان اینکه ایران و به خصوص اصفهان در حوزه صنایع دستی دارای مزیت نسبی است و در خاورمیانه نیز جزء مزیت‌های نسبی اقتصادی است گفت: باید بتوانیم صنایع دستی را توسعه دهیم و به دوران قبل برگردیم البته با استفاده از طرح‌ها و کاربردهای جدید و امروزی و رویکرد صادرات و توسعه بازاریابی داخلی.
مشکلانی با بیان اینکه در طی این ۵ ماه ۶۰ ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است تشریح کرد: به دلایل مختلفی برخی از این ایده‌ها حذف شد و در نهایت ۴۵ ایده به تیم انتخاب رسید که در هفته گذشته یک پیش رویداد طی دو روز با حضور استاد اناری در حوزه میناکاری، مهندس پورحمیدی در حوزه بازاریابی و تجارت و مهندس ذوالفقاری در حوزه نوآوری و خلاقیت برگزار شد و در نهایت ۱۱ ایده به مرحله نهایی راه یافتند.
به گفته وی این ۱۱ ایده زیر نظر منتورها تسهیل‌گری شده‌اند و ایرادات آن‌ها بر طرف شده و برخی از ایده‌ها که در حوزه بازار و تجاری سازی بیشتر کار کرده‌اند و این مزیت را دارند که بتوانیم آنها را سریع‌تر وارد بازار کنیم.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه از بین این ۱۱ ایده ۳ ایده انتخاب شده‌اند تاکید کرد: تمامی این ۱۱ ایده به سرمایه گذاران معرفی خواهند شد که پنج سرمایه گذار عمده از شرکت‌های شتاب‌دهی انتخاب شده‌ که شامل سرای نوآوری اتاق بازرگانی، شتاب دهنده صنایع خلاق، شتاب دهنده مرکز رشد هنر و چند هلدینگ هستند.
وی با اشاره به اینکه ایده‌ها به تنهایی زیر ۳۰ درصد ارزش تجاری سازی دارند تصریح کرد: برای ما مهم است که ایده دهنده دارای تیم باشد و همه انرژی خود را صرف تجاری سازی، درآمد زایی و کارآفرینی ایده کند.
مشکلانی در مورد هدف برگزاری این رویداد خاطرنشان کرد: هدف ما این بوده که بتوانیم هنر و به خصوص صنایع دستی را به سمت اقتصادی شدن ببریم و جریان نقدینگی را به خصوص در صنایع دستی و در هنر مینا تشدید و گسترش دهیم و هنر را به سمت بروز بودن و مدرن‌تر شدن با حفظ سنت‌های خودمان ببریم که این امر هدف اصلی این نوع رویدادها است.
در ادامه این رویداد، بهزاد رضایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با بیان اینکه اصفهان در جهان هویت زیبایی دارد گفت: همه افرادی که در حوزه هنر فعال هستند اصفهان و تولیدات فرهنگی این شهر را به خوبی می‌شناسند و آمایش استانی انجام شده نشان می‌دهد که صنایع و گردشگری نقش زیادی در این شهر دارد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد گردشگران در سطح شهر کاهش یافته است تاکید کرد: این درحالی است که سال گذشته در چنین زمانی در اماکن تاریخی و دیدنی شهر گردشگران زیادی حضور داشتند که اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد توسعه زیادی در صنعت گردشگری و صنایع دستی ایجاد می‌کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان بحران کرونا را مانع رشد گردشگری اصفهان دانست و افزود: همین امر سبب شد که نتوانیم در این دو بخش شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم.
به گفته وی اصفهان یک هویت در جهان دارد و این موضوع بسیار ارزشمند است اما ما نتوانسته‌ایم از این هویت به صورت شایسته مراقبت کنیم.
رضایی به اقدامات کشورهای مختلف در جهت حفظ میراث خود اشاره و خاطرنشان کرد: اصفهان میراث زیادی در اختیار دارد که باید از آن‌ها استفاده و آن‌ها را به کل جهان معرفی کند.
وی به موفقیت چین در حوزه بازاریابی و صادرات اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل موفقیت این کشور مطالعات گسترده‌ای است که در حوزه سلایق و نیازهای افراد انجام داده و محصولات خود را متناسب با این نیازها تولید کرده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم این بازاریابی را برای تولید کنندگان ایجاد کنیم افزود: لازم است امروز با توجه به شرایط به وجود آمده و نیازهایی که احساس می‌شود سعی کنید الگوسازی و دگرگونی در طرح‌ها انجام دهیم.
