تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر : 31572

چرخش هسته زمین متوقف شده است

چرخش هسته زمین متوقف شده است

مطالعه جدید نشان می دهد که هسته داخلی زمین ممکن است چرخش خود را متوقف و سپس معکوس کرده باشد. به گزارش دنیای اسراربه نقل ازفارس: توضیح می دهد در اعماق مرکز زمین، هسته داخلی وجود دارد که تقریباً ۷۴۶ مایل را در بر می گیرد و عمدتاً از آهن خالص و جامد تشکیل شده

Print Friendly, PDF & Email

مطالعه جدید نشان می دهد که هسته داخلی زمین ممکن است چرخش خود را متوقف و سپس معکوس کرده باشد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازفارس: توضیح می دهد در اعماق مرکز زمین، هسته داخلی وجود دارد که تقریباً ۷۴۶ مایل را در بر می گیرد و عمدتاً از آهن خالص و جامد تشکیل شده است. اگرچه ما مدت ها معتقد بودیم و تحقیقات نشان داده که هسته داخلی می چرخد اما مطالعه جدید نشان داد که شاید چرخش خود را متوقف و حتی معکوس کرده باشد.

هسته بیرونی مایع که هسته داخلی را احاطه کرده باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین می شود. به گفته ناسا، با حرکت آهن و نیکل مذاب در هسته بیرونی، جریان های الکتریکی ایجاد و منجر به میدان مغناطیسی می شود. Nature توضیح می‌دهد که هسته بیرونی به هسته داخلی اجازه می‌دهد تا خود به خود بچرخد.

اگرچه دانشمندان نمی توانند به طور مستقیم هسته را ردیابی کنند، اما می توانند امواج لرزه ای ناشی از زمین لرزه ها و آزمایش های سلاح هسته ای دوران جنگ سرد را با رسیدن به هسته تجزیه و تحلیل کنند. این همان کاری است که «یی یانگ» و «ژیائودونگ سونگ» زلزله شناسان دانشگاه پکن، برای تحقیق جدید خود که در مجله Nature Geoscience منتشر شده انجام دادند.

یانگ و سونگ بر اساس تجزیه و تحلیل خود از امواج لرزه ای ناشی از زمین لرزه های مشابه که قدمت آنها به دهه ۱۹۶۰ بازمی گردد؛ گفتند که به نظر می رسد چرخش هسته داخلی بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ متوقف شده و حتی می تواند مقدار کمی معکوس شود.

احتمالاً این اولین باری نیست که هسته درونی ما متوقف می شود. در عوض، آنها معتقدند این تغییر با بازگشت تدریجی هسته داخلی به عنوان بخشی از یک نوسان تقریباً هفت دهه مرتبط است. به گفته یانگ و سونگ، نتایج مطالعه آنها همچنین حاکی از واژگونی دیگر یا کاهش سرعت چرخش در اوایل دهه ۱۹۷۰ است.

زلزله شناسان گفتند که یافته های آنها (تغییر در سرعت حرکت امواج لرزه ای از هسته داخلی) با تغییرات در چندین مشاهدات ژئوفیزیکی دیگر، به ویژه طول روز و میدان مغناطیسی، همزمان است؛ که هر دو مناطقی هستند و تحت تأثیر حرکت هسته داخلی قرار می گیرند.

در حالی که تغییرات معتبر هستند، شاید آنچه یانگ و سونگ یافتند دقیقاً همان چیزی نباشد که در اعماق سیاره ما اتفاق می افتد. جان ویدال، استاد علوم زمین در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که در این مطالعه شرکت نداشت، به چند ایده در مورد هسته زمین به وال استریت ژورنال اشاره کرد. این شامل تئوری هایی است که نشان می دهد هسته داخلی چرخش خود را بیشتر از ۷۰ سال تعیین شده توسط یانگ و سونگ معکوس کرده و اینکه چرخش آن در اوایل دهه دوهزار متوقف شد.

ویدال اخیراً مطالعه‌ای را انجام داده که نشان می‌دهد هسته داخلی بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ چرخش خود را تغییر داده و به نظر می‌رسد هر شش سال یک بار چند کیلومتر در نوسان است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.