تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر : 25831

پنجره های خورشیدی بر فراز چادرهای عشایر ایل عرب جرقویه

پنجره های خورشیدی بر فراز چادرهای عشایر ایل عرب جرقویه

۱۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر ایل عرب جرقویه درشهرستان اصفهان توزیع شد. به گزارش دنیای  اسرار:معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت توزیع برق اصفهان، ارزش این تعداد پنل‌های خورشیدی را به ارزش ۱۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این پنل ها‌ی خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۰۰ وات برق، توان روشن کردن ۴ چراغ روشنایی،

Print Friendly, PDF & Email


۱۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر ایل عرب جرقویه درشهرستان اصفهان توزیع شد.

به گزارش دنیای  اسرار:معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت توزیع برق اصفهان، ارزش این تعداد پنل‌های خورشیدی را به ارزش ۱۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این پنل ها‌ی خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۰۰ وات برق، توان روشن کردن ۴ چراغ روشنایی، شارژ تلفن همراه و چراغ قوه را دارد.
علیرضا کشانی ، ارزش هر دستگاه پنل خورشیدی را ۱۰۰ میلیون ریال و ۹۰ درصد هزینه تامین این پنل‌ها را از محل دریافت عوارض برق دانست و گفت: تنها ۱۰ درصد هزینه تامین از عشایر دریافت می‌شود.
مجید نادری مسئول امور عشایر جرقویه، شهرضا و دهاقان هم، تعداد خانوار‌های ایل عرب جرقویه را هزار و ۵۱۶ خانوار بیان کرد و افزود: ایل عرب جرقویه با دارا بودن بیش از ۱۵۰ هزار رأس دام سبک، تنها عشایر شهرستان اصفهان است
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: علی رغم افزایش قیمت‌ها، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی به صرفه است و دوره بازگشت سرمایه‌ی مطلوبی دارد.

سارا صالحی درباره جایگاه انرژی خورشیدی در تامین برق اصفهان اظهار کرد: طی سال ۹۹ مجموع انرژی تولیدی منابع تجدیدپذیر در سطح شبکه توزیع برق شهرستان اصفهان معادل ۳۳۴۵ کیلووات ساعت و معادل ۰.۰۵۳ درصد کل انرژی مصرفی در شبکه توزیع (۶۲۷۶ میلیون کیلووات ساعت) بوده است.

وی افزود: با توجه به طرح ۲۰% ادارات و سازمان‌ها در حال حاضر تعداد ۹ سامانه با مجموع ظرفیت ۲۲۳ کیلووات نصب شده است. در این میان اسازمان بهزیستی و شهرداری اصفهان در این ارتباط در زمره ادارات و سازمان‌های پیشرو بوده‌اند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اهمیت افزایش سهم انرژی‌های پاک در تامین برق مورد نیاز مشتکرین گفت: در سال جاری علاوه بر اقدامات رایج که با جدیت پیگیری خواهد شد، تلاش خواهیم کرد تا دو طرح ویژه سامانه‌های برق خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی ویژه صنایع و نیز طرح چهاد روشنایی سازمان بسیج سازندگی را به نحو مطلوب اجرا شوند.

صالحی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت‌ها، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی به صرفه است و دوره بازگشت سرمایه‌ی مطلوبی دارد؟ گفت: بله، اجرای این طرح‌ها همچنان توجیه اقتصادی دارد. با توجه به اعمال ضریب تعدیل نرخ در هر دوره پرداخت که منتج از نرخ ارز و نرخ تورم تعیین می‌شود، همچنان دوره بازگشت سرمایه‌ی طرح‌های خورشیدی مطلوب بوده و به استناد آنچه تا به امروز محقق شده است دوره بازگشت اصل سرمایه در حدود سه سال است و قراردادهای خرید تضمینی ۲۰ ساله منعقد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نمونه درآمد یک سامانه پنج کیلوواتی که با هزینه‌ای نزدیک به ۳۰۰ میلیون ریال نصب شده و در اسفندماه سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده است. ملاحظه می‌شود که این سامانه طی ۱۸ دوره بهره‌برداری (سه سال) بیش از هزینه سرمایه‌گذاری اولیه، درآمد داشته است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.