تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر : 5447

چشم انداز روشن ذوب آهن اصفهان باتولید محصولات صنعتی و تامین ریل مورد نیاز کشور

چشم انداز روشن ذوب آهن اصفهان باتولید محصولات صنعتی و تامین ریل مورد نیاز کشور

در نشست خبریمدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان مطرح شد: چشم انداز روشن ذوبآهن اصفهان باتولید محصولات صنعتی و تامین ریل مورد نیاز کشور نشست خبری مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ۵ آذر ماه با حضور اصحاب رسانه و همچنین دکترسبحانی رئیس هیات مدیره این شرکت و تعدادی از دیگر مسئولین ذوب آهن

Print Friendly, PDF & Email

در نشست خبریمدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان مطرح شد:

چشم انداز روشن ذوبآهن اصفهان باتولید محصولات صنعتی و تامین ریل مورد نیاز کشور

نشست خبری مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ۵ آذر ماه با حضور اصحاب رسانه و همچنین دکترسبحانی رئیس هیات مدیره این شرکت و تعدادی از دیگر مسئولین ذوب آهن در محل شرکت ملیفولاد ایران برگزار شد.

مهندس یزدی زاده در این نشست خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانهبا اشاره به جایگاه ملی ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور گفت : اینشرکت که سال گذشته به ۵۰ سالگى رسید ، علاوه بر پایه گذاری صنعت فولاد کشور ، درشکل گیرى سایر صنایع  مهم کشور نیز نقش  آفرین بود .

وی افزود :  هرچند سهام این شرکت واگذار شده و خصوصی محسوبمی شود اما همواره نگاه ملی خود را حفظ نموده و همچون دوران دفاع مقدس که در تامین نیاز های دفاعی کشور حضوری فعال داشت ،  امروزنیز نقش خود را با تربیت نیروهای متخصص و مدیران سرآمد و همچنین حفظ اشتغال درمعادن و دیگر مسئولیت های اجتماعی به خوبی ایفا می نماید .

وی گفت: روز پنجشنبه مجمع افزایش سرمایه را داشتیم و سرمایه این شرکت از ٣٣۰۰ ملیارد تومان به ۶١۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و شرکت از شمولیت ماده ١۴١ خارج شد که دستاوردهای بسیار خوبی داشت از جمله اینکه موجب  تغییر در ساختار مالی شرکت شده و استفاده از تمامی ظرفیت ها و منابع بیرونی را فراهم می سازد تا شرکت بتواند در فضای مناسبی سرمایه گذاری کند.  

مهندس یزدی زاده تصریح کرد : ظرفیت اسمی تولید سالانه ذوب آهن, اصفهان ، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن چدن است اما این شرکت با امکانات خود قادر بهتولید ۴ میلیون تن چدن در سال می باشد و همچنین با اجرای پروژه LF قادر به تولید ۳ میلیون و ۳۰۰هزار تن فولاد است که در نتیجه ۷۰۰ هزار تن چدن مازاد خواهد داشت که صادرات یافروش آن به فولاد مبارکه امکان پذیر است .

وی افزود : متاسفانه به دلیل عدم پایداری در تامین مواداولیه به ویژه سنگ آهن ، هم اکنون این شرکت با ۵۵ درصد ظرفیت خود کار می کند وتولید آن حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ، دلیل این معضل را واگذاری معادن بدون در نظر گرفتن تعهدات آنها در جهت تامین مواد اولیه صنایع فولادی کشور ذکر نمود و افزود : این امر موجب شده ، معادن کشور به راه اندازی صنایع فولادی جدید مبادرت و به صورت عمودی رشد کنند و صنایع فولادی بزرگ کشور مانند ذوب آهن را با چالش مواد اولیه مواجه سازند .

وی با اشاره به قول مساعد وزارت خانه های صمت و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تامین پایدار مواد اولیه ذوب آهن اصفهان گفت : با تامین مواد اولیه ، ۹۰ درصد مشکلات این شرکت برای رسیدن به ظرفیت کامل تولید حل می شود که در حفظ اشتغال ۱۴ هزار پرسنل این شرکت ، ۱۷ هزار معدن کار معادن زغال سنگ و یک میلیون نفر به طور غیر مستقیم موثر است .

 مدیر عامل  ذوب آهن اصفهان، در خصوص صادرات این شرکت گفت: ما به دنبال حفظ سهم خود در بازار های جهانی هستیم ، تا نقش خود را در این بازار ها حفظ کنیم. توافق شده که به عراق و افغانستان ریالی صادرات داشته باشیم. البته ارزی هم می توانیم صادر نماییم. صادرات به عراق و افغانستان هم برای شرکت سود ده است و ما هیچ زمان به زیان نمی فروشیم.

مهندس یزدی زاده گفت : صادرات ذوب آهن اصفهان به کشورهای آسیای دور نیز رسیده است و محصول این شرکت به خوبی در بازارهای جهانی جای خود را پیدا کرده است .

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده مقاطع ساختمانی پی ریزی شده است ، افزود : این شرکت  در حال تبدیل شدن به تولید کننده مقاطع صنعتی همچون ریل و تیرآهن H است .

