تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد خبر : 3318

مخالف تکنولوژی نیستیم اما قانونمند

مخالف تکنولوژی نیستیم اما قانونمند

پایگاه خبری دنیای اسرار منوچهری در گفتگو با ایمنا: مخالف تکنولوژی نیستیم اما قانونمند «اسنپ» و «تپسی» پدیده‌های نوظهور حمل و نقل این روزها به کابوس شب‌های رانندگان تاکسی‌ تبدیل شده است. به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایمنا، حدود دو سال پیش تاکسی‌های اینترنتی پا به عرصه حمل و نقل شهرها گذاشت و به دلیل

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

منوچهری در گفتگو با ایمنا:

مخالف تکنولوژی نیستیم اما قانونمند

«اسنپ» و «تپسی» پدیده‌های نوظهور حمل و نقل این روزها به کابوس شب‌های رانندگان تاکسی‌ تبدیل شده است.

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایمنا، حدود دو سال پیش تاکسی‌های اینترنتی پا به عرصه حمل و نقل شهرها گذاشت و به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن خیلی زود جای خود را در بین شهروندان پیدا کرد، اما این پدیده‌های نوظهور به رقیب اصلی رانندگان تاکسی تبدیل شده‌اند. درحالی‌که تاکسی‌های اینترنتی با ظاهر تاکسی‌های شخصی و رانندگانی موبایل به دست در شهر اصفهان مشغول به حمل‌ و نقل مسافر هستند، رانندگان تاکسی‌ از تأمین معیشت خانواده خود نگرانند.

در این فرصت به منظور بررسی موضوع فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، قانونمند بودن و نظارت بر فعالیت آنها، همچنین بیمه و دغدغه‌های تاکسیرانان گفت و گویی را با «هادی منوچهری» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

امروزه با تاکسی‌های مختلفی در شهر به عنوان «تاکسی اینترنتی» رو به رو هستیم. نحوه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی چگونه است و جایگاه این وسیله‌های شخصی اینترنتی در تاکسیرانی شهر کجاست؟

نمی‌توان به این فعالیت‌های اینترنتی واژه «تاکسی» را اطلاق کرد چرا که تاکسی و تاکسیرانی تعریف مشخص و دقیق در حوزه حمل و نقل دارد، از این رو «مسافربرهای شخصی اینترنتی» را نزدیک‌ترین عنوان به جای تاکسی‌های اینترنتی می‌دانم. بنابراین معتقدم نباید عنوان تاکسی‌های اینترنتی را استفاده کنیم، زیرا آنها در واقع مسافربرهای شخصی اینترنتی هستند.

این مورد یک پدیده جدید است که طی دو سال اخیر در کشور به وجود آمده و بر اساس مواد قانونی به هیچ عنوان مجوزی از سوی سازمان‌های مدیریت و نظارت بر تاکسیرانیهای کشور برای این مسافربرهای شخصی اینترنتی صادر نمی‌شود.

مجوزهای در اختیار این شرکت‌ها توسط دستگاه‌های دیگر همچون سازمان صنعت و معدن یا معاونت علمی ریاست جمهوری صادر شده این در حالی است که فعالیت آنها به فعالیت رانندگان تاکسی آسیب زده است. البته در این راستا اقداماتی در حال انجام است و شیوه نامه‌ای در حوزه حمل و نقل عمومی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال تدوین است که در انجام این فرایند سازمان‌های مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی دخالت داشتند.

در واقع اصفهان جزء فعال‌ترین شهرهایی است که به این موضوع کمک کرد و امیدواریم با تصویب این شیوه‌نامه و عمل به آن، نسبت به تحت کنترل درآوردن و رقابتی کردن درست فعالیت‌ها در این حوزه اقدام شود.

در حال حاضر راننده تاکسی از نظر عملکرد، ایمنی، سلامت، نرخ کرایه و سایر موارد دیگر تحت کنترل است و تاکسی‌رانان از فعالیت رانندگان شخصی اینترنتی بحق گلایه‌مند هستند.

آیا سازمان‌ تاکسیرانی کشور نیز با این نوع وسیله‌های شخصی اینترنتی مخالف است؟

مجموعه مدیریت حمل و نقل عمومی با تکنولوژی و تاکسی اینترنتی مخالف نیستند اما با مسافربرهای شخصی اینترنتی بدون کنترل و نظارت مخالف است. هیچ کس نمی‌تواند با پدیده های نوظهور همراه با تکنولوژی برخورد کند، اما قانونمندکردن آنها و تلاش در جهت اینکه تاکسیران هم از تکنولوژی‌های به روز استفاده کند، در دستور کار است.

 یکی از طرح‌هایی که طی چند سال گذشته در سازمان اجرا شد، نصب سامانه هوشمند تاکسی بود، اما این طرح نتوانست رضایتمندی مردم و رانندگان را کسب کند، نظر شما راجع به این طرح چیست؟

یکی از دغدغه‌های تاکسیرانی شهرداری اصفهان سامانه هوشمند تاکسی است. مطالعات طرح سامانه هوشمند تاکسی از سال ۸۹ انجام و نصب سامانه بر روی تاکسی‌ها از سال ۹۱ آغاز شد و بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سامانه تا دو سال قبل بر روی تاکسی‌های شهر نصب شد.

 

این طرح که با هدف جمع کردن روش سنتی روادید مالی و محاسبه دقیق کرایه تاکسی اجرا شد، به دلیل نبود سیستم اندروید در آن زمان و موارد مختلف دیگر نتوانست موفقیت خوبی را کسب کند. از این رو سامانه های جدید وارد شد و سامانه هوشمند تاکسی آن‌گونه که شهروندان، رانندگان و متولیان حمل و نقل انتظار داشتند پیاده سازی نشد و به معضل و دغدغه‌ای برای رانندگان تبدیل شد.

