تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر : 18315

عملیاتی شدن طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری

عملیاتی شدن طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان عملیاتی شدن طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری گسترش شهرنشینی، انواع مزاحمت ها و آلودگی های ناشی از استقرار پاره ای از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی را به همراه داشته است. به گونه ای که امروزه بسیاری از برنامه ریزان و مسئولان مدیریت شهری آن را از معضلات جدی

Print Friendly, PDF & Email

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان

عملیاتی شدن طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری

گسترش شهرنشینی، انواع مزاحمت ها و آلودگی های ناشی از استقرار پاره ای از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی را به همراه داشته است. به گونه ای که امروزه بسیاری از برنامه ریزان و مسئولان مدیریت شهری آن را از معضلات جدی فراروی توسعه شهری تلقی می کنند. ازاین رو مساله ساماندهی نظام فعالیتی شهر در مقابله با روند نا به هنجار پیش رو، امری ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

به گزارش  دنیای اسرار: حسین امیری با اشاره به علت استقرار تعداد کثیری از واحدهای فعالیتی در شهر اصفهان گفت:  اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین قطبهای فعالیتی کشور محسوب میشود و با وجود اهمیت این واحدهای کسب وکار در رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و در نهایت افزایش رفاه شهروندان، نه تنها جایگاه این واحدها در نظام اقتصادی همچنان محدود و بدون تعریف مشخص باقیمانده، بلکه در اسناد توسعه شهری نیز، رویکردی جامع نسبت به آنها اتخاذ نگردیده است.

حسین امیری ادامه داد: ازسویی دیگر، وجه مشترک غالب تصمیم گیری های فعلی در این خصوص، تأکید بر حفظ و صیانت از محیط زیست بوده است؛ درعین حال این تصمیمات بیشتر توجه خود را بر ممانعت از ایجاد فعالیتهای صنفی و صنعتی جدید وتازه تأسیس گذاشته اند.

امیری تصریح کرد علاوه بر اینکه قدمت و سابقه ی تاریخی اصفهان و حضور گسترده ی فعالیت های کارگاهی و صنعتی در آن، تشدید مشکلات شهری از قبیل مشکلات ترافیکی و سد معبر، آشفتگی بصری، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، و آسیب به بافت پیرامون )بافت مسکونی،تاریخی، اجتماعی( و …. به دنبال داشته است، تعدد ارگانهای متولی در این امر مزید بر علت بوده و هر گونه اقدام موثر در این عرصه را با مشکل مواجه نموده است.

 معاون شهرداری اصفهان افزود: تغییر رویکردهای کلان و حال حاضر در ساماندهی صنایع و مشاغل مستلزم نگاهی نوین، دانش بنیان و متکی بر افزایش تعاملات با نهادهای حاکمیتی است. علاوه بر اینکه توجه به جایگاه کلانشهری و ویژگی های فعالیتی شهر اصفهان نیز ضرورت دارد.

حسین امیری به وجود گلوگاههای ایجاد نابسامانی در سالهای گذشته در زمینه مشاغل در شهر اشاره کرد و گفت: عدم وجود ضابطه در خصوص نحوه استقرار و پراکنش انواع کاربری ها به ویژه کاربری تجاری در سطح شهر مانند پرداختن به موضوع مشاغل بعد از شکل گیری کامل آنها،  منابع مالی ناپایدار در شهرداریها و گرایش به سمت تعریف فضاهای تجاری به ویژه تجاری های خطی، صدور پروانه تجاری بدون توجه به نوع فعالیت قابل استقرار و زیر ساختهای لازم ( عرض معبر، سازگاری با دیگر کاربریها و … )، افزایش جمعیت و مهاجرت و رشد واحدهای صنفی فاقد کیفیت از جمله موارد آسیب زا در ساماندهی مشاغل شهری بوده است.

امیری در خصوص  فعالیت های شهرداری اصفهان در راستای ساماندهی مشاغل شهری گفت: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری اصفهان به عنوان نماینده شهرداری متولی برنامه ریزی و اجرا در این حوزه می باشد اما بی شک همیاری و همکاری سایر ارگانها موجب اجرایی شدن ساماندهی بصورت اصولی و ریشه ایی میگردد.

حسین امیری نقش انجام مطالعات را در اجرای علمی و اصولی  ساماندهی مشاغل در شهر نیاز اصلی و غیر قابل انکار دانست و گفت : به این منظور طرح جامع مطالعات ساماندهی مشاغل شهری بر پایه شش گام تعریف و در دستور کار سازمان قرار گرفت و اجرایی گردید.

امیری تصریح کرد مطالعات پایه و بستر ساز،  شناخت، آسیب شناسی و تحلیل عام،  شناخت، آسیب شناسی و تحلیل عملکردی،  تحلیل یکپارچه و تعیین گروه های هدف،  برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی، شش گام تدوین شده در طرح جامع مطالعات ساماندهی می باشد که هم اکنون در حال طی مراحل قانونی برای و کسب مجوزات لازم می باشد.

وی به نقش شهرک کارگاهی امیری کبیر در ساماندهی مشاغل  شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: پروژه شهرک کارگاهی امیر کبیر از سال ۱۳۶۹ با هدف جلوگیری از ایجاد واحدهای آلاینده در سطح شهر اصفهان، برقراری ارتباط و همکاری نزدیک بین صنعتگران با تجربه و خبره اصفهانی و تحصیل کردگان دانشگاهی، در دسترس قرار گرفتن امکانات،خدمات رسانی به خطوط تولید و صنایع بزرگ و ایجاد زمینه انجام کارهای مشارکتی، تامین نیازمندیهای صنعت کشور از قبیل قطعه سازی، قالب سازی، ماشین سازی، پشتیبانی از صنایع موجود در منطقه از جمله کارخانجات و صنایع بزرگی مانند ذوب آهن، فولاد، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، نیروگاهها، صنایع نظامی، صنایع خودرو و … احداث گردید و تا کنون به علت مدیریت مناسب و توسعه با توجه به نیازهای روز یصورت یک گزینه موفق در کشور عمل نموده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان همچنین پروژه ساماندهی واحدهای عمده فروشی خوارو بار ، پروژه احداث کلینیک های خدمات خودرویی، پروژه ساماندهی موتور سیکلت فروشان و پروژه ساخت شهرک پینارت جهت استقرار واحدهای صنعتی سبک و کارگاهی

مطالعات طرح جامع ساماندهی مشاغل
۴
۳
۱
۵
پروژه ساماندهی پرنده فروشان
واگذاری کارگاه های احداث شده
۹

 از اقدامات پیش روی این سازمان دانست.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.