تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
کد خبر : 32726

ورزش در حین دیالیز طول عمر بیماران را تا پنج برابر بیشتر می کند

ورزش در حین دیالیز طول عمر بیماران را تا پنج برابر بیشتر می کند

  مسئول آموزش و پژوهش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان اصفهان گفت: براساس تحقیقات تا سال ۲۰۴۰ بیماری کلیوی به پنجمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل می شود. به گزارش دنیای اسرار، دکتر محمد علی طبیبی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد مردم جهان از بیماری کلیوی رنج می برند

Print Friendly, PDF & Email

 

مسئول آموزش و پژوهش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان اصفهان گفت: براساس تحقیقات تا سال ۲۰۴۰ بیماری کلیوی به پنجمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل می شود.

به گزارش دنیای اسرار، دکتر محمد علی طبیبی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد مردم جهان از بیماری کلیوی رنج می برند اظهار داشت: به دلیل سبک زندگی ماشینی و کم تحرکی که بین مردم دنیا در حال گسترش است و همچنین نوع تغذیه نامناسب یکی از شایعترین بیماری هایی که روز به روز بر مبتلایان آن افزوده می شود بیماری کلیوی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورتی که بیماری کلیوی در مراحل اولیه شناسایی شود قابل کنترل است افزود: اما متاسفانه افراد زیادی هستند که بیماری آنان به مرحله دیالیز کشیده می شود و این بیماران روی خط قرمز مرگ و زندگی گام برمی دارند و چنانچه نتوانند پیوند کلیه داشته باشند به صورت میانگین پنج سال بیشتر عمر آنان به طول نمی انجامد.

طبیبی در ادامه با بیان اینکه تعداد زیادی از بیماران دیالیزی در صف انتظار پیوند کلیه هستند ادامه داد: اما متاسفانه این صف انتظار برای بسیاری از افراد خیلی طولانی می شود و نه تنها فرایند دیالیز باعث مشکلات فراوان جسمی، روحی و روانی برای آنان می شود بلکه آنان را در معرض خطر مرگ قرار می دهد.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان در ادامه به تحقیقات پژوهشگرانی که در زمینه تاثیرات ورزش در حین دیالیز به روی بیماران انجام داده اند اشاره کرد و گفت: تحقیقات ما در این زمینه نشان داد که ورزش در حین دیالیز باعث می شود تا از تحلیل عضلانی آنان جلوگیری شود و همچنین موجب بهبود پوکی استخوان، کم خونی و کاهش التهاب دراین بیماران شود.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس تحقیق ما مشخص شد که ورزش در حین دیالیز موجب می شود تا طول عمر بیماران دیالیزی تا پنج برابر بیشتر شود گفت: همچنین ورزش در حین دیالیز موجب کاهش عوارض و مشکلات قلبی و عروقی در بیماران کلیوی می شود. بعلاوه کیفیت دیالیز افزایش یافته و بهبود وضعیت تغذیه نیز بهبود می یابد.

طبیبی در ادامه با بیان اینکه مدت دیالیز چهار ساعت است و باید هر بیمار در هفته سه بار برای دیالیز به مراکز مخصوص مراجعه کنند و بعد از دیالیز نیز هر بیمار به دلیل خستگی فراوان به چهار تا شش ساعت استراحت نیاز دارد و این زمان زیاد مشکلات فراوانی از جمله عدم اشتغال را برای آنان موجب می شود گفت: از دیگر مزایایی که در این تحقیقات مشخص شد این بود ورزش در حین دیالیز موجب کاهش میزان خستگی ، کاهش افسردگی، کاهش بستری شدن در بیمارستان، بهبود کیفیت خواب و تغذیه افزایش کیفیت زندگی در بیماران می شود.

مسئول آموزش و پژوهش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه عمل پیوند اعضاء یک عمل پیچیده و دشوار است و باتوجه به آزمایش ها و همچنین پیشرفت روزافزون عمل پزشکی مواردی هستند که بعد از عمل پیوند متاسفانه بدن عضو جدید را قبول نمی کند یادآور شد: در این تحقیق مشخص شد که ورزش در حین دیالیز باعث بهبود فاکتورهایی در بدن بیمار می شود که میزان موفقیت عمل پیوند را افزایش می دهد و بدن بیمار پس از عمل پیوند، عضو پیوندی را بهتر قبول می کند و با مشکلات کمتری مواجه می شود.

وی در ادامه هدف از این تحقیق را معرفی و آشکار نمودنجنبه های ناشناخته ورزش حین دیالیز بیان کرد و گفت: در این تحقیق مشخص شد که در کنار استفاده از دارو ورزش در حین دیالیز باید به یک الزام درمانی تبدیل شود و براساس استانداردهای خاصی و تحت نظر متخصص فیزیولوژی ورزشی انجام شود تا زندگی برای فرد بیمار راحت تر و زیباتر شود.

طبیبی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه شاهد این هستیم که با تغییر سبک زندگی مردم و کم تحرکی و تغذیه نامناسب روز به روز بر تعداد بیماران کلیوی افزوده می شود یادآور شد: اگر در تغذیه و سبک زندگی ماشینی خود تغییری ایجاد نکنیم مرگ و میر در جهان براثر ابتلا به بیماری کلیوی افزایش پیدا می کند و تا سال ۲۰۴۰ بیماری کلیوی به پنجمین عامل مرگ در دنیا تبدیل می شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.