تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 10561

نشست صمیمانه فرماندهان ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس بااصحاب رسانه به مناسبت روز سوم خرداد

نشست صمیمانه فرماندهان ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس  بااصحاب رسانه به مناسبت روز سوم خرداد

نشست صمیمانه فرماندهان ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس بااصحاب رسانه به مناسبت روز سوم خرداد به گزارش دنیای اسرار:رضا صفری رئیس بسیج رسانه استان اصفهان در نشست صمیمی رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان بسیج رسانه در نظر دارد سلسله نشست‌هایی با رزمندگان و فرمانده‌های دفاع مقدس برگزار کند؛ با

Print Friendly, PDF & Email

نشست صمیمانه فرماندهان ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس بااصحاب رسانه به مناسبت روز سوم خرداد

به گزارش دنیای اسرار:رضا صفری رئیس بسیج رسانه استان اصفهان در نشست صمیمی رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان بسیج رسانه در نظر دارد سلسله نشست‌هایی با رزمندگان و فرمانده‌های دفاع مقدس برگزار کند؛ با توجه به در پیش بودن روز آزادسازی خرمشهر، روز حماسه و ایثار، بنا را بر این گذاشتیم در جمع رزمندگان و فرمانده‌های ۸ سال دفاع مقدس باشیم و بتوانیم از نقطه نظرات و مطالبی را که در حال حاضر جامعه به آن نیازمند است را بهره گیریم.
رضا صفری تصریح کرد: امروز بیش از هرزمان دیگر دشمن به میدان آمده و برای به زمین زدن ایران اسلامی هر آنچه دارد به میدان آورده است. بر این اساس، امروز بیش از گذشته نیاز به روحیه ایثار و مقاومت و سلحشوری در جامعه داریم؛ روزگار ما به گونه‌ای است که باید با استفاده از این انگیزه‌ها و باوری که از دوران هشت سال دفاع مقدس به یادگار مانده، به جنگ دشمنی برویم که نوع دشمنی‌اش را تغییر داده است.

سید احمد موسوی فرمانده سابق اطلاعات عملیات لشکر ۱۴ امام حسین(ع) با اشاره به حضورش در عملیات بیت‌المقدس ابراز داشت: طی سلسله عملیات‌هایی در شروع سال دوم جنگ و از مهرماه ۶۰ تا خرداد ۶۱، چهار عملیات مهم صورت گرفت که با تغییر فرماندهی کل قوا همراه بود.

وی با تأکید بر وحدت بین ارتش و سپاه پس از تغییر فرماندهی ادامه داد: عملیات‌هایی تحت عنوان ثامن الائمه برگزار و در طی عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس اراضی جنوب کشور آزادسازی شد.

سید احمد موسوی اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس یکی از مهمترین و پیروزمندانه ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود و دشمن کاملاً واقف بود که رزمندگان ایران قصد آزادسازی خرمشهر را دارند. موفقیت‌آمیز بودن عملیات سترگ بیت‌المقدس و این پیروزی در شرایط بسیار خوبی در سوم خرداد فراهم شد؛ اما متأسفانه جریان‌هایی را راه انداخت به نوعی که اگر چنانچه عملیات‌های پس از آزادسازی خرمشهر بلافاصله پس از فتح خرمشهر صورت می‌گرفت با هزینه کمتری به پیروزی می‌رسیدیم.

موسوی اضافه کرد: اگر امروز ایران دارای این قدرت نظامی بی‌بدیل است به این دلیل است که همواره خودکفا بوده‌ایم و برای ساخت تجهیزات نظامی روی پای خود ایستادیم که این الگوی موفق در همه عرصه‌ها می‌تواند برای ما در راه پیروزی، موفقیت و مقاومت در برابر دشمنان مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: اگر بخواهیم ضعف نشان دهیم و بگوییم دشمن قوی‌تر است که در دفاع مقدس هم باید شکست می‌خوردیم، برآورد ما در خرمشهر این بود که ۴ خط مجهز دژ در برابر خود داشتیم و برای همین صدام گفت اگر خرمشهر را گرفتید کلید بصره را به شما می‌دهیم، ما باید حواسمان جمع باشد که بهانه بی خود به دست دشمن ندهیم. ما باید روحیه مقاومت داشته باشیم و از شهادت نترسیم، کسی که از شهادت بترسد رزمنده نیست، در زمان دفاع مقدس حدود ۲ درصد جامعه ای که می‌توانست بجنگد در جبهه حضور پیدا کردند و امروز درصد بالایی از جوانان ما به دنبال دفاع از آرمان‌های این میهن اسلامی هستند. امروز پایگاه خارج از کشور ما قوی‌تر از داخل کشور است، فشار اصلی دشمن هم به همین دلیل است که نفوذ و پایگاه‌هایی که در نزدیکی دشمن داریم را از دست دهیم.

