تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر : 33050

کشف بزرگ‌ترین منابع لیتیوم در هند/ صنعت باتری لیتیومی جهان تکان خورد

کشف بزرگ‌ترین منابع لیتیوم در هند/ صنعت باتری لیتیومی جهان تکان خورد

هند به لطف کشف در جامو و کشمیر، اکنون هفتمین کشور ذخیره لیتیوم است. این یافته پتانسیل تغییر سرعت کربن‌زدایی هند را دارد و آن را در موقعیت بسیار قوی‌تری در تجارت جهانی مواد حیاتی قرار می‌دهد و آن را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی آینده‌نگر جذاب می‌کند.     به گزارش دنیای اسراربه نقل

Print Friendly, PDF & Email

هند به لطف کشف در جامو و کشمیر، اکنون هفتمین کشور ذخیره لیتیوم است. این یافته پتانسیل تغییر سرعت کربن‌زدایی هند را دارد و آن را در موقعیت بسیار قوی‌تری در تجارت جهانی مواد حیاتی قرار می‌دهد و آن را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی آینده‌نگر جذاب می‌کند.

 

 

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایراسین: سازمان زمین‌شناسی هند، نهم فوریه از کشف ۵.۹ میلیون تن منابع لیتیوم «تخمینی» در منطقه Reasi جامو و کشمیر خبر داد.

این یک منبع لیتیوم «تخمینی» است، زیرا کمیت و کیفیت آن با استفاده از شواهد زمین شناسی تخمین زده شده و همین موضوع باعث می‌شود برآوردها درباره جنس و مقدار آن تا تایید نهایی، به صورت استنباطی باشد.

به گزارش اکونومیست، با این وجود، هند پس از بولیوی (۲۱ میلیون تن)، آرژانتین (۲۰ میلیون تن)، شیلی (۱۱ میلیون تن)، ایران (۸.۵ میلیون تن)، استرالیا (۷.۹ میلیون تن) و چین (۶.۸ میلیون تن)، هفتمین کشور ذخیره لیتیوم در جهان است.

کشف معادن جدید لیتیوم در هندوستان بسیار مهم است، به ویژه به این دلیل که انتظار می‌رود لیتیوم، نفت خام جدید در جهانی باشد که برای حمل و نقل سبزتر تلاش می‌کند. نباید از یاد برد که آینده حمل‌ونقل به ناچار از مسیر خودروی برقی خواهد بود و لیتیوم می‌تواند سمبلی از سوختِ جدید برای این فناوری جدید در نظر گرفته شود.

لیتیوم جایگزین سوخت‌های فسیلی

کشورها در سراسر جهان درحال توسعه استراتژی‌هایی برای رسیدن به کمترین میزان تولید کربن یا همان پروژه «صفر خالص» هستند؛ آن هم با اتخاذ مسیرهای کارآمد انرژی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی. بنابراین موضوع «ذخیره انرژی» قرار است نقش مهمی در معادلات انرژی جهان بازی کند.

باتری‌ها بخش مهمی از سیستم‌های ذخیره انرژی را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش NITI Aayog، تقاضا برای ذخیره سازی باتری در هند تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰۰ گیگاوات ساعت خواهد رسید. پس از اینکه سونی و آکاشی کاسی اولین باتری لیتیوم یون تجاری (LIB) را در سال ۱۹۹۱ عرضه کردند، اهمیت‌ و تقاضای اقتصادی لیتیوم رونق گرفت. انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای باتری لیتیومی به دلیل استفاده گسترده از آن‌ها در وسایل نقلیه الکتریکی، دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی مصرفی به طور تصاعدی افزایش یابد.

هند چقدر لیتیوم نیاز دارد؟

ذخایر گزارش شده تقریباً ۱۰۰ برابر تقاضای پیش‌بینی شده هند برای سال ۲۰۳۰ است و بنابراین می‌تواند انتقال نرم‌تر از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی پاک را تضمین کند.

