تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر : 26340

اصفهان دارای بیشترین مرکز توان‌افزایی در سطح کشور است

اصفهان دارای بیشترین مرکز توان‌افزایی در سطح کشور است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان: اصفهان دارای بیشترین مرکز توان‌افزایی در سطح کشور است رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان بیشترین تعداد مراکز توان افزایی در سطح کشور راه‌اندازی شده است. این استان با ۱۳۵ مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر کشاورزی رتبه اول را در سطح کشور

Print Friendly, PDF & Email
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان:

اصفهان دارای بیشترین مرکز توان‌افزایی در سطح کشور است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان بیشترین تعداد مراکز توان افزایی در سطح کشور راه‌اندازی شده است. این استان با ۱۳۵ مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر کشاورزی رتبه اول را در سطح کشور دارد

به گزارش  دنیای اسرار: مهدی تقی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه  که به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد،اظهارکرد:همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده این سازمان سه رویکرد به اوج رساندن مشارکت‌های مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های روز در کشاورزی برای دانش‌گستری در این بخش را به عنوان آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور مبنای کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با ۱۳۵ مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: قریب به ۱۰ درصد از این مراکز غیر دولتی کشور در اصفهان مستقر است.

تقی پورافزود: در سال گذشته، برنامه‌ها با دو رویکرد اصلی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دانش‌گستری انجام شد؛ برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید مردم‌بنیاد هدف ایجاد ۵۰ هزار شغل مؤثر در کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است که تمرکز آن بر فعالیت‌های نوظهور همچون طرح‌های دریا پایه، پرورش و تولید انبوه جانواران، فعالیت‌های کشاورزی اقلیم محور و کشاورزی بیابان پایه بوده قرار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: کشور ایران بر اساس آمار بانک جهانی رتبه خوبی در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار ندارد و تلاش ما این بود که در کشاورزی وضعیت را نسبت به سایر بخش‌ها ارتقا دهیم که در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی در خصوص شناسایی و حذف استعلام‌های غیر ضروری و موازی اقدام کرده است.

تقی پور در خصوص مراحل صدور مجوز کسب و کار توضیح داد: دریافت پروانه تأسیس، مجوز ساخت و ساز، تسهیلات بانکی و پروانه بهره برداری سه مرحله لازم  برای صدور مجوز کسب و کار است.

وی گفت: با پیگیری‌هایی که در هیأت مقررات زدایی و با همکاری بخش خصوصی صورت گرفت فرآیند صدور مجوز استعلام‌های ادارات برق و گاز، حفاظت محیط زیست، امور اراضی منابع طبیعی و استعلام مجوز بانک در اخذ تسهیلات را به استناد ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی حذف کرده‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: بیش از ۴۴۰ مرکز توان افزایی، ۲۸ مرکز خدمات غیر دولتی مدیریت صادرات کشاورزی و ۲۷ مرکز توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی و منابع طبیعی با هدف ایجاد فرصت‌های کسب و کار در کل کشور راه‌اندازی شده است.

تقی‌پور افزود: تاکنون با هدف سازمان دهی مصرف نهاده‌های کشاورزی به ویژه سموم دفع آفات، ۸۲۴ داروخانه گیاه پزشکی در قالب مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی راه‌اندازی شده است.

این مقام مسئول  با بیان اینکه استفاده بی رویه  از سموم یکی از معضلات بخش کشاورزی محسوب می شود، گفت: این امر باعث گردیده تا بسیاری از آفات و بیماری‌ها نسبت به سموم مقاوم شوند و به همین خاطر ناچار هستیم از سموم قوی‌تر برای گیاهان استفاده کنیم که بی تردد سلامت و امنیت غذایی کشور با تهدید روبرو می شود.

وی با اشاره به محدودیت های منابع آب و خاک بیان داشت:سیاست سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که در همین راستا در سال گذشته سه هزار و ۹۰۹ فقره پروانه بهره برداری برای کشت گلخانه‌ای در سطح استان اصفهان صادر شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال گذشته در کشور ۴۸ هزار و ۵۸۴ مجوز فعالیت در حوزه‌های گلخانه‌ای، پرورش قارچ خوراکی، دام، طیور، شیلات و گیاه پزشکی صادر شده است. با سیاست توسعه کشت‌های گلخانه‌ای حدود ۵۹ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۶۴۷ مترمربع گلخانه در کشور تأسیس شد که از این تعداد ۱۹ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۲۹ مترمربع در قالب سه هزار و ۹۲۹ پروانه بهره‌برداری شروع به کار کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان بیشترین تعداد مراکز توان افزایی در سطح کشور راه‌اندازی شده است. این استان با ۱۳۵ مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر کشاورزی رتبه اول را در سطح کشور دارد

وی درباره فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی استان اصفهان گفت: هیچ همکاری از طرف وزارت علوم برای پذیرش دانشجو به اندازه نیاز وزارت جهادکشاورزی انجام نشده است، فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان اصفهان بیشترین تعداد جویای کار را دارد و حدود ۳۰ درصد از آنها بیکار هستند.

