تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر : 29098

طراحی و تولید ۸ محصول جدید در فولاد مبارکه

طراحی و تولید ۸ محصول جدید در فولاد مبارکه

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ضمن اشاره به دستاوردهای سال ۱۴۰۰خبر داد؛ طراحی و تولید ۸ محصول جدید در فولاد مبارکه به گزارش دنیای اسرار:معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن اشاره به دستاوردهای سال ۱۴۰۰، از طراحی و تولید ۸ محصول جدید در فولاد مبارکه خبر داد. عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در گفت‌وگو

Print Friendly, PDF & Email
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ضمن اشاره به دستاوردهای سال ۱۴۰۰خبر داد؛
طراحی و تولید ۸ محصول جدید در فولاد مبارکه
به گزارش دنیای اسرار:معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن اشاره به دستاوردهای سال ۱۴۰۰، از طراحی و تولید ۸ محصول جدید در فولاد مبارکه خبر داد.

عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد از طراحی و تولید ۸ گرید جدید در این شرکت خبر داد و گفت: این دستاورد با تکیه‌بر دانش تخصصی و توانمندی‌های داخلی، برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون مدیران بهره‌برداری و همکاری سایر واحدهای ذی‌ربط در حوزه‌های تختال، کلاف گرم، کلاف اسیدشویی، گالوانیزه و تسمه‌های بسته‌بندی در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت و علاوه بر قطع واردات و خروج ارز از کشور زمینه صادرات این محصولات نیز محقق گردید.