رضایی با بیان اینکه نیاز است نسلی که در این حوزه کار کرده و آن را می‌شناسد و تجربه دارد به نسل جدیدی که می‌تواند الگوها و طرح‌هایی که مطابق با سلایق و علایق جدید است درکنار یکدیگر قرارگیرند گفت: قرار گرفتن این دو نسل در کنار هم باعث ایجاد ایده‌های نو که مناسب برای صادرات و بازارهای جدید خواهد بود می‌شود.
وی به ظرفیت‌های فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: در این فضا فرصت‌های خوبی برای عرضه کالا وجود دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان یکی از مشکلات اساسی در حوزه صنایع دستی را بسته‌بندی، طراحی و چاپ دانست و افزود: متاسفانه ما در ارائه کالاهایمان بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و باید در این حوزه بیشتر فعالیت کنیم.
به گفته وی در دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی شده است که به سمت توسعه مهارت‌ها و فعالیت‌هایی که منجر به اشتغال و کارآفرینی می‌شود حرکت کرده و یکی از حوزه‌هایی که اصفهان در آن دارای مزیت‌های زیادی است صنایع گردشگری و صنایع دستی است که می‌تواند بازار بسیار خوبی برای شهر و استان باشد.
همچنین در ادامه محمد حسین موسی‌زاده مدیرکل دفتر نوآوری، فن‌آوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یکی از مزیت‌هایی که ما در استارت آپ‌ها معمولاً به دنبال آن هستیم این است که تلاش کنیم بتوانیم از پتانسیل‌های هر استان برای توسعه اقتصادی آن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی استان اصفهان حدود بیش از ۳۰ پتانسیل ارزش افزوده وجود دارد افزود: این موارد می‌توانند باعث خلق ثروت و اشتغال‌زایی در استان گردد ولی متاسفانه با توجه به رویه‌هایی که در کشور وجود دارد بیشتر تمایل بر انجام کارهای کلان و بزرگ است و به کارهای کوچک پرداخته نمی‌شود.
موسوی‌زاده ادامه داد: با کمک رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان و همکارانشان در حوزه هنر سعی شده است که ما در اصفهان در عرصه علوم ضمنی ورود و به خلق ثروت نزدیک شویم.
وی مینا کاری را از جمله موارد پتانسیلی استان اصفهان دانست و تشریح کرد: در این رویداد توانستیم نوآوری‌هایی را در این حوزه تعریف کنیم و بتوانیم آن را توسعه دهیم.
مدیرکل دفتر نوآوری، فن‌آوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه رویدادهای استارت‌آپی که برگزار می‌شود بعد از طی یک دوره سخت داوری خاتمه می‌یابد تاکید کرد: بعد از داوری باید قدم بزرگتری برداشته شود تا این ایده‌ها به نتیجه برسد و این مورد کار بسیار سختی است و ما تاکنون نتوانسته‌ایم بعد از مرحله داوری استارت‌آپ‌ها را به نتیجه برسانیم.
وی افزود: امیدواریم با تمهیداتی که دانشگاه انجام داده و ایجاد شرکت‌های سرمایه گذاری نقش اصلی خود را در این خصوص ایفا کنیم.
موسوی‌زاده با اشاره به اینکه نباید پس از مرحله داوری رویداد‌های استارت‌آپی را خاتمه یافته بدانیم گفت: در واقع پایان مرحله داوری ابتدای حرکت بعدی است که آن از حرکت اولی سنگین‌تر بوده و باید آن‌ها را وارد عرصه تولید کنیم و با توجه به دو گروه کاری که برای آن تعریف شده است بتوانیم ایده‌ها را به نقاط مطلوبی برسانیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید بتواند مرجع تجاری‌سازی اکثر ایده‌ها باشد تصریح کرد: در استان اصفهان این طرح در حال اجراست و به این دلیل تنها مرجعی است که ارتباطات گسترده‌ای غیر از سطح ملی و به کار گرفتن این ایده‌ها دارد.
مدیرکل دفتر نوآوری، فن‌آوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه نت‌ورک در اختیار دانشگاه قرار گرفته است تاکید کرد:این امر کمک بزرگی در رابطه به تجاری سازی است.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.