تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر : 31146

پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » هشداری برای پیشگیری از فاجعه ای مشابه زلزله بم

پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » هشداری برای پیشگیری از فاجعه ای مشابه زلزله بم

در اولین روز از حضور سفیران نوسازی بم در شهر نجف آباد مطرح شد؛ پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » هشداری برای پیشگیری از فاجعه ای مشابه زلزله بم مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در نشست تخصصی آموزه های زلزله بم در شهر نجف آباد گفت: پویش جهادی

Print Friendly, PDF & Email

در اولین روز از حضور سفیران نوسازی بم در شهر نجف آباد مطرح شد؛

پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » هشداری برای پیشگیری از فاجعه ای مشابه زلزله بم

مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در نشست تخصصی آموزه های زلزله بم در شهر نجف آباد گفت: پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قو ی» هشدار می دهد که می بایست با توجه به تجربه زلزله بم، با ایجاد مشارکت و همراهی، فضای امنی را برای زندگی فراهم کرد.

به گزارش دنیای اسرار؛ همزمان با سالروز رخداد زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله، پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » در قالب سلسله نشست های تخصصی آموزه های این رخداد در سه شهر استان اصفهان همزمان با دیگر شهرهای کشور در حال برگزاری است.

نشست تخصصی نخستین روز از این پویش جهادی در شهر نجف آباد با حضور زهرا اسکندری مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری، سفیر نوسازی بم و  جمعی از مدیران و مسوولان استان و شهرستان برگزار شد.

این رویداد در روزهای چهارم و پنجم دیماه به ترتیب در شهرهای کاشان و اصفهان با هدف انتقال آموزه‌های زلزله بم، ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی واحدهای فرسوده و لرزان در شهرها و محلات هدف بازآفرینی شهری، تشکیل می شود.

در نشستی که در محل شهرداری نجف آباد برگزار شد مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری مقصود از برگزاری این جلسه را حساس نمودن نهادهای مسئول، سرمایه گذرارن و جامعه محلی که در محدوده های ناپایدار ساکن هستند بیان کرد و گفت: این پویش هشدار می‌دهد که می‌بایست با توجه به تجربه زلزله بم، با ایجاد مشارکت و همراهی فضای امنی را برای زندگی فراهم کرد.

وی اظهار داشت: کشور ایران در معرض مخاطرات طبیعی مختلفی است و حدود ۱۰ میلیون نفر نیز در محدوده های بافت فرسوده زندگی می‌کنند لذا بازسازی مساکن این مناطق، هم بعنوان فرصت و هم بعنوان مخاطره بسیار حائز اهمیت است.

مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری با بیان اینکه آگاهی از داشته‌ها برای پیشگیری از فاجعه ای مشابه زلزله بم ضروری است اذعان داشت: پس از زلزله بم مطابق با سیاست ها و برنامه ها، موضوع ساماندهی و نوسازی بافت فرسوده به موضوع مسکن و توجه به گروه های کم درآمد گره زده شد و همچنین قوانین با رویکردهای متفاوتی دنبال گردید و نهایتا این مطلب حاصل شد که اجرای این قوانین و انجام این فعالیت‌ها بدون همکاری‌های بین بخشی امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: این همکاری می‌بایست به شیوه بین بخشی باشد چرا که به تنهایی از عهده دولت یا بخش خصوص بر نمی‌آید.

اسکندری با اشاره به نکات ارائه شده از سوی سفیر نوسازی بم در شهر نجف آباد، بیان داشت: با توجه به تجربه زلزله بم که شاهد تخریب تمامی مدارس در آن شهر بودیم می بایست به نوسازی و سامان دادن مدارس و ساختمان‌های عمومی و بیمارستان‌ها توجه ویژه شود.

وی با اشاره به دستور العمل تنطیم شده برای برنامه اقدام مشترک اذعان داشت: در حال حاضر فعالیت ها در چهار بخش پروژه‌های زیربنایی، پروژه‌های روبنایی، پروژه های عمران شهری و موضوع نوسازی و مقاوم سازی مسکن در حال انجام است.

مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری افزود: در تمام این فعالیت ها رویکردهای اجتماعی و توجه به موضوع مشاکت مردم و فعالیت‌های مربوط به همکاری و به میدان آوردن جامعه محلی محور اصلی بوده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر اقدام جدیدی که طی یکسال گذشته پیگیری و دنبال شده بسته تشویقی شهرسازی بوده که با توجه به اینکه موضوع طرح‌های جامع و تفصیلی متناسب با شرایط و زمینه‌های خاص محدوده های بافت فرسوده نیست لذا در قالب یک بسته تشویقی این ویژگی‌ها در نظر گرفته شده است.

اسکندری عنوان کرد: براین اساس چند هدف دنبال شد که شامل در نظرگرفتن وضعیت محدوده، ایجاد شرایط و تشویق برای سرمایه گذاری (استفاده از ظرفیت‌های درونی) و تامین کننده (به نوعی تجهیز منابع و فعالیت‌های بخش خصوصی) بوده است.

وی بیان داشت: بسته تشویقی شهرسازی بسیار امکان خوبی را برای ورود سرمایه گذاران به این موضوع فراهم کرده است.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه همه برنامه ها با هم و در مجموع می توانند برای بافت فرسوده تاثیرگذار باشند و به تنهایی اثری نخواهند داشت اذعان داشت:  هر دستگاه اجرایی در شهر نجف آباد بسته تشویقی مرتبط با آن دستگاه را در راستای سامان بخشی به بافت‌های فرسوده و محروم شهری دنبال کند تا دیگر شاهد فاجعه‌ای همچون زلزله بم نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که برروی امکانات موجود تمرکز شود می توان راهکارهای خاص محلی را پیدا کرد لذا ابتدا می‌بایست بررسی نمود که چه ظرفیت هایی موجود است و از این داشته‌ها چطور می‌توان برای نجف آباد استفاده کرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.