تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر : 2409

کم آبی سبب مهاجرت در شرق کشور شده است

کم آبی سبب مهاجرت در شرق کشور شده است

پایگاه خبری دنیای اسرار بیرجند- استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشکل کم آبی در شرق کشور، گفت: سالیانه یک میلیارد متر مکعب از حوزه آب ریز برداشت می کنیم که این موضوع زمینه مهاجرت را به وجود می آورد. پایگاه خبری دنیای اسرار به نقل از مهر: مهدی مروج الشریعه صبح سه شنبه در دهمین

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشکل کم آبی در شرق کشور، گفت: سالیانه یک میلیارد متر مکعب از حوزه آب ریز برداشت می کنیم که این موضوع زمینه مهاجرت را به وجود می آورد.

پایگاه خبری دنیای اسرار به نقل از مهر: مهدی مروج الشریعه صبح سه شنبه در دهمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران و دومین همایش جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران اظهار کرد: اگر قرار است الگوهای توسعه منطقه ای در منطقه دیگر تکرار شود باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: به عنوان مثال تصمیمات مرتبط با تقسیمات سیاسی در غرب کشور همان نتایج را در شرق کشور نخواهد داشت و تقسیمات سیاسی در شرق کشور واگرایی های بیشتری را ایجاد می کند که این مهم باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

وی افزود: امروزه باید این موضوع را بررسی کنیم که اگر هزینه های جاری در نتیجه ایجاد تقسیمات سیاسی را صرف زیر ساخت ها و زیربناها در مناطق کمتر توسعه یافته می کردیم آیا نتیجه بهتری را شاهد نبودیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در برهه ای از زمان  ۷۱ درصد کل منابع کشور صرف زیر ساخت ها و تنها ۳۰ درصد در امور جاری هزینه می شد در حالی که امروزه شرایط متفاوت شده است.

مروج الشریعه با اشاره به اینکه نوع تقسیمات سیاسی در ژئوپلتیک نیاز به بازنگری دارد، اظهار کرد: سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی ظرفیت های بزرگی برای توسعه دارند.

وی بیان کرد: این سه استان ۱۰ میلیون نفر جمعیت، دو میلیون هکتار اراضی زیر کشت، ۱۱ میلیون تن محصولات زراعی و باغی و بیش از هفت هزار واحد صنعتی و معدنی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شروع مطالعات شرق کشور از دهه ۶۰ ادامه داد: مطالعات توسعه شرق کشور قرار بود چگونگی حفاظت و نگهداری از سرمایه های زیرساختی را مورد بررسی قرار دهد.

مروج الشریعه با اشاره به مشکل کم آبی در شرق کشور، افزود: با این وجود سالیانه یک میلیارد متر مکعب از حوزه آب ریز برداشت می کنیم که این موضوع در نهایت زمینه مهاجرت را به وجود می آورد.

وی با اشاره به مهاجرت حدود هفت هزار نفر طی سال های ۹۰ تا ۹۵ از نهبندان گفت: ادامه این موضوع مباحث امنیتی را به وجود می آورد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: فرهیختگان باید چرایی عدم توسعه شرق کشور را بررسی و برای آن راهکار ارائه دهند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.