بنابراین پنج سناریو طی چند هفته اخیر برای رفع مشکل سامانه‌های هوشمند توسط سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان آماده و به کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر ارایه شده که امیدواریم با حمایت کمیسیون حمل و نقل و انتخاب یکی از سناریوهای پیشنهادی شاهد رفع مشکل و رضایتمندی مردم و تاکسی‌داران شهر در سال جاری باشیم.

در خصوص قیمت سامانه هوشمند تاکسی که عده ای از رانندگان سه میلیون تومان عنوان می‌کنند، باید بگویم که قیمت واقعی سامانه زمانی که نصب شد کمی کمتر از دو میلیون تومان بود، اما به دلیل اینکه برخی رانندگان از تسهیلات بانکی استفاده کردند این رقم به سه میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

یکی از دغدغه های اصلی تاکسیرانان، بیمه است چه اقداماتی در این ارتباط انجام شده است؟

بیمه رانندگان از دغدغه‌های اصلی و مهم حمل و نقل شهری است. طرح بیمه تامین اجتماعی به صورت ویژه برای حوزه حمل و نقل عمومی در سراسر کشور از سال ۸۷ آغاز و مقرر شد از محل صرفه جویی قانون هدفمند کردن یارانه ها ۵۰ درصد برای کمک به بیمه شوندگان و ۵۰ درصد مابقی توسط رانندگان پرداخت شود. این طرح تا سال ۹۴ نیز ادامه داشت، طی این سال‌ها حدود هشت هزار و ۳۰۰ نفر از رانندگان تاکسی در این طرح ثبت نام و شرکت کردند.

در سال ۹۴ به دلیل انجام نشدن تعهدات مالی که قرار بود از سوی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، ثبت نام برای افراد جدید متوقف شد، اما افرادی که ثبت نام کرده بودند تحت تاثیر آن قرار نگرفتند و در حال حاضر بیمه افرادی که ثبت نام کرده بودند، با مذاکرات انجام شده توسط تاکسیرانی اصفهان و دیگر شهرها همچنین همراهی نمایندگان مجلس در سطح ملی همچنان برقرار است.

در گام بعدی با تلاش سازمان تاکسیرانی‌های سراسر کشور، اتحادیه تاکسی داران کشور و مساعدت سازمان برنامه و بودجه به سمتی می رویم که تا چند ماه آینده بار دیگر ثبت نام از رانندگان جدید برای برخورداری از بیمه آغاز شود.  این پروژه، ملی و فرا استانی بوده و در اختیار تاکسیرانی شهرها نیست و نیاز به مصوبات ملی دارد که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر برای رانندگان بیفتد.

امکان واگذاری و تبدیل پلاک تاکسی‌ها وجود دارد؟

تبدیل پلاک‌های تاکسی به شخصی تابع قوانین راهور است و از مواردی است که در حال پیگیری هستیم؛ هر زمان نتیجه حاصل شد، خروجی اقدامات را اطلاع رسانی خواهیم کرد. شاید از طریق اصلاح برخی قوانین بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

آیا رانندگان تاکسی قبل از ورود به این سازمان آموزش می بینند؟ 

آموزش یکی دیگر از دغدغه‌های تاکسیرانی اصفهان به شمار می‌رود. هر راننده‌ای که قرار است به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود، الزاماً تحت آموزش در حوزه‌های مختلفی همچون ایمنی، ترافیکی، نحوه برخورد با شهروندان و حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد و سپس وارد سیستم می شود.

نکته مهم اینکه با ظهور پدیده‌های اینترنتی نیاز است نگاه تاکسی‌رانان، توانمندسازی هر چه بیشترخودشان باشد، البته سازمان تاکسیرانی نیز جلسات آموزشی برای ارتقاء عملکرد رانندگان برگزار می‌کند. در سال‌های قبل مکاتبه‌ای با اتاق بازرگانی انجام شده که بر اساس آن رانندگانی که در بخش خاصی از شهر ارتباط بیشتری با گردشگران داشته اند، انتخاب و بر اساس پروژه‌های زمان‌بندی شده تحت آموزش قرار گیرند. برگزاری این دوره‌ها توانایی رانندگان برای ارایه خدمات به گردشگران خارجی را افزایش خواهد داد.

برای رفاه و مزایای رانندگان تاکسی چه برنامه‌ای دارید؟ آیا تعاونی برای آنها تشکیل شده است؟

در ارتباط با بحث مزایا، تعاونی ها در شهرهای مختلف سراسر کشور متولی ارایه این خدمات هستند و تاکسیرانی‌ها بخش مدیریت و نظارت را بر عهده دارند.

قرار نیست تاکسیرانی وارد ارایه اینگونه خدمات شود، اما با این حال شهرداری و تاکسیرانی برنامه‌هایی برای آنها در نظر گرفته و در واحد رفاهیات در این زمینه فعالیت کرده است که رانندگان می‌توانند با مراجعه به واحد رفاهیات سازمان تاکسیرانی اصفهان از خدمات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

راه‌های ارتباطی با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان شامل تلفن رسیدگی به شکایات ۳۵۶۸۸۱۰۰ و سامانه پیامک رسیدگی به شکایات ۱۰۰۰۸۵۹۰ وکانال ارتباطی تاکسی خبر (TAxikhabar)است که شهروندان می توانند در صورت نیاز تماس بگیرند.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.