تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر : 18535

گرما و کرونا مصرف آب در اصفهان را افزایش داد

گرما و کرونا مصرف آب در اصفهان را افزایش داد

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا:معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا اصفهان گفت: مصرف آب در این استان در ۱۰ روز گذشته به دلیل گرما و رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است. ناصر اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا:معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا اصفهان گفت: مصرف آب در این استان در ۱۰ روز گذشته به دلیل گرما و رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

ناصر اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ما هر سال در این ماه و فصل با افزایش طبیعی مصرف آب به دلیل گرم شدن هوا، استفاده مردم از کولرهای آبی و همچنین استحمام و دوش گرفتن بیشتر مواجه می‌شدیم اما امسال شرایط ویژه‌ای بدلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شده و مصرف آب برای رعایت دستورهای بهداشتی این وضعیت را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه اوج ( پیک) مصرف آب در اصفهان در دمای بالای ۳۳ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد، گفت: به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف آب بین ۲ تا سه درصد بالا می‌رود و در ۱۰ روز گذشته در ساعت ۱۴ بعدازظهر دمای اصفهان به حدود ۳۵ تا ۳۶ درجه رسید که به افزایش ۱۶ تا ۱۸ درصدی مصرف آب استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته منجر شد.

اکبری با بیان اینکه میزان مصرف آب در فصل تابستان در استان در شرایط عادی نسبت به فصل‌های دیگر ۳۵ درصد افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اما بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، دمای هوا در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۲ تا سه درجه بیشتر خواهد بود که همین امر باعث افزایش پنج تا ۶ درصدی مصرف آب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر این میزان را به ۳۵ درصد افزایش مصرف آب در شرایط عادی اضافه کنیم پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده و تابستان مصرف آب در استان اصفهان بیش از ۴۰ درصد نسبت به فروردین امسال افزایش یابد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود با روند موجود، مصرف آب در ماه‌های بسیار گرم امسال یعنی تیر و مرداد حدود ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شود اما اگر مردم همراهی لازم را برای مدیریت درست مصرف آب داشته باشند، شرایط سخت به حداقل می‌رسد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان با تاکید بر اینکه این خطه با کمبود منابع آبی مواجه است، گفت: با افزایش دمای هوا در روزهای آینده و شرایط ویژه‌ای که بدلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شده است با افت فشار آب مواجه می‌شویم اما اگر مردم در مدیریت مصرف آب همکاری کنند مشکلات ما کمتر خواهد شد.

وی، توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌های کنترل توزیع آب را در این زمینه موثر خواند و افزود: شرکت آبفای استان اصفهان با اقدامات فنی جدید در حال توسعه این زیرساخت‌ها بویژه در کلانشهر اصفهان و شهرهای دیگری مانند خمینی‌شهر و شاهین‌شهر است.

اکبری، نیاز آبی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ (شامل ۵۶ شهر و ۳۴۰ روستا با حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) در دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد را ۱۵.۵ متر مکعب بر ثانیه اعلام و اضافه کرد: ما در زمان حاضر با حدود سه متر مکعب کمبود آب در چنین شرایطی مواجه هستیم که برای حل آن نیاز به کمک و مدیریت هرچه بهتر مردم و توسعه زیرساخت‌های فنی برای توزیع عادلانه آب داریم.

وی با اشاره به کاهش جریان آب رودخانه زاینده رود، گفت: در یک دهه گذشته حدود سه تا پنج درصد آب شرب اصفهان از طریق چاه‌های فلمن تامین می‌شد اما در سال‌های اخیر با بسته شدن رودخانه، برداشتاز این چاه‌ها کاهش بسیاری یافته و به صفر نزدیک شده است که این امر شرکت آبفا را برای تامین پایدار آب آشامیدنی با چالش مواجه می‌کند.

سایه‌بان بالای کولر، ۵۰ لیتر مصرف آب را کاهش می‌دهد

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان درباره مدیریت مصرف آب توضیح داد: اگر مردم در این زمینه همراهی و همکاری داشته باشند و مصرف آب تا ۲۰ درصد کاهش یابد می‌توانیم از تابستان امسال با حداقل مشکلات عبور کنیم.

اکبری با تاکید بر لزوم قرار دادن سایه‌بان بالای کولرهای آب و همچنین تنظیم پمپ‌های آب داخل کولر، افزود: یک کولر آبی متوسط در هر شبانه روز بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کند اما اگر سایه‌بان بالای سر آن قرار گیرد میزان مصرف آب آن ۵۰ لیتر کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: ۵۰ لیتر کاهش مصرف آب در هر کولر، نقش بسزایی در پایین آمدن میزان مصرف آب در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان دارد.

اکبری به ۴۲۰ هزار مشترک آب در شهرستان اصفهان که حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد اشاره کرد و اظهار داشت: اگر فرض کنیم که دست‌کم ۵۰ درصد آنها از کولر آبی استفاده می‌کنند و همه آنها سایه‌بان بالای کولر قرار دهند در یک شبانه روز حدود ۱۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود.

وی به مردمی که در خانه خود گلدان یا باغچه دارند توصیه کرد که از آب خاکستری ( آبی که یک بار استفاده شده و قابلیت استفاده مجدد دارد) برای آبیاری بهره بگیرند و گفت: استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب نیز ضروری است.

شرکت آبفا استان اصفهان یک میلیون و ۱۸۰ هزار مشترک دارد که حدود ۸۰۰ هزار مشترک آن خانگی هستند.

به گفته مسوولان و کارشناسان در صورتی‌که مشترکان روزانه ۱۰ لیتر از مصرف آب خود بکاهند، هشت میلیون لیتر از منابع آبی کم نخواهد شد که رقم چشمگیری است.

بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد و مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دستورهای بهداشتی از جمله شست و شوی مکرر دست‌ها را رعایت می‌کنند؛ تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان‌باختگان کرونا  افزون بر هشت هزار نفر رسید.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.