وی در مورد تولید ریل گفت: در تولید ریل دو موضوع مهم مطرحاست . یکی مربوط به نورد ریل است که در کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن انجام می شود .موضوع دوم مربوط به شمش ریل است که در گذشته خریداری می شد اما خوشبختانه با راهاندازی پروژه VD موفق به تولیدشمش ریل شدیم . علاوه بر آن با اجرای این پروژه ، امکان تولید تمام مقاطع صنعتیفراهم شد و هم اکنون ۵۰ درصد کل تولید ات این شرکت را مقاطع صنعتی تشکیل می دهد .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : این شرکت قادر به تولید انواع ریل است و ریل مورد نیاز جهت مترو کشور نیز تامین می شود که اولین محموله آن به زودی جهت مترو اصفهان تحویل داده می شود .

مهندس یزدی زاده تولید تیرآهن H300 را یکی از مهمترین دستاوردهای اخیر این شرکت عنوان نمود و گفت : در تلاش هستیم تا سه سال آینده کل بازار یک میلیون تنی این محصول در داخل کشور را بدست آوریم . بدین ترتیب دیگر استفاده از تیرورق که محصولی غیر استاندارد برای ساختمان است ، نیاز نخواهد بود  .

وی افزود : جهت ریخته گری شمش مورد نیاز تیرآهن H300 ، شمش بیم بلانک تولید شد که به همت تلاشگران ذوب آهن صورت گرفت در حالیکه پیشنهاد شرکت های خارجی برای احداث ریخته گری مذکور ، ۳ و نیم میلیون یورو بود که این رقم صرفه جویی شد . 

مهندس یزدی زاده پروژه PCI ( تزریق پودر زغال در کوره بلند به جای کک ) را یکی از پروژه های مهم این شرکت جهت کاهش قیمت تمام شده عنوان نمود و  گفت: این پروژه که ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا اواخر بهمن ماه راه اندازی شود ، مصرف کک را کاهش می دهد و۱۵۰میلیارد تومان نتیجه اقتصادی آن خواهد بود. وی افزود : ذوب آهن اصفهان در گذشته یک برج خاموش کننده برای کک سازی داشته اما اخیرا با راه اندازی برج خاموش کننده  دیگر به دست تلاشگران این شرکت ،  مشکلی بابت اورهال واحد کک سازی نخواهد داشت .

مدیرعامل ذوب آهن در خصوص تامین آب این شرکت در شرایط بحران خشکسالی کنونی گفت: پروژه پسآب تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می شود و ۸۰۰متر مکعب در ساعت انواع پسآب های زرین شهر و خود ذوب آهن را  تصفیه کرده و در خط تولید استفاده می کنیم.

وی در مورد تهاتر بدهی های این شرکت ( بند واو تبصره ۵) گفت : از مجموعه بدهی های بانکی ذوب آهن که ۳۸۰۰میلیارد تومان است ، توافق لازم با بانک های ملی ۴۵۳ میلیارد تومان، صادرات ۳۰۷ میلیارد تومان، ملت ۵۸۹ میلیارد تومان و کشاورزی ۱۶۱میلیارد تومان در مجموعه ۱۵۱۰ میلیارد تومان صورت گرفته که بدهی ها تهاتر می شود و توافق با بانک پاسارگاد به میزان ۹۰۵ میلیارد تومان در حال انجام است  . فرم بانکی ۴ بانک اول پر شده و به وزارتخانه داده شده است.

وی در  مورد دارایی ها ی غیر مولد گفت:  برخی زمین های غیر مولد را از طریق بورس کالا و سایر موارد به فروش می رسانیم. ارزش دفتری ۶۲میلیارد تومان بوده که ۲۱۵میلیارد تومان می فروشیم .

وی با اشاره به تامین مواد اولیه گفت: میدکو مجموعه بزرگی است که طی ۶ سال گذشته  بازدهی خوبی داشته است و به عنوان یکی از بخش های مهم صنعت فولاد کشور محسوب می شود و امیدواریم ارتباط خوبی برای تامین مواد اولیه به ویژه کک با این شرکت داشته باشیم.هفته گذشته بازدیدی از واحد کک زرند داشتیم و صحبت های خوبی شد تا خرید کک خارجی را با باتری کک زرند جایگزین کنیم تا شاهد تامین پایدار مواد اولیه باشیم.

مهندس یزدی زاده یکی دیگر از پروژه های مهم ذوب آهن را احداث خط انتقال تیرآهن بال پهن H300 عنوان نمود و گفت : کلیه خدمات مهندسی و طراحی پایه و تفصیلی این پروژه در حوزه‌های مکانیک، تاسیسات، سیویل، برق، اتوماسیون و برنامه‌نویسی توسط کارشناسان ذوب آهن انجام شد که ۳۵۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی به دنبال داشت .

دکترسبحانی رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان نیز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: واقعیت این است که کالای صادراتی از کشور منابع ملی محسوب می شود و باید ارز آن به کشور بازگردد.باید این ورود ارز مدیریت شود و نیازهای کشور از طریق این ارز تامین گردد.

وی افزود :  فولادسازان انتظار دارند در قبال صادرات و ورود ارز به سامانه نیما، نیاز ارزی آنها نیز تامین گردد. هر شرکت فولادی ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار برای هر تن تولید نیاز ارزی دارد و در نتیجه صادرات آن باید جوابگوی نیاز ارزی آنها باشد.

رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : مهم این است که ارز عرضه شده از سوی فولادسازان صادرکننده ،  در سامانه نیما برای تامین نیاز خود فولادسازان و با اولویت نخست به خودشان تخصیص یابد.

در بخش دوم این نشست ، مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب اصفهان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود .

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.