موسوی گفت: در جنگ ندای رزمندگان با امام راحل یکی بود و در فتح خرمشهر شهید حاج احمد کاظمی پس از پیروزی در خرمشهر پشت بی سیم گفت که خدا خرمشهر را آغاز کرد، همان صحبتی که امام راحل فرمودند، خداوند در قرآن گفته مرا یاری کنید تا شما را یاری کنم، وظیفه ما این بود که برویم و نترسیم اما آنکه به نتیجه می‌رساند خدا بود.

سردار محمدتقی امینی فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف در نشست صمیمانه فرماندهان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس با اصحاب رسانه پیرامون وقایع فتح خرمشهر اظهار داشت: پیش از عملیات بیت‌المقدس یا همان فتح خرمشهر عملیات‌های مهمی همانند طریق‌القدس و فتح‌المبین را داشتیم. از جایی که صدام فکرش را هم نمی‌کرد در فتح خرمشهر شکست خورد و نزدیک به ۱۹ هزار اسیر گرفتیم، این برگ زرینی در تاریخ جنگ ما بود، همین موضوع شد که پس از عملیات خرمشهر سازمان‌های بین‌المللی پا پیش گذاشتند تا آتش‌بس صورت گیرد، آن‌ها دیدند صدام در حال سقوط است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا جنگ پس از قطعنامه هم ادامه پیدا کرد، تصریح کرد: ما عملیات‌های مهمی داشتیم که بیت‌المقدس سرآمد آن‌ها شد،  سال ۶۷ جنگ تمام شده بود و آتش‌بس اعلام شد اما صدام که خود را شکست خورده می‌دید حمله شدیدی را صورت داد.

امینی بیان کرد: در حمله گسترده عراق پس از قطعنامه آن‌ها جاده اهواز را گرفتند، غیرقابل اعتماد بودن صدام را در این جریان دیدیم، آنها جاده اهواز را تصرف کردند و قصد داشتند خرمشهر را محاصره کنند عهد و صحبت دشمن ما قابل اعتماد نبود.

وی گفت: اگر اعتماد می‌کردیم نسل امروز به ما می‌گفتند زمانی که قدرت داشتید چرا صلح برقرار کردید، ما باید جاهایی را در عراق تصرف می‌کردیم تا برگ برنده داشته باشیم، البته اگر ما بلافاصله بعد از خرمشهر داخل عراق می‌رفتیم هم نیروی لازم را داشتیم و هم دشمن سردرگم بود که به دلایل نظامی و سیاسی این کار صورت نگرفت.

فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف اظهار داشت: در آن زمان ما تحریم نظامی بودیم و سپاه که هیچ وسیله زرهی نداشت، لشکرهای زرهی سپاه پس از عملیات فتح المبین نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ تانک گرفتند که همان پایه و اساس لشکر شد. ارتش عراق در خاورمیانه یک ارتش زرهی کامل بود و عراق نزدیک ۵ هزار ۴۰۰ تانک و نفربر داشت و در مقابل ما هیچ چیزی نداشتیم، البته ارتش هم تعدادی تانک زرهی داشت، شب دوم عملیات زمانی که به جاده خرمشهر و اهواز رسیدیم بین ما و عراقی‌ها ۱۰ متر جاده بود.

امینی خاطرنشان کرد: عراقی‌ها ۲ تیپ زرهی در مقابل ما داشتند و نیروی هوایی آن‌ها را حمایت می‌کردند، اما معنویتی که بچه‌های ما داشتند مقاومت کردند و آن‌ها را عقب نشاندند اما به لطف تحریم‌های نظامی که از ابتدای جنگ صورت گرفت امروز امکاناتی بسیاری داریم. ما اگر از روز اول هم اقتصادی تحریم می‌شدیم مشکلات امروز را نداشتیم، در بخش نظامی از روز نخست تحریم بودیم و به دنبال کسب توانمندی در این زمینه رفتیم، متاسفانه در مسائل اقتصادی یک موضوع که تحریم شود کشور دچار مشکل می‌شود.

فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف درباره رشادت مردم اصفهان به ویژه منطقه فلاورجان بیان کرد: لشکر ۸ نجف از نجف آباد، مبارکه، کاشان، داران، فریدونشهر و فلاورجان بود، بچه‌های اصفهانی شجاع هستند و مدیریت و گذشت خوبی دارند، در عملیات آزادسازی خرمشهر ۳ تیپ ۸ نجف اشرف، ۲۵ کربلا و ۱۴ امام حسین(ع) از اصفهان حضور داشتند و این در حالی بود که هیچ استانی ۳ تیپ نداشت. اغلب عملیات‌های سخت برای این ۳ تیپ بود و هیچکس نمی‌تواند شجاعت مردم قهدریجان و فلاورجان را انکار کند، قطعا این شجاعت و رشادت آن‌ها فراموش نشدنی است.

حسن بهرامی جانشین بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان در نشست صمیمانه فرماندهان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس با اصحاب رسانه پیرامون وقایع فتح خرمشهر اظهار داشت: باید در فتح خرمشهر ۲ نکته بسیار مهم را در نظر گرفت، نخست اینکه در جنگ چندین شهر گرفته شد اما چرا خرمشهر مهم بود و بحث دوم دلایل پیروزی است که چرا ما در خرمشهر به پیروزی رسیدیم.

