تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۵۶
کد خبر : 32362

قاضی؛ حمامی به وسعت تاریخ

قاضی؛ حمامی به وسعت تاریخ

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایسنا:حمام قاضی که به عنوان حمام دوقلو نیز شناخته می‌شود اولین حمام احیاشده در ایران است که با کاربری اصلی در اصفهان فعالیت می‌کند. در دوره صفویه و توسط یکی از حاکمان اصفهان دستور ساخت یک مجموعه شامل مسجد، حمام و بازار در منطقه شهشهان اصفهان به قاضی شهر

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایسنا:حمام قاضی که به عنوان حمام دوقلو نیز شناخته می‌شود اولین حمام احیاشده در ایران است که با کاربری اصلی در اصفهان فعالیت می‌کند.

در دوره صفویه و توسط یکی از حاکمان اصفهان دستور ساخت یک مجموعه شامل مسجد، حمام و بازار در منطقه شهشهان اصفهان به قاضی شهر داده شد که پس از ساخت، آن‌ها را به عنوان مجموعه قاضی می‌شناختند. بازار این مجموعه شامل چند حجره بود و بین مسجد قاضی و حمام قاضی قرار داشت. این حمام که در محله شهشهان و در بازارچه قاضی قرار دارد دارای بخش‌های مختلفی از جمله گرمخانه، سربینه، خزینه و حوضچه است و تمام این قسمت‌ها به همان شکل اصلی بازسازی شده و هنر و معماری اصیل ایرانی و اسلامی را نمایان می‌کند.

ضمن اینکه در همه قسمت‌های آن هنر کاشیکاری و معماری اصیل ایرانی به چشم می خورد و صندلی‌های چوبی کنده کاری شده نیز از دیگر هنرهای جالب توجه در این حمام است. حمام قاضی در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۸ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید و توسط سازمان مسکن و شهرسازی وقت خریداری و بعد از مرمت در سال ۹۸ با رویکرد احیا و بازآفرینی فرهنگ اصیل حمام ایرانی به روی عموم گشوده شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.