تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر : 26209

عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک، عدم تمکین محرز دستگاه‌های اجرایی از اجرای قانون است

عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک، عدم تمکین محرز دستگاه‌های اجرایی از اجرای قانون است

به گزارش دنیای اسرار:جلسه کارگروه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز یک‌شنبه ۳۰تیر۱۴۰۰ با حضور رییس و معاون برنامه‌ریزی سازمان، رییس کارگروه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوطه به منظور “تبیین جایگاه پروانه اشتغال سازمان در ارایه خدمات مرتبط با محیط زیست، بررسی پیشنهادها در خصوص

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:جلسه کارگروه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز یک‌شنبه ۳۰تیر۱۴۰۰ با حضور رییس و معاون برنامه‌ریزی سازمان، رییس کارگروه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوطه به منظور “تبیین جایگاه پروانه اشتغال سازمان در ارایه خدمات مرتبط با محیط زیست، بررسی پیشنهادها در خصوص استفاده از ظرفیت‌ روستاهای گردشگری استان و بررسی تجربیات موفق آزمایشگاه‌ معتمد محیط زیست استان در رابطه با اجرایی شدن ماده ۱۶ قانون هوای پاک” در محل سازمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس تقی‌پور، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت علی‌بن‌موسى‌الرضا (ع)، یاد و خاطره مرحوم آقای دکتر الهیاری مدیرکل فقید میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را گرامی داشت.

رییس سازمان اظهار داشت قانون هوای پاک یک قانون مترقی است اما متاسفانه به علت عدم تمکین اجرای قانون توسط دستگاه‌های مجری، معطل باقی‌ مانده و ظاهراً باید برای اجرایی شدن آن موضوع را از طریق دستگاه‌های نظارتی پیگیری کرد.

تقی‌پور افزود وجود صنایع آلاینده در اطراف شهر اصفهان دلیل اصلی آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان بوده و راه‌کار برون‌رفت از آلودگی هوا اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک است. راه‌کاری قانونی که تمامی مراکز و واحدهای متوسط پنجاه نفر به بالا را مکلف کرده است نسبت به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط‌ زیست (HSE) و به‌کارگیری متخصص محیط ‌زیست اقدام کنند ولی علی‌رغم پیگیری‌های متعدد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، تاکنون نه تنها از اجرای این قانون تمکین نشده است بلکه با متخلفین از قانون نیز برخوردی صورت نپذیرفته است و تذکر کتبی عضو هیات رییسه مجلس به رییس جمهور نیز بی‌نتیجه باقی مانده است.

رییس سازمان ضمن تاکید بر لزوم دریافت پروانه اشتغال توسط کلیه مهندسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، بیان کرد کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به اجرای مفاد موضوع تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

مهندس تقی‌پور تصریح کرد اعتبارسنجی پروانه اشتغال و پرداخت هزینه کلیه خدمات یاد شده توسط کارشناسان دارای پروانه اشتغال معتبر در بستر الکترونیک از طریق سامانه sanka و بر اساس تعرفه یا فهرست‌بهای مصوب مراجع ذی‌صلاح صورت خواهد پذیرفت که علاوه بر ایجاد امکان ارجاع کار بر اساس توان فنی و رتبه هر یک از کارشناسان، عدالت در ارجاع کار، تسهیل ارایه خدمات به متقاضیان و جلوگیری از انحراف در خصوص تعرفه‌های ابلاغی یا فهرست‌بهای ارایه خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را نیز به همراه خواهد شد.

در ادامه مهندس کامران بقایی معاون برنامه‌ریزی سازمان اظهار داشت گردشگری کشاورزی با حفظ کاربری زمین می‌تواند گام مهمی در توسعه و سامان‌دهی گردشگری ایران باشد و همچنین از نقطه نظر اقتصادی روندی دوسویه در نواحی کشاورزی و روستایی است و می‌تواند دربرگیرنده رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان روستایی باشد.

مهندس آزاده پاگرد عضو شورای سازمان و رییس کارگروه نیز به ارتباط نزدیک کشاورزی و اکوتوریسم اشاره کرد و اظهار داشت اکوتوریسم یا گردشگری در طبیعت، از گونه‌های مهم گردشگری است که بیشترین سازگاری را با توسعه پایدار دارد و با کمک طبیعت و البته به روش صحیح و اصولی، به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان زمینه اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست رانیز فراهم آورد.

شایان ذکر است در این جلسه موارد زیر به تصویب رسید:

  • با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، جایگاه پروانه اشتغال سازمان در امور مرتبط با محیط زیست تبیین شود.
  • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرها و پیشنهادهای خود را در زمینه گردشگری زیست محیطی و کشاورزی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اعلام کند.
  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اجرای مفاد تفاهم‌نامه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان تعاون روستایی استان را به منظور تحقق اهداف مرتبط با گردشگری پیگیری کند.
  • شرکت زیست آزمون پارس نقاط ضعف و مشکلات مرتبط با عدم اجرای قانون هوای پاک را به سازمان ارایه کند تا پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.
Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.