تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
کد خبر : 12475

یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب ورودی امسال سد زاینده‌رود

یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب ورودی امسال سد زاینده‌رود

ساسانی: یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب ورودی امسال سد زاینده‌رود معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه از آغاز سال آبی جاری تاکنون حجم ورودی به سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب آب و حجم خروجی آن یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون مترمکعب بوده است، گفت:

Print Friendly, PDF & Email

ساسانی:

یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب ورودی امسال سد زاینده‌رود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه از آغاز سال آبی جاری تاکنون حجم ورودی به سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب آب و حجم خروجی آن یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: هم اکنون حجم ذخیره سد زاینده‌رود ۷۵۱ میلیون مترمکعب است.

به گزارش دنیای اسرار:حسن ساسانی در نشست خبری بااصحاب رسانه  ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به اینکه امسال میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده رود (چلگرد)  دو هزار ۱۴۴ میلی متر بوده است، اظهار کرد: آزادسازی حریم رودخانه از اصلی ترین برنامه های این شرکت است و با جدیت دنبال خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ منابع آبی به نفع همه مردم خواهد بود، اضافه کرد: آزادسازی حریم رودخانه یک اقدام جمعی و نیازمند مشارکت همه دستگاه ها به ویژه نهادهای قضایی و نظارتی است.

ساسانی  با اشاره به مصوبات آخرین جلسه کارگروه که در استانداری با حضور نماینده سازمان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان برگزار شد، گفت: براساس تصمیم گیری‌ها برای شرق اصفهان سه دوره ۲۰ روزه و برای غرب اصفهان سه دوره ۱۵ روزه آب جهت کشت تابستانه رهاسازی شده و در حال حاضر نیز این مصوبه در حال انجام است، امیدواریم که تابستان امسال کشاورزان پس ازسال‌ها بتواند کشت مطلوبی داشته باشد.

وی بااشاره به  سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ که مجری آن شرکت آب منطقه ای است، گفت: تصفیه خانه و خط انتقال این طرح در حال اجراست وهزینه این پروژه به همراه تصفیه خانه و انتقال آب آن بالغ بر دو هزار  و ۶۰۰ میلیارد تومان است .

ساسانی با اشاره به اینکه حداکثر انتقال آب سامانه اول آبرسانی اصفهان ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است، گفت: از این میزان حدود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه به مبارکه منتقل می شود و در حال حاضر انتقال آب این تونل ۱۰٫۴ مترمکعب بر ثانیه است در حالی که مصرف آب شرب اصفهان ۱۴ مترمکعب بر ثانیه است که شرکت آب و فاضلاب سال‌های گذشته این میزان را از چاه‌های حریمی تامین می کرد اما کاهش منابع آب‌های زیرزمینی موجب قطعی آب و نگرانی مردم شده است که بیانگر اهمیت بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی برای اصفهان بزرگ است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: موضوع ضرورت احداث سامانه دوم آبرسانی (تونل گلاب) سالیان گذشته مطرح بوده است اما مشکل تامین اعتبار دارد.

وی با اشاره به فرونشست زمین بر اثر برداشت‌های بیش از حد منابع زیرزمینی اظهار کرد: یکی از عمده نگرانی‌های دولت و وزارت نیرو فرونشست زمین است زیرا وقتی این پدیده رخ داد آب حاصل از برف و باران در زمین نفوذ نخواهد کرد ، دلیل این است که لایه های خاک فشرده شده و نفوذ پذیری آن را کم می کند. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه گسترده ترین فرونشست زمین در شهر دامنه، برخوار و دشت مهیار وجود دارد، گفت: این فرونشست‌ها به دلیل وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت های بیش از حد از چاه‌های مجاز است که هم اکنون در حال پیگیری این مسئله هستیم.

ساسانی خاطرنشان کرد: در راستای کنترل برداشت از چاه‌های مجاز  تاکنون بیش از ۱۰ هزار پروانه چاه اصلاح و تعدیل شده است.

وی افزود: با توجه به این شرایط وزارت نیرو مصوب کرد که بهمن ماه آب به مدت محدود و به صورت مدیریت شده و با در نظر گرفتن شرب برای کشت پاییزه کشاورزان تامین شود، زیرا اگر ذخیره سد به ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسید ما می توانیم ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت کشاورزان تخصیص دهیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اهمیت تامین حقابه تالاب گاوخونی، گفت: مسئله گاوخونی مربوط به عموم مردم است اما با وجود ۷۵۱ میلیون مترمکعب آب ذخیره در سد زاینده رود، باید پشتوانه آبی وجود داشته باشد زیرا اصفهان یکی از شهرهای پرتنش در خصوص مسئله آب است.

وی اظهار  کرد: در صورت بارش‌های فراتر نرمال در سال آبی پیش رو بتوان حقابه تالاب گاوخونی را نیز تامین کرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.