تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 31522

مقارنه ناهید و زُحل در محاصره آلودگی هوا

مقارنه ناهید و زُحل در محاصره آلودگی هوا

 چندین رویداد نجومی از جمله مقارنه سیاره‌های ناهید و زحل در هفته نخست بهمن امسال در آسمان شب اتفاق می‌افتد اما بدلیل آلودگی شدید هوا، شانس تماشای آنها در شهرهای بزرگ و صنعتی کشورمان بسیار کم است.

Print Friendly, PDF & Email

پدیده‌های نجومی هفته نخست بهمن

مقارنه ناهید و زُحل در محاصره آلودگی هوا

 چندین رویداد نجومی از جمله مقارنه سیاره‌های ناهید و زحل در هفته نخست بهمن امسال در آسمان شب اتفاق می‌افتد اما بدلیل آلودگی شدید هوا، شانس تماشای آنها در شهرهای بزرگ و صنعتی کشورمان بسیار کم است.

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایرنا:بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور تا پایان این هفته در اغلب کلانشهرها، افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا و در شهرهای پُرجمعیت نیمه شمالی کشور نیز کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس و مُدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امشب نزدیکترین حالت مقارنه سیاره های ناهید(زُهره) و زُحل (کیوان) در آسمان اتفاق می‌افتد که با چشم غیرمُسلح قابل مشاهده است اما بدلیل آلودگی هوا و غبار در شهرهای بزرگ و صنعتی، احتمال رویت آن پایین است.

حسام لطفی با بیان اینکه همنشینی ناهید و کیوان تا پنجشنبه این هفته وجود دارد، افزود: در شب‌های آینده فاصله بین ۲ سیاره مقداری افزایش می‌یابد و از نیم به چهار درجه می رسد.

این کارشناس نجوم با بیان‌اینکه برای رصد این پدیده باید به سمت غرب و جنوب غرب آسمان نگریست، گفت: زمان غروب زُهره و زُحل تا ۱۹ و ۱۰ دقیقه است و علاقه‌مندان از زمان غروب خورشید تا این ساعت می‌توانند این پدیده را در فضای عاری از آلودگی هوا و غبار، تماشا کنند.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده نجومی برای عکاسی، گزینه بسیار مناسبی است و علاقه‌مندان به رصد و تصویربرداری از این پدیده باید به فضاهای خارج از شهر با کمترین آلودگی نوری و بدون غبار، عزیمت کنند.

وی، هلال ماه نو(رجب) را نیز از پدیده‌های نجومی این هفته عنوان و خاطرنشان کرد: امشب هلال ماه نو رجب با میزان روشنایی ۰.۸ درصد از زمان غروب خورشید تا ساعت ۱۸ و ۴ دقیقه اتفاق می‌افتد.

لطفی اضافه کرد: بدلیل زمان بسیار کوتاه این پدیده و روشنایی بسیار کم آن، به این هلال ماه “بحرانی” گفته می‌شود و با تلسکوپ باید آن را رصد کرد.

این کارشناس نجوم با بیان اینکه روشنایی ماه، فردا شب بیشتر می‌شود و به ۴.۶ درصد می‌رسد، اظهار داشت: فردا شب(دوشنبه) پدیده همنشینی زُهره، زُحل و ماه اتفاق می‌افتد که این پدیده نیز از زیبایی خاصی برخوردار است.

وی، این پدیده را نیز گزینه خوبی برای تصویربرداری دانست و افزود: برای تماشای این پدیده نیز باید به سمت جنوب غرب آسمان نگاه کرد هرچند ارتفاع آنها نسبت به خط افق، پایین است.

به گزارش ایرنا، مُقارنه یا همنشینی در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جِرم آسمانی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که در کنار هم دیده شوند.

زُهره یا ناهید، دومین سیارهٔ منظومهٔ خورشیدی است و پس از ماه، درخشانترین جِرم آسمانی طبیعی است که هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود.

زُحَل یا کیوان، بعد از سیارهٔ مشتری، دومین سیارهٔ بزرگ منظومهٔ خورشیدی و ششمین سیارهٔ نزدیک به خورشید است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.