وی با معرفی این گریدهای جدید که در سال ۱۴۰۰ طراحی و تولید گردیده افزود: کلاف گرم -(ST-52(FAT، یک گرید مقاوم به خستگی است که در سرندهای احیا مستقیم، سیستم‌های تعلیق خودرو و نیز پل‌ها کاربرد دارد؛ همچنین کلاف سرد -HX220YD یک گرید شکل‌پذیر و دارای استحکام بالاست که کاربرد آن در صنعت خودروسازی است.
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: کلاف اسید شویی -HE445D و کلاف گرم ۵۵۰YC نیز گریدهایی با استحکام بالا هستند که در صنایع خودروسازی کاربرد دارند؛ تختال API X80 نیز از گریدهای ویژه و مهمی است که کاربرد آن در صنایع نفت و گاز و برای ساخت لوله‌های انتقال سیالات است.
وی با بیان اینکه گرید تسمه‌های بسته‌بندی برای بسته‌بندی کلاف طراحی و تولید شده است، اذعان داشت: گرید HCT600X برای ساخت قطعات ضربه‌گیر بدنه خودرو طراحی و تولید شده و گرید DX56D نیز که یک گرید فوق کششی است، در صنعت خودروسازی کاربرد دارد.
علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه نیز در خصوص جزئیات تخصصی این گریدها توضیحاتی ارائه کرد که به شرح زیر است:
۱) گرید(ST-52(FAT: این گرید پیش از این، از خارج کشور تأمین می‌گردید و در برخی شرایط به دلیل عدم امکان تأمین از گرید ST52 معمولی به‌جای آن استفاده می‌شد که عملکرد مطلوبی نداشت؛ در همین راستا این گرید به‌منظور استفاده در قطعاتی که تحت تنش متناوب قرار دارند و باید مقاوم به خستگی باشند، طراحی و تولید شد. ازآنجاکه خستگی یکی از خطرناک‌ترین انواع شکست در فلزات است و فلز در تنش‌های پایین‌تر از تنش تسلیم شکسته می‌شود، پیش‌بینی زمان و شرایط تنشی تخریب قطعه بسیار مشکل است و می‌تواند با خسارت‌های زیاد و گاه فاجعه‌بار در صنعت همراه باشد؛ خوشبختانه تعداد سیکل پاس شده برای شکست ST52-FAT در تنش ۳۵۰ مگاپاسکال ۴ برابر تعداد سیکل شکست ST52 معمولی بود. کاربرد این گرید برای ساخت پل‌ها، قطعات تعلیق اتومبیل، قالب‌های شکل‌دهی فلزات، سرندها و قطعات با ارتعاش بالای در معرض خستگی است.
۲) گرید HX220YD: به دنبال درخواست شرکت ایران‌خودرو و به‌منظور استفاده در تولید باک بنزین خودرو «تارا»، بررسی استاندارد مربوطه صورت گرفت و گرید فوق که باید شکل‌پذیری بالا و خواص مکانیکی مناسبی داشته باشد و ضمنا مقاوم به خوردگی باشد، با پوشش ۱۴۰ گرم بر مترمربع و با همکاری شرکت ورق‌خودرو با ابعاد ۰٫۹*۹۰۰ طراحی و تولید گردید. این گرید بر اساس استاندارد EN10346 طراحی شده و از گریدهای شکل‌پذیر مستحکم محسوب می‌گردد. با تولید این گرید ویژه شرکت ایران‌خودرو امکان جذب سفارش‌های دیگر مشتریان نیز فراهم گردید. استحکام تسلیم این فولاد در بازه ۲۲۰ تا ۲۸۰ مگاپاسکال و استحکام کششی آن در بازه ۳۴۰ تا ۴۲۰ مگاپاسکال است و از فولادهای بااستحکام بالا و با میزان کربن پایین است.
۳) گرید HE445D: این گرید به‌صورت کلاف اسیدشویی و مورد درخواست خودروسازان است و از فولادهای میکروآلیاژی استحکام بالا تلقی می‌شود که بر اساس استاندارد PSA-B533316 با ابعاد ۹۷۰*۳ طراحی و تولید گردید. خواص مکانیکی این گرید با استحکام تسلیم ۴۲۰ تا ۵۲۰ مگاپاسکال، استحکام نمایی ۴۹۰ تا ۵۹۰ مگاپاسکال و انعطاف‌پذیری حداقل ۲۲ درصد بوده و کاربرد گسترده‌ای برای خودروسازان و قطعه‌سازان دارد.
۴) گرید ۵۵۰YC: این فولاد در استانداردهای داخلی شرکت Posco کره جنوبی تعریف شده است؛ این محصول جزو گریدهای HSLA قرار گرفته و عناصری نظیر Nb و Ti به این فولاد اضافه شده است. به‌واسطه حضور این عناصر ذرات کاربونیترید در ریزساختار توزیع می‌شوند. به دلیل اینکه این ذرات حرکات نابجا را با محدودیت روبه‌رو می‌کنند، استحکام و مقاومت به ضربه آن‌ها افزایش می‌یابد. این فولاد دارای حداقل استحکام ۵۵۰Mpa است و معمولا در سیستم تعلیق خودروهای جدید شرکت سایپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۵) تختال API X80: پیرو درخواست شرکت فولاد اکسین، مبنی بر تولید تختال موردنیاز برای تولید پلیت با کیفیت تجاری API 5L X80 جهت تولید لوله موردنیاز برای صنایع انتقال نفت و گاز شیرین، کار ساخت موردنظر در واحد متالورژی و روش‌های تولید طراحی و پس از اخذ تأییدیه لازم ذوب‌ریزی پس از انجام فرایندهای کوره قوس الکتریکی، کوره پاتیلی و واحد گاززدایی در ماشین ریخته‌گری ۵ صورت گرفت و تختال‌هایی با ابعاد ۱۵۰۰*۲۵۰ میلی‌متر گردید. گفتنی است آنالیز شیمیایی تختال‌های مذکور حاوی عناصر آلیاژی مولیبدن، تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم است. همچنین حداکثر میزان سولفور، هیدروژن و اکسیژن تختال‌های مذکور کنترل شده است؛ تختال‌های مذکور پس از انجام آزمایش‌های آنالیز شیمیایی و ماکرواچ و بررسی عیوب سطحی به شرکت فولاد اکسین ارسال گردید و با موفقیت به پلیت با کیفیت تجاری APIX80 تبدیل شده است.
۶) تسمه‌های بسته‌بندی: یکی از مواد مصرفی در نواحی نورد گرم و نورد سرد، تسمه‌های بسته‌بندی هستند که پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، ورود آن‌ها به داخل کشور غیرممکن شد؛ بنابراین فولاد مبارکه اقدام به تولید داخلی این تسمه‌ها کرد. این شرکت در مرحله اول اقدام به تولید ورق فول هارد تسمه نمود و پس از تحویل به شرکت دیگری و اعمال پوشش و عملیات پخت، محصول را به‌صورت تسمه وارد شرکت کرده و آن‌ها را در خطوط بسته‌بندی استفاده کرد.
۷) گرید HCT600X: ورق‌های ضخامت پایین و استحکام بالای سرد نوردیده اخیرا موردتوجه بسیاری از خودروسازان قرار گرفته‌اند؛ مهم‌ترین دلیل تمایل به این فولادها نیاز به کاهش وزن خودرو و افزایش امنیت سرنشین خودرو است؛ در این راستا خودروهای فوق کم‌کربن استحکام بالا و پخت سخت‌پذیر توسعه یافتند، ولی شکل‌پذیری این فولادها با افزایش استحکام بسیار کاهش می‌یابد. بنابراین نیاز به تولید فولادهایی که هم‌زمان با افزایش استحکام، دارای شکل‌پذیری مناسبی باشد در صنعت خودروسازی احساس شد. فولادهای دوفازی نخستین نوع از این دست فولادها بودند که این نیاز را برطرف می‌کنند و این محصول با همکاری شرکت ورق‌خودرو تولید گردید.
۸) گرید DX56: این گرید کشش‌پذیرترین گریدی است که توسط خودروسازان به‌صورت گالوانیزه درخواست شده است. ورق خام این گرید به ورق‌خودرو تحویل و این شرکت با انجام آنیل مناسب خواص لازم را به دست می‌آورد. این گرید از فولادهای IF با درصد کربن بسیار پایین به شمار می‌آید و خواص فوق کششی دارد و استاندارد تولیدی آن EN10346 است.
علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه همچنین ضمن تشریح دستاوردهای فوق ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز که مزین به نام «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، طراحی و تولید محصولات جدید با قدرت ادامه یابد و در سال‌های آتی با راه‌اندازی خطوط توسعه جدید، کشور از واردات سایر محصولات فولادی بی‌نیاز شود و زمینه صادرات نیز بیش از پیش محقق گردد. گفتنی است در طراحی و تولید گریدهای فوق، کارشناسان واحد متالورژی و روش‌های تولید با همکاری کارشناسان نواحی تولیدی نقش محوری را ایفا کرده‌اند.
وی در پایان ضمن تقدیر از حمایت‌های مدیرعامل و معاون بهره‌برداری شرکت، از همکاری گسترده مدیریت‌های تولید فولادسازی، نورد گرم، نورد سرد و شرکت ورق‌خودرو چهارمحال بختیاری در تولید محصولات جدید تشکر کرد و اظهار داشت: بدون شک این موفقیت‌ها با همکاری کلیه واحدها ازجمله واحد فروش، برنامه‌ریزی، کنترل کیفی، آزمایشگاه‌ها و سایر واحدهای پشتیبانی حاصل شده است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.