تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر : 31958

همکاری مشترک اصفهان و پاکستان در حوزه‌های آب و کشاورزی

همکاری مشترک اصفهان و پاکستان در حوزه‌های آب و کشاورزی

به دنبال تشکیل کنسرسیوم سه جانبه اتاق بازرگانی اصفهان، اتاق بازرگانی ایران و بنیاد علمی اکو، هیاتی متشکل از عضو هیات نمایندگان و مدیر مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، دبیر این مرکز و رئیس دپارتمان کشاورزی مرکز ملی مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران از مراکز همتا در کشور پاکستان بازدید

Print Friendly, PDF & Email

به دنبال تشکیل کنسرسیوم سه جانبه اتاق بازرگانی اصفهان، اتاق بازرگانی ایران و بنیاد علمی اکو، هیاتی متشکل از عضو هیات نمایندگان و مدیر مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، دبیر این مرکز و رئیس دپارتمان کشاورزی مرکز ملی مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران از مراکز همتا در کشور پاکستان بازدید کرده و در جلسات شرکت کردند.
به گزارش دنیای اسرار: در روز دوم این سفر، هیئت ایرانی ضمن بازدید از بنیاد علمی اکو(ECOSF)، با سید کمیل طیبی رئیس و مدیران این بنیاد دیدار و گفتگو نمودند.
در این جلسه علاوه بر هماهنگی در خصوص برگزاری پنجمین جلسه هیأت امنای اکو در مورد همکاری‌های آتی از جمله اجرای پروژه‌های مشترک به ویژه در حوزه آب و کشاورزی بحث و تبادل نظر شد.
محمد صادقی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اصفهان در این جلسه ضمن تشریح فعالیت‌های دفتر مطالعات راهبردی آب و کشاورزی، مطالعه در خصوص امکان کشت فراسرزمینی در پاکستان و سایر زمینه‌های همکاری به ویژه در حوزه کشاورزی را مهم دانست و افزود: این سفر شروع فعالیت‌های مشترک بین بنیاد اکو و دفتر مطالعات راهبردی آب و کشاورزی است.
جلسه با موسسه اقتصاد توسعه پاکستان (PIDE)
در ادامه این سفر هیئت ایرانی از موسسه اقتصاد توسعه پاکستان (PIDE) بازدید کرد.
در این جلسه نادم الحق رییس موسسه اقتصاد توسعه به معرفی این موسسه پرداخت و گفت: PDIE یک موسسه تحقیقاتی و یک اتاق فکر سیاست عمومی است. این سازمان در سال ۱۹۵۷ توسط دولت پاکستان تأسیس شد.
وی ضمن معرفی انتشارات این سازمان افزود: پژوهش‌ها بر مطالعات استانی تمرکز دارد که می‌توان زمینه‌های همکاری هر استان را با استان اصفهان مشخص کرده و بر آن تمرکز داشت.
همچنین زهرا زمانی دبیر مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مطالعات واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان و مرکز مطالعات آب و کشاورزی، مطالعات مشترک در خصوص پتانسیل‌ها و معرفی ظرفیت‌های همکاری دو کشور را بسیار کاربردی و ضروری دانست.
وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های همکاری مشترک بین دفاتر مطالعات راهبردی آب و کشاورزی و PIDE انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک در سایر کشورهای منطقه اکو را امکان پذیر معرفی کرد.
کیانپور رئیس دپارتمان کشاورزی مرکز ملی مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران نیز در این جلسه به معرفی فعالیت‌های دفتر ملی مطالعات آب و کشاورزی پرداخت.
 جلسه با شورای منابع آب پاکستان (PCRWR) در دفتر مرکزی اسلام آباد
همچنین در این سفر از شورای تحقیقات منابع آب پاکستان (PCRWR) و دفتر مرکزی اسلام آباد با هدف آشنایی با فعالیت این مرکز و بررسی امکان همکاری در پروژه‌های آتی بازدید شد.
در این نشست که با حضور محمد اشرف رئیس این مرکز و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد،محمد اشرف، به معرفی فعالیت‌های تحقیق و توسعه و ابتکارات اتخاذ شده توسط شورا برای مبارزه با مسائل آب پاکستان اشاره کرد.
وی گفت: PCRWR موظف به اجرا، سازماندهی، هماهنگی و ترویج تحقیقات در تمام جنبه‌های آب، به ویژه آبیاری، زهکشی، مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی، تغذیه آب زیرزمینی، مدیریت آبخیزداری، برداشت آب باران، کنترل بیابان زایی و کیفیت آب است. بنابراین، این سازمان همکاری با موسسات تحقیقاتی ملی و بین‌المللی را برای مقابله با مسائل نوظهور و چالش‌های آینده در بخش آب به‌ویژه تحت سناریوی تغییرات آب و هوایی دنبال می‌کند.
جلسه با شورای تحقیقات کشاورزی پاکستان (PARC) پاکستان
همچنین در این سفر با هدف بررسی زمینه‌های همکاری بین PARC و دفتر مطالعات راهبردی آب و کشاورزی از مرکز تحقیقاتی شورای تحقیقات کشاورزی پاکستان، بازدید شد.
غلام محمدعلی رئیس این شورا در جلسه‌ای در خصوص نقش استراتژیک، مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه و سهم آن در تحقیق و نوآوری در بخش کشاورزی پاکستان به ایراد سخن پرداخت. محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، سلامت و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن ابراز تمایل برای بررسی فرصت های همکاری بین دو مرکز ،بر اهمیت تحقیق و نوآوری در کشاورزی برای توسعه دو کشور و سایر کشورهای منطقه ECO تاکید کرد و پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه با این شورا را ارایه کرد که با استقبال این شورا مواجه شد. در ادامه این دیدار، هیئت از تاسیسات تولید بذر سیب زمینی ایروپونیک، تاسیسات پرورش سریع گندم و آزمایشگاه ژنومیک و بیوتکنولوژی پیشرفته و مرکز پرورش سریع تسهیلات گندم بازدید کردند.
Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.