تقی پور ادامه داد: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری، پروانه تأسیس گلخانه و دام و طیور با اعتبار دو ساله صادر می‌شود، مدت اعتبار پروانه‌های بهره‌برداری در این بخش به سه و چهار سال افزایش یافته است و در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تعرفه صدور پروانه‌ها افزایش نداشته است.

رییس سازمان ضمن تاکید بر لزوم دریافت پروانه اشتغال توسط کلیه مهندسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: دستگاه‌های اجرایی طبق قانون موظف اند پروژه‌های خود را صرفاً به کارشناسان دارای پروانه ارائه کنند که متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های بدون توجه به این موضوع با انعقاد قرارداد با کارشناسان چه اشخاص حقیقی و حقوقی پروژه ارجاع می‌دهند.

تقی پورگفت: سامانه سانکا (سیستم یکپارچه خدمات الکترونیک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی) زمینه توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی، تحقق عدالت حرفه‌ای، تسهیل و تسریع در ادامه خدمات و کاهش مراجعات حضوری را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: با به‌کارگیری کارشناسان مشاور، ناظر و شرکت‌های سازنده در ساخت ابنیه، استحکام، پایداری و کیفیت واحدهای احداث شده از شرایط مطلوبی برخوردار شده و توجه بیشتر به رعایت بهداشت نسبت به قبل سبب افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و میزان بهره‌وری در واحدهای تولیدی شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: افزایش نظارت بر فرایندهای انجام کار و کاهش مدت زمان صدور پروانه‌ها از جمله اقدامات انجام شده است که سبب شد در سال ۹۹، صدور مجوزهای تأسیس و بهره برداری رشد چشمگیر داشته باشد و یک‌سوم مجوزهایی که از سال ۱۳۸۹ به سازمان واگذار شده بود در این سال محقق شد. لازم به یادآوری است که در سال گذشته اصفهان رتبه نخست صدور مجوز در حوزه محصولات گلخانه‌ای را داشته است.

تقی پور گفت: نظام دریافت حق‌الزحمه از دستمزد محوری به کارمزد محوری تغییر یافته است. این موضوع منجر به افزایش رضایت بهره‌برداران و تلاش بیشتر کارشناسان می‌شود. در استان اصفهان تلاش شده قابلیت نقد شوندگی ثروت و دارایی‌های کشاورزی برای بهره بردان ملموس شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند ب ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی سبب شده بهره برداران مجبور باشند برای توسعه کشت گلخانه‌ای مجوز تغییر کاربری بگیرند که با توجه به لزوم سنددار بودن زمین‌ها مشکلات عدیده ای را پیش روی بهره‌برداران قرار داده است.

مهدی تقی پور گفت: قانون هوای پاک یک قانون مترقی است اما متاسفانه به علت عدم تمکین اجرای قانون توسط دستگاه‌های مجری، معطل باقی‌ مانده و ظاهراً باید برای اجرایی شدن آن موضوع را از طریق دستگاه‌های نظارتی پیگیری کرد

وی ادامه داد: تاوان عدم اجرای قانون در این واحدهای صنعتی را ریه‌های مردم اصفهان می‌پردازد، به رغم پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان این قانون در این استان رعایت نمی‌شود.

تقی پور افزود: خام فروشی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است، نبود ثبات و امنیت شغلی، رابطه مستقیم مالی کارفرما و کارشناس، نبود تناسب بین سطح و رتبه بندی واحدهایت تولیدی با سطح و رتبه مسئول فنی، نبود نظام تعیین دستمزد و حقوق و مزایای مسئولان فنی از جمله مهم‌ترین مشکلات دو دغدغه‌های مسئولان فنی کارخانجات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان با مشکل بالا رفتن سن کشاورزان و نبود ظرفیت علمی بین آن‌ها رو به رو هستیم، همچنین با توجه به کم آبی استان، دیگر ظرفیت کشت‌هایی از جمله گندم و سایر کشت‌های آب‌بر وجود ندارد بنابراین لازم است با کمک کارشناسان نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام ویژه انجام شود

خبرنگار :علیرضا هژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.