تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر : 14997

همکاری آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گازطبیعی

همکاری آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گازطبیعی

همکاری آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گازطبیعی مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، در نشست مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش استان در خصوص مصرفایمن و بهینه گازطبیعی نکاتی را مطرح و خواستار همکاری مجدد این ادارات در جهت فرهنگ سازی مصرف صحیح گاز شد. به گزارش دنیای اسرار، سید

Print Friendly, PDF & Email

همکاری آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گازطبیعی

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، در نشست مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش استان در خصوص مصرفایمن و بهینه گازطبیعی نکاتی را مطرح و خواستار همکاری مجدد این ادارات در جهت فرهنگ سازی مصرف صحیح گاز شد.

به گزارش دنیای اسرار، سید مصطفی علوی، در رابطه با پیشگیری از حوادث گاز گرفتگی با گاز منوکسید کربن حاصل از احتراق گاز طبیعی و حوادث ناشی از نشت و انفجارگاز، بیان داشت: دستگاه های اجرایی استان بویژه آموزش و پرورش می توانند در ترویج و توسعه فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گازطبیعی نقش بارزی ایفا نمایند.

مهندس علوی، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد جمعیت استان از گاز طبیعی بهره مند هستند و هم اکنون بیش از ۲۶ هزار کیلومتر شبکه و یک میلیون و ۱۰۰هزار انشعاب در سطح ۱۰۷ شهر و ۱۰۶۰ روستای استان اجرایی شده است افزود: این حجم از شبکه و انشعاب یک پتانسیل بزرگ ازحادثه است لذا همه مشترکین و آحاد جامعه می بایست با دقت بالا و رعایت نکات ایمنی، گاز طبیعی را مصرف نمایند.

وی، اطمینان از نصب دودکش با کلاهک H درپشت بام برای بخاری های گازی و آبگرمکن های گازی با رعایت فاصله مناسب آن از کولر، کنترل راه ورود و خروج هوا، اطمینان از نصب صحیح دودکش وسایل گاز سوز و بازبودن مسیر آن، استفاده از دودکش های استاندارد (باقطر مناسب وغیرآکاردئونی(، عدم استفاده از وسایل گاز سوز پخت و پز به منظور تامین گرمایش در فضای بسته را از نکات مهم در پیشگیری از حوادث گازگرفتگی بامنو کسید کربن عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با تاکید بر اینکه هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش استاندارد و مجزا ومجهز به کلاهک H  باشد گفت: همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز باید بازرسی و از ثبات آن اطمینان حاصل شود،مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک سمی و برگشت آن به داخل فضای منزل و منجربه گازگرفتگی و مرگ می شود.

مهندس علوی، توضیح داد: دودکش وسایل گاز سوز نباید از شیشه پنجره عبور کند. در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و افتادن دودکش وجود دارد،در صورتیکه دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده، باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره داشته باشد.

وی، افزود: آبگرمکن دیواری دو تا سه برابر یک آبگرمکن زمینی مصرف گاز دارد و در نتیجه اکسیژن موجود در فضای مسکونی را به سرعت مصرف کرده باعث کمبود اکسیژن و تولید گازسمی co می شود. بنابراین می بایست راه ورود هوای تازه باز باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، اطمینان از بسته بودن شیر های گاز در هنگامی که استفاده نمی شوند، استفاده از درپوش های مناسب برای مسدود نمودن انشعابات گاز بلا استفاده، استفاده از شیلنگ استاندارد مخصوص گاز با طول حداکثر ۱۲۰ سانتی متر برای اتصال وسیله گاز سوز به انشعاب گاز و بست فلزی استاندارد، استفاده از وسایل گازسوز دارای ترموکوپل، اطمینان از عدم وجود مواد اشتعال زا در مجاور شعله گازو دور بودن وسیله گاز سوز از مواد اشتعال زا مثل پرده و … را ازمهمترین نکات در پیشگیری از حوادث آتش سوزی و انفجار عنوان کرد و گفت: بیشتر حوادثی که اتفاق افتاده در اثربی توجهی به همین نکات ساده است.

مهندس علوی، تاکید کرد، در صورت احساس بوی گاز در محل، نباید چراغ برق یا هر وسیله برقی روشن شود و فوراً می بایست شیر اصلی گاز بسته و کلید اصلی برق نیز از بیرون منزل قطع شود، بلافاصله درها و پنجره ها را باز نموده و با استفاده از پارچه و حوله خیس گاز به بیرون از محل خارج شود و با مرکزامداد و فوریت های گاز یا آتش نشانی تماس گرفته شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.