تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
کد خبر : 6538

مدیرعامل سایپا: پیامد قیمت گذاری دستوری زیان سنگین خودروسازان است

مدیرعامل سایپا: پیامد قیمت گذاری دستوری زیان سنگین خودروسازان است

مدیرعامل سایپا: پیامد قیمت گذاری دستوری زیان سنگین خودروسازان است مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه قیمت گذاری خودرو در بیشتر کشورها توسط بنگاه ها انجام می شود، گفت: نظام قیمتگذاری دستوری، سالیانه زیان هنگفتی متوجه خودروسازان می کند. دنیای اسرار:«محمدرضا سروش» در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ضرورت آزادسازی قیمت

Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامل سایپا: پیامد قیمت گذاری دستوری زیان سنگین خودروسازان است


مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه قیمت گذاری خودرو در بیشتر کشورها توسط بنگاه ها انجام می شود، گفت: نظام قیمتگذاری دستوری، سالیانه زیان هنگفتی متوجه خودروسازان می کند.

دنیای اسرار:«محمدرضا سروش» در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ضرورت آزادسازی قیمت خودروها و تعیین قیمت مطابق نرخ روز اشاره کرد و افزود: نظام قیمتگذاری دستوری، سالیانه زیان هنگفتی متوجه خودروسازان می کند که پیامد آن «تاثیر منفی بر ساختار شرکت های خودروساز و کیفیت محصولات تولیدی» است.
وی پیشتر گفته بود، مقایسه قیمت خودرو، آپارتمان و سکه بهار آزادی در سالیان گذشته نشان از کاهشی بودن سهم خودرو در سبد خانوار است؛ نکته ای که همواره مورد غفلت بعضی از کارشناسان و افکار عمومی قرار گرفته است.

** صادرات سایپا
سروش در ادامه خاطرنشان کرد: عمده صادرات گروه سایپا محصولات پراید و تیباست که به عراق و سوریه صادر می شود.
وی بیان داشت: این گروه خودروسازی تاکنون ۱۶۰ هزار دستگاه پراید به عراق صادر کرده و باوجود رقبای چینی و کره ای در بازار آزاد این کشور، حضور موفقی داشته است.
مدیرعامل سایپا گفت: پراید در بازار عراق با قیمت هفت هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می رسد و «مزیت قیمتی» عامل اصلی استقبال عراقی ها از این خودرو بوده است.

** همکاری با صنایع دفاع
وی درخصوص همکاری این گروه خودروسازی با وزارت دفاع بویژه برای ساخت یی.سی.یو (ECU – کامپیوتر خودرو) خاطرنشان کرد: پتانسیل فنی، دانشی و عملیاتی بسیار خوبی در صنایع دفاعی کشور وجود دارد و بتازگی براساس تفاهم این گروه با صنایع دفاع، مقرر شد همکاری های بیشتری در داخلی سازی قطعات وارداتی انجام شود.
سروش گفت: این همکاری شامل قطعات و مجموعه هایی می شود که موجب کاهش روند تولید خودرو در ماه های گذشته شده بودند؛ امیدواریم با قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری صنایع دفاع بتوانیم انواع قطعات الکترونیکی و مکانیکی مورد نیاز را داخلی سازی کنیم.

** امکان داخلی سازی محصولات رنو
وی درباره امکان داخلی سازی محصولات رنو با خروج این شرکت از ایران به دلیل تحریم ها نیز گفت: زنجیره تامین رنو تحت اداره و مدیریت شرکت رنوپارس است؛ با توجه به خروج رنو از کشورمان، گروه سایپا با زنجیره تامین داخلی آنها ارتباط داشته و بخشی از قطعات مورد نیاز خود را تامین می کند.

** واردات قطعه به جای داخلی سازی
وی در ادامه درخصوص غفلت از داخلی سازی و روی آوردن به واردات قطعات در سال های گذشته گفت: بروز رسانی سالیانه نرخ ارز بین نرخ تورم داخلی و بین المللی، حافظ رقابت پذیری بنگاه های تولیدی داخلی با بازار جهانی است.
به گفته سروش، این مهم هرچند در برنامه های مختلف توسعه کشور مطرح شده بود اما تاکنون عملیاتی نشده است.
وی بیان داشت: این موضوع سبب شده تا در سال های گذشته تعدادی از قطعه سازان به بازارهایی همچون چین مراجعه کرده و به جای تلاش برای ارتقای داخلی سازی و خودکفایی، محصولات چینی را وارد کشور کنند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در عین حال خاطرنشان کرد: اصلاح نرخ ارز و محدودیت های بین المللی ایجاد شده برای کشور به گونه ای است که امروز باید از همه امکانات، ابزارها و راه حل ها برای تامین نیازهایمان استفاده کنیم.

** وضعیت نیروی انسانی در سایپا
سروش درباره وضعیت نیروی انسانی در این مجموعه خودروساز نیز اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته نیروی انسانی در این گروه خودروسازی مطابق با نیاز رشد نکرده است.
وی تاکید کرد: سیاست های منابع انسانی نیازمند کار کارشناسی دقیق است؛ «با این حال گروه سایپا تاکنون با وجود همه محدودیت ها در این حوزه اقدام جدی نداشته است».
به گزارش ایرنا، تا پایان آذرماه امسال ۳۲۸ هزار و ۳۵۵ دستگاه خودرو در گروه سایپا تولید شد که نسبت به پارسال ۳۰٫۳ درصد کاهش نشان می دهد.

منبع:ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.