اصلی‌ترین فناوری‌های ساخت باتری در جهان، فناوریِ لیتیوم نیکل منگنز اکسید کبالت (NMC) و فناوریِ لیتیوم آهن فسفات (LFP) هستند که توسط بخش‌های اصلی پذیرفته شده‌اند. در باتری های NMC، جدا از لیتیوم، نیکل و کبالت به عنوان مواد خام حیاتی (CRM) استفاده می‌شود، در حالی که LFP تنها دارای یک CRM و لیتیوم است. صرف نظر از مواد شیمیایی، مقدار لیتیوم مورد استفاده در باتری‌های LFP و NMC یکسان است.

در سال ۲۰۲۱، چین تقریباً ۸۰ درصد از تمام باتری‌های لیتیومی LIB را در بازار جهانی عرضه کرد. به دلیل عرضه کم، قیمت لیتیوم در بازار جهانی بسیار با نوسان همراه بوده آن هم با افزایش سیزده برابری قیمت از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲. به عبارت دیگر در فاصله ۲۲ سال قیمت این فلز نه چندان آشنا برای بشر از ۶۰۰۰ دلار به ۷۸۰۳۲ دلار در هر تن رسیده است.

بزرگترین تولیدکنندگان باتری لیتیومی خودرو

در دو دهه گذشته، چین با راه‌اندازی کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاری هنگفت در معادن لیتیوم شیلی، تولید باتری را افزایش داده است.

برای هند، اکتشافات منابع لیتیوم نه تنها فشار دولت را برای تبدیل کشور به قطب تولید باتری لیتیومی سرعت می‌بخشد، بلکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را افزایش می‌دهد که به دلیل وابستگی بیش از حد به واردات CRM (برای تولید باتری) وجود نداشت. به گفته وزارت بازرگانی و صنعت هند، این کشور بین آوریل تا دسامبر ۲۰۲۲، ۱۶۳ میلیارد روپیه برای واردات لیتیوم هزینه کرده است. با افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، طرح‌هایی مانند طرح تشویقی مرتبط با تولید، نتایج مطلوبی برای صنعت تولید باتری به همراه خواهد داشت. همچنین استفاده صحیح از اقتصاد دایره‌ای در استخراج لیتیوم می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کند و جریان‌های داخلی و خارجی را در این بخش جذب کند.

سود اقتصادی هند از کشف لیتیوم

کشف منابع تازه لیتیوم، به هند در این صنعت ویژگی رقباتی منحصر به فردی می‌دهد. اگرچه استخراج لیتیوم فرآیندی زمان‌بر است، اما احتمالاً سلطه هند در این زمینه در سال‌های آینده برای جهانیان قابل مشاهده باشد. دولت هند اکنون می‌تواند فرصت‌هایی را برای تعامل با کشورهایی که دارای ذخایر CRM (مانند نیکل و کبالت) هستند، از طریق سرمایه‌گذاری استراتژیک در معادن خود بررسی کند.

هند از یکی از بزرگترین واردکنندگان لیتیوم تا رسیدن به خوداتکایی، اکنون در مسیر تبدیل شدن به یک صادرکننده لیتیوم پیشرو در جهان است.

با این حال، چالش‌های استخراج لیتیوم را نمی‌توان رد کرد. اما این چالش‌ها را می‌توان با به کارگیری آخرین فناوری استخراج مستقیم لیتیوم در معدن پشت سر گذاشت. چنین اقداماتی همچنین اثرات نامطلوب استخراج لیتیوم بر محیط زیست را به حداقل می‌رساند.

هند با داشتن زرادخانه ذخایر لیتیوم در کنار خود، در موقعیت بهتری برای مذاکره با کشورهای صادرکننده پیشرو برای سایر واردات CRM خواهد بود. توافقات تجاری بهتری با آمریکا، بریتانیا، استرالیا و اروپا در سال‌های آینده قابل انتظار است که علاوه بر بخش انرژی، به نفع چندین بخش دیگر خواهد بود. در حالی که تأثیر کشف ذخیره لیتیوم تنها پس از مدتی قابل مشاهده خواهد بود و مطمئناً اقتصاد هند را تقویت می‌کند.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.