وی افزود: اگر به اسناد جنگ مراجعه کنیم می‌بینیم که چند روز قبل همه به ایران توصیه می‌کنند که نمی‌توانید خرمشهر را تصرف کنید و باید به صدام باج دهید و جنگ را تمام کنید، اما اراده ایرانی سبب شکست صدام شد و این تز که جنگ نباید برنده داشته باشد از جایی بود که ایران خرمشهر را بازپس گرفت و دیدند صدام شکست خورده است.

جانشین بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که جنگ آغاز شد نخستین قطعنامه را می‌دهند و تا زمانی که دشمن در خاک ما بود سازمان ملل و مجامع بین‌المللی در سکوت محض بودند و زمانی که خرمشهر از دست دشمن در می‌آید سازمان ملل بلافاصله قطعنامه دوم را صادر می‌کند که باید جنگ را تمام کرد.

وی تصریح کرد: دشمنان سعی دارند بگویند ایران اشتباه کرد که پس از فتح خرمشهر جنگ را ادامه داد و می‌توانست جنگ به پایان برسد و ۸ سال طول نکشد، از روز نخست تا پایان جنگ نظر جمهوری اسلامی ۳ شرط بوده، شرط اول اینکه تا زمانی که یک سرباز اجنبی در خاک ماست از صلح و آتش بس صحبت نکنید. شرط دوم این است که باید متجاوز مشخص شود که امروز نسل دوم و سوم و چهارم انقلاب دنبال تجاوزگر نباشند، ما جنگ را شروع نکرده بودیم، همان هایی که پول به صدام دادند در پایان اعلام کردند که صدام حسین متجاوز است. شرط سوم ایران این بود که هر کس متجاوز شد خسارت طرف مقابل را بدهد که خواسته زیادی نبود، نکته جالب این است که ایران نگفت صدام را متجاوز اعلام کنید بلکه گفت متجاوز باید اعلام شود و ایران مطمئن بود که خود متجاوز نیست.

جانشین بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان اظهار داشت: دنیا ممکن بود شرط نخست را بپذیرد، بحث سوم را هم امکان پذیرش داشت، اما شرط دوم را حاضر نبود به هیچ وجه بپذیرد، اگر می‌گفتند صدام متجاوز است، صدام نیز می‌گفت آلمان، شوروی، فرانسه و آمریکا مقصر هستند و همه را به پایین می‌کشید.

وی افزود: ما نمی‌توانستیم به صدام اعتماد کنیم، آتش بس معنایش این است که دشمن هر جا هست اسلحه‌اش را همانجا زمین بگذارد، دنیا پیشنهاد آتش بس داده اما پس از خرمشهر هم ۳ هزار کیلومتر از کشور باز هم در دست آن ها بود، اسرائیل سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را گرفت و پیشنهاد آتش بس دادند و  اکنون نزدیک ۶۰ سال در آن جا مستقر است.

بهرامی خاطرنشان کرد: زمانی که دشمن در خاک شماست آتش بس اشتباه محض است، صدام هم به هیچ چیز پایبند نیست و باید با زبان خودش با او صحبت می‌کردیم، اگر آتش بس را می‌پذیرفتیم صدام در خاک ما بود و این به ضرر ما بوده، مسئله اصلی این بود که ما پس از خرمشهر در موضع قدرت بودیم.

وی تصریح کرد: گرفتن خرمشهر شاید به عنوان نقطه عطف بود اما زمانی که به تاریخ ۲۵۰ سال گذشته ایران باز می‌گردیم نباید یک نکته را فراموش کنیم، ما در دفاع از کشور وضعیت خوبی نداشته‌ایم و هر کس چپ نگاه کرده گوشه‌ای کشور را گرفته و رفته، همین‌که در فتح خرمشهر این اراده هست که برابر دنیا ایستاده و شهر را پس بگیریم خود نقطه عطف است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا جنگ پس از قطعنامه هم ادامه پیدا کرد، افزود: دشمن ممکن بود بپذیرد از خاک ما کنار برود اما هیچ مرجع رسمی و قانونی که اعلام نکرد که جنگ را تمام کنید تا خسارت شما را بدهیم، حرف نخست ما این بود که یک نفر اجنبی داخل خاک ما نباشد. در حالی که پس از اعلام قطعنامه هنوز نیروهای عراق در کشور ما حضور داشتند و صدام هنوز  قابل اعتماد نبود، هیچ خسارتی به ما پرداخت نشده بود و اسرای ما در خاک عراق بودند.

بهرامی اظهار داشت: تنها چیزی که امروز ایران را در جنگ نظامی بالا آورده تکیه بر روی پای خودمان است، ایران در جنگ به این نتیجه رسید که باید روی پای خودش بایستد، در جنگ علمی و اقتصادی هم همین مسئله را داریم، باید روی پای خودمان بایستیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.