تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۹:۳۷
کد خبر : 5574

فعالیت ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی در اصفهان

فعالیت ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی در اصفهان

فرشادی: فعالیت ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی در اصفهان مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مشاوره ژنتیک طی پنج سال گذشته با رشد و بودجه خوبی مواجه بوده است، گفت: ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارد که بیشترین یارانه بهزیستی نیز به این امر اختصاص یافته است دنیای اسرار:مرضیه فرشاد  در نشست

Print Friendly, PDF & Email

فرشادی:

فعالیت ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی در اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مشاوره ژنتیک طی پنج سال گذشته با رشد و بودجه خوبی مواجه بوده است، گفت: ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارد که بیشترین یارانه بهزیستی نیز به این امر اختصاص یافته است

دنیای اسرار:مرضیه فرشاد  در نشست خبری روز جهانی معلولان اظهار کرد: شعار جهانی روز معلولان، توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیری و برابری است که این شاید ترجمه طولانی از وضعیت معلولان باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در گذشته الگوی ثابتی برای تشخیص درصد معلولیت افراد نبود، تصریح کرد: تشخیص درصد معلولیت‌ها چند سالی است در ایران مانند دیگر نقاط دنیا با روش ICF انجام می‌شود و خدمات ارائه شده به معلولان و تشخیص درصد معلولیت آنها بر اساس اهمیت اعضای دچار معلولیت شده و درصد تاثیر آنها در شغل و زندگی فرد تخمین زده می‌شود.

فرشاد با اشاره به اینکه بیشترین خدمات از طرف بهزیستی به معلولان با درجه شدید ارائه می‌شود، اظهار کرد: در استان اصفهان مشخصات ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده است که این رقم تنها یک پنجم آمار معلولانی است که در استان ساکن هستند و حدس ما این است که آمار معلولان استان حدود ۵۰۰ هزار نفر باشد.

وی گفت: بیشترین آمار معلولیت مربوط به معلولان جسمی_حرکتی با ۲۸ هزارنفر است که بعد از آن معلولیت ذهنی با ۲۳ هزار نفر در رده دوم قرار دارد.

فرشاد در خصوص کاهش معلولیت نابینایی در استان و دلایل آن اظهار کرد: حاصل تلاش ۱۵ ساله بهزیستی در غربالگری تنبلی چشم کودکان کاهش تعداد نابینایان در استان اصفهان بوده است و در حال حاضر این نوع معلولیت در رده دهم استان قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص مناسب‌سازی شهری گفت: پیگیری این امر طی دو سال گذشته از سوی دفتر مستقلی در اداره کل بهزیستی پیگیری می‌شود و فعالیت‌های خوبی را با پیگیری شهرداری و استانداری اصفهان در این بازه زمانی شاهد بوده‌ایم.

وی با ابراز رضایت از همکاری شهرداری اصفهان در مناسب‌سازی معابر شهری اظهار کرد: شهرداری اصفهان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده جدید را به ناوگان حمل‌ و نقل درون شهری خود اضافه کرد همچنین در مورد مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس عادی و BRT فعالیت‌های خوبی داشته است اما با توجه به موضوع افزایش قیمت‌ها در حال حاضر تا حدودی سرعت کار در این زمینه کاهش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص فعالیت مراکز مشاوره ازدواج تصریح کرد: وظیفه بهزیستی در برگزاری آموزش‌های قبل از ازدواج تنها تعریف مسیر و ارائه بستر آشنایی با خدمات مشاوره است و حتما نباید بهزیستی این خدمات را رایگان ارائه دهد چرا که در کل استان ۲۰۰ مرکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت هستند و قطعا نمی‌توانیم سالانه ۳۲ هزار ازدواج را به صورت رایگان مشاوره قبل از ازدواج انجام دهیم.

فرشاد به فعالیت ۲۵ مرکز مشاوره تخصصی در موضوعات مختلف در سطح استان اصفهان اشاره کرد و گفت: بهزیستی برای مددجویان گروه هدف خود تنها خدمات کم‌هزینه و یا در برخی موارد رایگان ارائه می‌دهد و تلاش بهزیستی باعث افزایش مشاوره ازدواج از دو به شش ساعت شده است که این امر تنها با هدف حساس‌سازی زوجین به موضوع مشاوره بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۸۶۰ نفر برای انجام مشاوره قبل از ازدواج به مراکز بهزیستی استان اصفهان مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مشاوره ژنتیک طی پنج سال گذشته با رشد و بودجه خوبی مواجه بوده است، افزود: ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارد که بیشترین یارانه بهزیستی نیز به این امر اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص لزوم تحقق قانون استخدام سه درصدی معلولان در دستگاه‌ها تصریح کرد: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در اردیبهشت‌ماه امسال تصویب شد تکلیف دستگاه‌ها استخدام سه درصدی از معلولان بوده است و اگر دستگاهی به این مصوبه قانونی عمل نکند بهزیستی مدعی قانونی آنها خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به افراد در معرض آسیب گفت: باید به افراد در معرض آسیب بیش از آسیب‌دیدگان اجتماعی توجه کرد تا این گروه به آسیب دیده تبدیل نشوند؛ همچنین بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته هم وجود داشته اما گزارش نمی‌شده است و اکنون افزایش گزارش‌ها نشانگر اعتماد مردم به اورژانس اجتماعی است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.