تاریخ انتشار : شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر : 13558

کاهش ریسک مخاطرات طبیعی همچون نشست و فرونشست زمین در استان اصفهان به صورت جد در حال پیگیری است/ تداوم جریان آب در زاینده رود مانعی بر نشست و فرونشست در شهر اصفهان

کاهش ریسک مخاطرات طبیعی همچون نشست و فرونشست زمین در استان اصفهان به صورت جد در حال پیگیری است/ تداوم  جریان آب در زاینده رود مانعی بر نشست و فرونشست در شهر اصفهان

کاهش ریسک مخاطرات طبیعیهمچون نشست و فرونشست زمین در استان اصفهان به صورت جد در حال پیگیری است/ تداوم جریان آب در زاینده رود مانعی بر نشست و فرونشست در شهر اصفهان کارگروه مخاطرات زلزله ، لغزش لایه های زمین ،ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان اصفهان با حضور کلیه اعضا از دستگاههای اجرایی استان و با موضوع

Print Friendly, PDF & Email

کاهش ریسک مخاطرات طبیعیهمچون نشست و فرونشست زمین در استان اصفهان به صورت جد در حال پیگیری است/ تداوم جریان آب در زاینده رود مانعی بر نشست و فرونشست در شهر اصفهان

کارگروه مخاطرات زلزله ، لغزش لایه های زمین ،ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان اصفهان با حضور کلیه اعضا از دستگاههای اجرایی استان و با موضوع رسیدگی به بحث نشست و فرونشست زمین در استان تشکیل شد .

به گزارش دنیای اسرار، کارگروه مخاطرات زلزله ، لغزش لایه های زمین ،ابنیه، ساختمان و شهرسازی با حضورحمیدرضا امیرخانی مدیرکل راه وشهرسازی ، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری و علی بیت الهی رییس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با هدف ارائه راهکارهای لازم و پیگیری اقدامات جهت کاهش ریسک مخاطرات طبیعی در محل راه وشهرسازی استان برگزار شد.

امیرخانی مدیرکل راه وشهرسازی و رییس کارگروه در این جلسه و با توجه به وجود نشست و فرونشست در برخی مناطق استان بیان داشت: خوشبختانه در زمینه کاهش مخاطرات طبیعی در استان راهکارهاو اقدامات مناسبی انجام شده که از آنجمله انجام مطالعات لازم در این زمینه و درنظر گرفتن محورهای جایگزین جاده های صدمه دیده در این مناطق است.

وی گفت: لازم است تا طرح های ایمن سازی توسط دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع، ارائه تا اعتبارات لازم توسط دولت جهت رفع این مشکلات تامین گردد.

شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این جلسه با توجه به حساسیت های موضوع نشست و فرونشست بیان داشت : توسط کارشناسان از تمامی مناطق بازدید میدانی انجام شده و می طلبد با توجه به قانونی که اخیرا به تصویب رسیده و وظایف دستگاهها در آن مشخص گردیده هر دستگاهی بنا به وظایف محوله اقدامات مناسبی در جهت کاهش آسیب پذیری انجام دهد.

وی بیان داشت: با توجه به افت آب های زیرزمینی طی بیست سال گذشته و اثرات آن که به صورت فرونشست در اراضی کشاورزی و همچنین تاسیسات زیربنایی و جاده ها وارد شده تشکیل این جلسات بسیار حائز اهمیت است و تاکنون در این زمینه اقداماتی در سطح استان و مناطق مورد نظر انجام شده که از آنجمله؛ به منظور پیشگیری از برداشت غیر مجاز آب از آب های زیرزمینی حدود ۷۰ اکیپ گشت و نظارت از امور آب در سطح استان فعال هستند و با برداشت های غیر مجاز برخورد می کنند که تاکنون ۶۰۰ عدوات برداشت آب توقیف شده و به مراجع قضایی ارسال شده و طرح تعادل بخشی منابع آب نیزدر دشت های مختلف همچون دشت مهیار، دشت برخوار و دشت اصفهان ، کاشان و گلپایگان اجرایی شده است.

در این زمینه کنتورهای هوشمند روی چاههای آب نصب شده و طی دوسال گذشته ۵۰۰۰ چاه آب با برداشت غیر مجاز مسدود شده و در چاههای با مجوز رسمی هم طرح تعدیل مصرف وجود دارد تا در زمانها خاص و با برداشت های مشخص انجام شود.

جهاد کشاورزی نیز اجرای طرح الگوی کشت را در مناطق مختلف انجام و زوم های خطر تشخیص داده شده و برنامه علاج بخشی در این زمینه ارائه می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان خاطر نشان ساخت: با توجه به وجود فرونشست ها در شهر اصفهان، تداوم جریان آب در رودخانه زاینده رود بسیار حائز اهمیت است و لازم است تا هرگونه ساخت و سازی در شهر با لحاظ مدیریت بحران و ملاحظات فرونشست زمین و با لحاظ نرخ فرونشست در مناطق احداث شود.

 علی بیت الهی رییس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نیز بیان داشت: خوشبختانه نسخه قانون مدیریت بحران در کشور تدوین شده و تکالیف دستگاههای اجرایی در آن روشن شده است.

وی اظهار داشت: ۵۵ میلیارد تومان اعتبارات در این زمینه درخواست شده که اولویت ما در کشور استان اصفهان است تا بتوانیم در راستای کاهش خطرپذیری و ریسک مخاطرات طبیعی همچون نشست و فرونشست زمین اقدام نماییم.

وی خاطر نشان ساخت: ضرورت است تا این موضوع بطور جد در دستورکار شورای هماهنگی مدیریت بحران، شورای فنی استان و شورای برنامه ریزی استان پیگیری گردد.

گفتنی است در این جلسه از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه وشهرسازی استان به جهت پیگیری موضوعات کارگروه و انجام اقدامات لازم به منظور کاهش آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی تقدیر بعمل آمد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.